Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

HersteldHervormd

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door HersteldHervormd »

Best merkwaardig. Je verwijt een ander hoogmoed, maar doet dat door zelf een oordeel over zijn hele persoon uit te spreken, te weten: 'als mens gezakt'. Dat lijkt me minstens net zo problematisch als de vermeende zelfverheffing die je zegt te zien bij BHP.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Bewaar het Pand schreef: Gisteren, 22:13
Wim Anker schreef: Gisteren, 22:08
Bewaar het Pand schreef: Gisteren, 21:45
HersteldHervormd schreef: Gisteren, 21:27

:super
Ik ben een twintiger, maar de meeste van 'onze' generatie zitten qua taalniveau een beetje in de categorie McDonalds. Ik vind het leuk en inspirerend om te zien dat het ook anders kan. Persoonlijk kan ik zelf ook nog wel wat stappen zetten op dat gebied; ik ben (helaas) geen expert. Het gaat gelukkig al een stuk beter dan een aantal jaar geleden.
En de meesten zitten niet alleen qua taalniveau in de McDonald's, maar op meer terreinen, ook wat betreft kleding, algehele omgang met andere mensen, enzovoorts. Ik vind het jammer en ook wel zorgelijk eigenlijk.

Ik denk dat wij (jij en ik) meer uitzondering zijn dan regel in onze leeftijdscategorie, helaas...
De zelfverheffingen zijn weer niet aan te slepen. Eerst "de meesten" ff trap na, dan zichzelf tot de - uiteraard - positieve uitzondering benoemen. Taalkundig mischien vaardig, als mens gezakt.
Zo was het dan weer niet bedoeld, jammer dat het wel zo geïnterpreteerd wordt. Maar misschien heeft het dan aan mijn woordkeuze gelegen.
Prima hoor. Maat wel een zwak excuus want tegelijk doe je het direct weer, het ligt weer aan de interpretatie van de ander........tip: laat gewoon het zinnetje .met de meeste" of "anderen" of "die tollenaar" gevolgd door een negatieve kwalificatie weg als je wat wil vertellen.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 22 jul 2026, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Interessante discussie.
Doet me denken aan een column die ik deze week las van een psychiater, onder de kop: "De meeste mensen denken dat ze beter kunnen autorijden dan gemiddeld."

Het schijnt een bekend gegeven te zijn dat mensen geneigd zijn te denken dat ze beter dan gemiddeld zijn in bepaalde taken. Zo schijnt 93 procent van de mensen te denken dat ze een betere chauffeur zijn dan gemiddeld, terwijl dat logischerwijs slechts geldt voor ongeveer 50 procent van de bevolking.

De schrijver stond met een filosoof te praten die zei: 'Het blijft lastig, dat je weet dat je waarschijnlijk lijdt aan zelfoverschatting, maar dat je nooit weet in welke mate. Zodoende weet je niet welke correctie je moet toepassen op je inschatting en wat dus werkelijk je kwaliteiten zijn.’
DDD

Bericht door DDD »

Bewaar het Pand schreef: Gisteren, 20:18

Vragen mag altijd, (bevredigende) antwoorden kan ik niet garanderen. In dit geval wel; ik ben 19.

En dank voor het compliment.
Ik ben een twintiger, maar de meeste van 'onze' generatie zitten qua taalniveau een beetje in de categorie McDonalds. Ik vind het leuk en inspirerend om te zien dat het ook anders kan. Persoonlijk kan ik zelf ook nog wel wat stappen zetten op dat gebied; ik ben (helaas) geen expert. Het gaat gelukkig al een stuk beter dan een aantal jaar geleden.
En de meesten zitten niet alleen qua taalniveau in de McDonald's, maar op meer terreinen, ook wat betreft kleding, algehele omgang met andere mensen, enzovoorts. Ik vind het jammer en ook wel zorgelijk eigenlijk.

Ik denk dat wij (jij en ik) meer uitzondering zijn dan regel in onze leeftijdscategorie, helaas...
De zelfverheffingen zijn weer niet aan te slepen. Eerst "de meesten" ff trap na, dan zichzelf tot de - uiteraard - positieve uitzondering benoemen. Taalkundig mischien vaardig, als mens gezakt.

