Erdee

Posthoorn

Re: Erdee

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef: 23 jul 2026, 10:40 Bij ons wordt al het ambtelijk werk in zwart pak gedaan. Ik vind het vooral in verpleeghuizen en ziekenhuizen helpend. Deuren gaan voor je open. Zeker in coronatijd kon ik zonder problemen op de corona-afdelingen van ziekenhuizen komen.
Misschien fijn voor de ambtsdragers. Maar wat vinden de gemeenteleden ervan? Zo'n pak schept afstand.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Posthoorn schreef:
huisman schreef: 23 jul 2026, 10:40 Bij ons wordt al het ambtelijk werk in zwart pak gedaan. Ik vind het vooral in verpleeghuizen en ziekenhuizen helpend. Deuren gaan voor je open. Zeker in coronatijd kon ik zonder problemen op de corona-afdelingen van ziekenhuizen komen.
Misschien fijn voor de ambtsdragers. Maar wat vinden de gemeenteleden ervan? Zo'n pak schept afstand.
Precies, zo heb ik dat ook enige jaren ervaren, gelukkig niet meer van toepassing
Die 'afstand' willen veel ambtsdragers zelf hoor ik weleens

Verstuurd vanaf mijn SM-A165F met Tapatalk

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hier in Brabant moet je ook niet aankomen bij een ziekenhuis in een zwart pak. Dan denken ze dat je een verdwaalde carnavaller bent.
refo

Bericht door refo »

De buren denken soms dat er iemand overleden is, als er een paar zwarte mannen een uur op bezoek komen.
KDD

Bericht door KDD »

Ik denk dat mensen een afkeer hebben van een zwart pak vanwege de inherente vijandschap tegen God.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

KDD schreef:Ik denk dat mensen een afkeer hebben van een zwart pak vanwege de inherente vijandschap tegen God.
Waarom denk je dat, waar baseer je jouw gedachte op?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gerardus2

Bericht door Gerardus2 »

KDD schreef: Gisteren, 17:30 Ik denk dat mensen een afkeer hebben van een zwart pak vanwege de inherente vijandschap tegen God.
Ik zie daar geen enkel verband in.
KDD

Bericht door KDD »

Maanenschijn schreef: Gisteren, 17:38
KDD schreef:Ik denk dat mensen een afkeer hebben van een zwart pak vanwege de inherente vijandschap tegen God.
Een mens is geneigd om God en zijn naaste te haten. Een zwart pak herinnerd ons aan dingen die we niet aan herinnerd willen worden. Dan komt er automatisch een afkeer daaraan.
Gerardus2

Bericht door Gerardus2 »

KDD schreef: Gisteren, 17:40
Een mens is geneigd om God en zijn naaste te haten. Een zwart pak herinnerd ons aan dingen die we niet aan herinnerd willen worden. Dan komt er automatisch een afkeer daaraan.
Wat voor dingen bedoel je?
KDD

Bericht door KDD »

Gerardus2 schreef: Gisteren, 17:42
zonde, schuld, dood,
Gerardus2

Bericht door Gerardus2 »

KDD schreef: Gisteren, 18:02
Maanenschijn schreef: Gisteren, 17:38 Waarom denk je dat, waar baseer je jouw gedachte op?
zonde, schuld, dood,
Ik zie echt geen relatie met zwarte pakken: zonde, schuld en dood is naar mijn mening een beleving in het hart.
Job

Bericht door Job »

Gerardus2 schreef: Gisteren, 18:24
KDD schreef: Gisteren, 18:02
zonde, schuld, dood,
Ik zie echt geen relatie met zwarte pakken: zonde, schuld en dood is naar mijn mening een beleving in het hart.
Toch kun je je oprecht afvragen waarom er zo'n aversie is tegen zwart bij sommige christenen en niet-christenen. Soms zie je in rouwcirculaires zelfs expliciet het verzoek om alsjeblieft niet in het zwart naar een uitvaart te komen.
Waarom?
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

KDD schreef: Gisteren, 17:30 Ik denk dat mensen een afkeer hebben van een zwart pak vanwege de inherente vijandschap tegen God.
Hè ja, dat zal het zijn. :quoi
mvdb

Bericht door mvdb »

De kleur van kleding is vooral een cultuur- en tijdgebonden iets naar mijn idee. Ik denk dat we het niet tot iets principieels moet verheffen. Dan kennen we er teveel waarde aan toe. Je ziet dat ambtskleding met een kleine of zeer grote afstand toch de mode volgt. Ik zie nooit meer een predikant met kuitbroek en steek. Kledingkleur is een identity marker en m.i. niet meer.
In het verre verleden was in sommige (of veel?) streken alle kleding zwart.

Zelfs bij rouwdienst en begrafenis vind ik dat we niet te zwaar moeten tillen aan de kleur van de kleding. Als je uit een omgeving komt waar zwarte kleding niet of nauwelijks meer gedragen wordt, kan het zijn dat het ongemakkelijk voelt als velen volledig in het zwart gekleed komen. Persoonlijk heb ik dan wel weer een voorkeur voor ingetogen kleding (donkerrgrijs, donkerblauw of zwart), al pas ik me ook aan naar de gebruiken in de omgeving van de overledene.
Waar ik wel moeite mee heb, zijn uitdrukkingen als 'het vieren van het leven' als aanduiding voor een bijeenkomst rondom een uitvaart.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

KDD schreef:
Maanenschijn schreef: Gisteren, 17:38 Waarom denk je dat, waar baseer je jouw gedachte op?
zonde, schuld, dood,
Nee, ik denk dat dat er niet mee te maken heeft. Ik denk ook niet dat het de kleur op zichzelf is. Ik denk vooral dat er mensen zijn die het zwarte pak als camouflage of uiterlijk vertoon zien van een kerk waarin vorm er vaak meer lijkt toe te doen dan de inhoud.

Wat overigens niet weg neemt dat ikzelf groot respect heb voor mensen die zich dagelijks donker kleden om hun gewetens wil.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie