Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

merel

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door merel »

Bewaar het Pand schreef: Gisteren, 14:57 Of dit het juiste draadje hiervoor is moeten jullie maar bepalen, maar ik vroeg mij af: In het buitenland op de zondag fysiek een Nederlandstalige kerkdienst in de buurt bijwonen of (gewoon) meeluisteren/-kijken met de eigen gemeente - wat heeft de voorkeur?
Er is nog een 3e optie; een plaatselijke dienst bezoeken. Mijn ervaring is dat dat zeer verrijkend is.
Henk J

Bericht door Henk J »

Bewaar het Pand schreef: Gisteren, 14:57 Of dit het juiste draadje hiervoor is moeten jullie maar bepalen, maar ik vroeg mij af: In het buitenland op de zondag fysiek een Nederlandstalige kerkdienst in de buurt bijwonen of (gewoon) meeluisteren/-kijken met de eigen gemeente - wat heeft de voorkeur?
Proberen om een dienst bij te wonen, voorkeur Nederlandstalig maar anders een plaatselijke kerk. Mocht dat allemaal niet mogelijk zijn dan meeluisteren.
Bewaar het Pand

Bericht door Bewaar het Pand »

@merel en @Henk J zouden jullie dus zelf eerder een dienst in een vreemde taal bijwonen dan met je eigen gemeente meeluisteren?
merel

Bericht door merel »

Absoluut. In Zwitserland en Oostenrijk ben ik regelmatig naar de plaatselijke RKK geweest. De gemeenschap der heiligen is meer dan de eigen gemeente.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

We bezoeken graag een Nederlandstalige dienst. Ik ben het Engels en Duits vrij redelijk machtig, mijn vrouw maar matig. Frans, Italiaans en Spaans beiden niet. Een dienst bijwonen zonder vertaalmogelijkheden (wat soms digitaal prima gaat), is een hele zit en lastige communicatie. In dat geval luisteren we mee met een Nederlandse dienst.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Henk J

Bericht door Henk J »

Bewaar het Pand schreef: Gisteren, 15:22 @merel en @Henk J zouden jullie dus zelf eerder een dienst in een vreemde taal bijwonen dan met je eigen gemeente meeluisteren?
Ja, vaak hebben die kerken maar 1 dienst per zondag. Dus dan kun je in de avond nog een dienst beluisteren.
DDD

Bericht door DDD »

Bewaar het Pand schreef: Gisteren, 15:22 @merel en @Henk J zouden jullie dus zelf eerder een dienst in een vreemde taal bijwonen dan met je eigen gemeente meeluisteren?
Ik ook. Ik ben heel tevreden met onze dominee, maar hij is heus niet zo bijzonder dat het nodig is om hem als enige te horen als je 500 kilometer verderop bent.

Het bezoeken van kerkdiensten vind ik nu juist meestal de hoogtepunten van de vakantie. Ik probeer ook altijd zoveel mogelijk zondagen in een vakantie te krijgen om die reden.

En omdat ik dan graag twee of drie keer per zondag naar de kerk ga, krijg je soms gekke dingen, zoals twee keer dezelfde preek van dezelfde (of zelfs een andere) dominee. Maar dat stoort me niet.
DDD

Bericht door DDD »

Maanenschijn schreef: Gisteren, 15:48 We bezoeken graag een Nederlandstalige dienst. Ik ben het Engels en Duits vrij redelijk machtig, mijn vrouw maar matig. Frans, Italiaans en Spaans beiden niet. Een dienst bijwonen zonder vertaalmogelijkheden (wat soms digitaal prima gaat), is een hele zit en lastige communicatie. In dat geval luisteren we mee met een Nederlandse dienst.
Meestal is het wel mogelijk om de preek(aantekeningen) te vertalen met Google Translate.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

merel schreef: Gisteren, 15:34 Absoluut. In Zwitserland en Oostenrijk ben ik regelmatig naar de plaatselijke RKK geweest. De gemeenschap der heiligen is meer dan de eigen gemeente.
Ik vind het juist wel mooi om de kleinere protestantse geloofsgemeenschappen te steunen. Die vormen toch vaak een kleine minderheid.
Bewaar het Pand

Wij zijn een gezin met vijf kinderen, verandert dat de zaak?
Pjotr92

Bericht door Pjotr92 »

Bewaar het Pand schreef: Gisteren, 16:07 Wij zijn een gezin met vijf kinderen, verandert dat de zaak?
Ik ben zelf opgegroeid in een gezin met 4 kinderen. Wij gingen op vakantie ook altijd naar plaatselijke kerken, waar ik als kind dus vaak niet zo heel veel van meekreeg. Toch heb ik er zeker geen slechte herinneringen aan. De mensen waren vaak heel erg blij dat je er was. Vaak bestaan kerken in het buitenland uit een groepje wat oudere mensen. Die zijn dolblij als er gezin met kinderen komt.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Bewaar het Pand schreef: Gisteren, 16:07 Wij zijn een gezin met vijf kinderen, verandert dat de zaak?
Zeker. Dan kun je je kinderen laten zien en meemaken hoe mooi en groot God's wereldwijde kerk is. Dat is heel waardevol.
Bezoek wordt door plaatselijke gemeentes vaak heel hartelijk gewaardeerd.
CvdW

Bericht door CvdW »

In april 2026 waren we in de buurt van Montpelier. Op zondag bezochten wij de plaatselijke gemeente. Deze was voor meer dan de helft goed te volgen. Bij het zingen nemen ze meerdere verzen van een psalm of geestelijk lied, zodat meezingen ook mogelijk is. Plaatselijke gemeente waardeert het als vakantiegangers aansluiten.
We hopen de omgeving van de Hugenoten nog eens verder te verkennen. Nu was het vooral gericht op Aigues-Mortes met de bekende hugenote Marie Durand.
Bewaar het Pand

Edelweiss schreef: Gisteren, 16:40
Zeker. Dan kun je je kinderen laten zien en meemaken hoe mooi en groot God's wereldwijde kerk is. Dat is heel waardevol.
Bezoek wordt door plaatselijke gemeentes vaak heel hartelijk gewaardeerd.
Het zijn niet mijn kinderen hoor, ik ben een van hen. 😄 Maar dat neemt je punt verder niet weg; dank voor het delen.
Laatst gewijzigd door Bewaar het Pand op 22 jul 2026, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
mvdb

Bericht door mvdb »

Wij zoeken bij voorkeur ook een Bijbelgetrouwe gemeente in de buurt van het vakantieadres.
Zoals anderen ook al opmerkten, kan het ook voor de - vaak kleine - gemeente daar een bemoediging zijn.
Ben het er zeker mee eens dat het verrijkend is. Sommige gewoonten/gebruiken in je eigen gemeente ga je meer waarderen.
Het is een goede oefening om jezelf niet al te serieus te nemen ;)
Plaats reactie