Toch leuk, die buitenlandse kerkdiensten.
Onzin.

Als je ziet dat je wat meer waarde hecht aan taal, dan kun je dat gewoon nuchter constateren. En als je je zorgen maakt om de omgangsvormen tegenwoordig, ook. Net zoals jij ook nuchter kunt constateren dat je er veel genoegen in schept om anderen tegen de schenen te schoppen.
DDD

Bericht door DDD »

Bewaar het Pand schreef: Gisteren, 22:13

Zo was het dan weer niet bedoeld, excuses. Jammer dat het wel zo geïnterpreteerd wordt, maar misschien is dat aan mijn woordkeuze te wijten.
Nee hoor. Afgezien van mijzelf is Wim Anker hier veruit de meest onbescheiden persoon.
DDD

Bericht door DDD »

HersteldHervormd schreef: Gisteren, 22:17 Best merkwaardig. Je verwijt een ander hoogmoed, maar doet dat door zelf een oordeel over zijn hele persoon uit te spreken, te weten: 'als mens gezakt'. Dat lijkt me minstens net zo problematisch als de vermeende zelfverheffing die je zegt te zien bij BHP.
Zo is dat maar net. Dat heb je heel goed gezien.
DDD

Bericht door DDD »

Tiberius schreef: Gisteren, 22:22 Interessante discussie.
Doet me denken aan een column die ik deze week las van een psychiater, onder de kop: "De meeste mensen denken dat ze beter kunnen autorijden dan gemiddeld."

Het schijnt een bekend gegeven te zijn dat mensen geneigd zijn te denken dat ze beter dan gemiddeld zijn in bepaalde taken. Zo schijnt 93 procent van de mensen te denken dat ze een betere chauffeur zijn dan gemiddeld, terwijl dat logischerwijs slechts geldt voor ongeveer 50 procent van de bevolking.

De schrijver stond met een filosoof te praten die zei: 'Het blijft lastig, dat je weet dat je waarschijnlijk lijdt aan zelfoverschatting, maar dat je nooit weet in welke mate. Zodoende weet je niet welke correctie je moet toepassen op je inschatting en wat dus werkelijk je kwaliteiten zijn.’
Dat ben ik dan niet met die filosoof eens. Een van de oplossingen daarvoor is de mensen die jou niet mogen net zo serieus te nemen als de mensen die jou wel mogen. En natuurlijk zelf eerlijke terugkoppeling vragen én geven aan vrienden. Daarmee blijft je hart arglistig, maar leer je het wel kennen.
newton

Bericht door newton »

Wij zitten 3 weken in Oostenrijk. Ik bezoek zelf graag een lokale dienst, maar niet iedereen van ons gezin verstaat het Duits evengoed. Als we in Engeland zijn bezoeken we altijd wel een lokale dienst.
Afgelopen zondag hadden we in Bramberg twee mooie diensten met ds. van Marle. In de avond nog een mooie bijbelstudie met de 16+ jeugd. Een heerlijke zondag!
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Bewaar het Pand schreef: Gisteren, 22:13 Zo was het dan weer niet bedoeld, excuses. Jammer dat het wel zo geïnterpreteerd wordt, maar misschien is dat aan mijn woordkeuze te wijten.
Zeker niet. Dit ligt 100 procent aan Wim, die een inhoudelijk gesprek (weer) verstiert.

Gelukkig helpt newton ons weer op de rit. :super
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

newton schreef: Gisteren, 22:59 Wij zitten 3 weken in Oostenrijk. Ik bezoek zelf graag een lokale dienst, maar niet iedereen van ons gezin verstaat het Duits evengoed. Als we in Engeland zijn bezoeken we altijd wel een lokale dienst.
Afgelopen zondag hadden we in Bramberg twee mooie diensten met ds. van Marle. In de avond nog een mooie bijbelstudie met de 16+ jeugd. Een heerlijke zondag!
Ik vind een plaatselijke dienst ook erg mooi.
Mijn recentste ervaringen:

Roemenië: Hongaars Gereformeerde kerk, goeie Engelse vertaling mbv koptelefoon.
Boedapest: Schotse kerk, mijn engels is niet zo best maar de grote lijnen kan ik volgen.
Duitsland: Duitse dienst. Kleine gemeente. Duits minder makkelijk te volgen.
Schotland. Free Church. Brabbelengels. Gelukkig een taalvaardige dochter.

Alle keren waren de mensen hartelijk en gastvrij. En al versta ik niet veel, ik geniet van de diensten.
merel

Bericht door merel »

Ad Anker schreef: Vandaag, 09:05
newton schreef: Gisteren, 22:59 Wij zitten 3 weken in Oostenrijk. Ik bezoek zelf graag een lokale dienst, maar niet iedereen van ons gezin verstaat het Duits evengoed. Als we in Engeland zijn bezoeken we altijd wel een lokale dienst.
Ik vind een plaatselijke dienst ook erg mooi.
Mijn recentste ervaringen:

Roemenië: Hongaars Gereformeerde kerk, goeie Engelse vertaling mbv koptelefoon.
Boedapest: Schotse kerk, mijn engels is niet zo best maar de grote lijnen kan ik volgen.
Duitsland: Duitse dienst. Kleine gemeente. Duits minder makkelijk te volgen.
Schotland. Free Church. Brabbelengels. Gelukkig een taalvaardige dochter.

Alle keren waren de mensen hartelijk en gastvrij. En al versta ik niet veel, ik geniet van de diensten.
Herkenbaar; ik spreek Duits, Engels en Frans ook niet vloeiend. Toch herken je teksten, psalmen en andere liederen. Ik vind het bemoedigend dat overal mensen samen komen om God te prijzen. Daarom vind ik de plaatselijke diensten ook zo fijn.
newton

Bericht door newton »

De dialecten zijn soms wel uitdagend. Gelukkig proberen de Oostenrijkers meestal wel hun beste ‘hoog duits’ als ze merken dat ze internationale gasten hebben
Ook in Engeland praten ze bepaald niet allemaal Cambridge engels, dus blijft het goed opletten.

Maar het mooiste is gewoon de samenkomst van Christenen. Dat kan een lokale kerk zijn, maar ook in de NL diensten zoals bv dooe Vakanz en O&S georganiseerd is het goed om samen te zijn. Dat werd zondagmorgen ook erg mooi vertolkt in de preek over psalm 84.
parsifal

Bericht door parsifal »

Tiberius schreef: Gisteren, 22:22 Interessante discussie.

Ik moet hier ingrijpen. Er is een verschil tussen gemiddelde en mediaan. Het klopt waarschijnlijk best dat bijvoorbeeld 80% van de wereldbevolking armer is dan gemiddeld :).

Wij luisteren nog steeds regelmatig naar preken uit All Souls Langham Place in Londen, nadat we er een keer waren tijdens een vakantie/werkreis. Indrukwekkende preken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Kan je dat verschil iets verder uitleggen? Ik herinner het me vaag, maar is erg lang geleden.

Overigens is het een gesprek tussen twee geesteswetenschappers, hè, een psychiater en een filosoof: je mag blij zijn dat die überhaupt nog weten wat een procent is, behalve als het gaat over hun drankje. :)
parsifal

Bericht door parsifal »

Tiberius schreef: Vandaag, 13:41 Kan je dat verschil iets verder uitleggen? Ik herinner het me vaag, maar is erg lang geleden.

Overigens is het een gesprek tussen twee geesteswetenschappers, hè, een psychiater en een filosoof: je mag blij zijn dat die überhaupt nog weten wat een procent is, behalve als het gaat over hun drankje. :)
Als we kijken naar 999 van mijn collegas en Elon Musk samen, dan zijn we gemiddeld heel rijk. Ons gemiddeld vermogen ligt boven de miljard dollar, echter (als ik me niet in mijn collegas vergis) heeft 99.9 procent van deze groep een vermogen wat onder het gemiddelde ligt. De mediaan is wel zo gekozen dat er 500 een vermogen hebben dat boven de mediaan ligt en 500 eronder (en nog wat technisch gewauwel als er mensen met precies gelijk vermogen zijn).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie