Het is 11 maanden eruit. Omdat er iedere twee jaar ambtsdragersverkiezingen zijn, betekent dit dat je in de praktijk minimaal 2 jaar uit de kerkenraad bent.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 7y9aZtx-tR. Mooie podcast, een bijzondere weg van Ds. Zondag.
Ambtenaar schreef: ↑18 jul 2026, 11:00Waarom zou eenzelfde oplossing van het probleem leiden tot een andere uitkomst? Ik vind dat naïef.GG-er schreef: ↑18 jul 2026, 10:07
Maar toch kun je het ook anders bekijken.
De gemeente is verdeeld, de voormalige kerkenraad is verdeeld, de verhoudingen met de classis en andere GG-verbanden zijn niet optimaal. Kortom: het is een chaos in de gemeente. Om daaraan leiding te gaan geven als kerkenraad, vraagt wat van de nieuwe ambtsdragers. Als je dan alleen maar onervaren ambtsdragers hebt, is dat geen stevige basis. Kennis en ervaring zijn juist nu heel belangrijk. Zou een geheel nieuwe kerkenraad dan nu verstandig zijn?
De kennis en ervaring van huidige betrokkenen hebben geleid tot de huidige situatie, dan zijn anderen nodig om de impasse te doorbreken.
Dat blijkt wel als word voorgeschoteld dat we vetrouwen moesten hebben in deze kandidaten. Kennelijk waren ze afgelopen vrijdag niet biddend bezig met dat ze 2 dagen later bevestigd zouden worden. Nee gaan ze stampei staan maken op de gang van de rechtzaal
Er had gewoon een compleet nieuwe kerkenraad gekozen moeten worden. En opnieuw beginnen. Want dit schept ook geen vertrouwen
Een aanrader vind ik de aflevering met ds. Wijnand Zondag van de Ongelooflijke podcast.
-
Evangelist
-
OnlineBewaar het Pand
Ik ging er maar vanuit dat @Ambtenaar de naam van de dominee van de NPO o.i.d. gekopieerd had en had er daarom niets over gezegd.
- Johann Gottfried Walther
Waarom vind jij het een aanrader?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Dat lijkt mij geen terechte 'correctie'. Hij mag toch zelf weten hoe hij genoemd wil worden? Hij heeft ook normale banen gehad, dus hij zal gewend zijn om in zulke gesprekken met Wijnand Zondag te worden aangesproken. Daar lijkt me niets mis mee.
- Johann Gottfried Walther
Prof. mr. dr. W.A. Zondag bedoel je.DDD schreef: ↑Gisteren, 18:11Dat lijkt mij geen terechte 'correctie'. Hij mag toch zelf weten hoe hij genoemd wil worden? Hij heeft ook normale banen gehad, dus hij zal gewend zijn om in zulke gesprekken met Wijnand Zondag te worden aangesproken. Daar lijkt me niets mis mee.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Hem inderdaad.Johann Gottfried Walther schreef: ↑Gisteren, 18:27Prof. mr. dr. W.A. Zondag bedoel je.DDD schreef: ↑Gisteren, 18:11Dat lijkt mij geen terechte 'correctie'. Hij mag toch zelf weten hoe hij genoemd wil worden? Hij heeft ook normale banen gehad, dus hij zal gewend zijn om in zulke gesprekken met Wijnand Zondag te worden aangesproken. Daar lijkt me niets mis mee.
- Maanenschijn
En als je met hem op school gezeten heb, mag je dan wel Wijnand zeggen?DDD schreef:Hem inderdaad.Johann Gottfried Walther schreef: ↑Gisteren, 18:27Prof. mr. dr. W.A. Zondag bedoel je.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-
OnlineBewaar het Pand
Alleen als je nog met 'm geknikkerd hebt.Maanenschijn schreef: ↑Gisteren, 18:52En als je met hem op school gezeten heb, mag je dan wel Wijnand zeggen?DDD schreef:Hem inderdaad.
Als hij rechter was geworden had hij in het RD gestaan als rechter mr. Wijnand Zondag en nu is het opeens ds. W.A. Zondag? Sorry, daar weiger ik in mee te gaan.
Wordt nog lastig dan voor het RD als ze berichten bij een toekomstige publicatie van hem als hoogleraar in Apeldoorn.
Een open en indringend gesprek. Hij durft zich ook kwetsbaar op te stellen, dat vind ik altijd een hele sterke eigenschap van mensen.
-
Evangelist
Volgens mij hebben we op dit forum de goede gewoonte om predikanten die nog in leven zijn niet met hun voornaam te noemen. Ik vind die Nederlands-Dagblad-isering (zie andere topic) geen goed signaal.DDD schreef: ↑Gisteren, 18:11Dat lijkt mij geen terechte 'correctie'. Hij mag toch zelf weten hoe hij genoemd wil worden? Hij heeft ook normale banen gehad, dus hij zal gewend zijn om in zulke gesprekken met Wijnand Zondag te worden aangesproken. Daar lijkt me niets mis mee.
(Dit los van hoe iemand zichzelf presenteert.)
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist