Erdee

Job

Re: Erdee

Bericht door Job »

Ambtenaar schreef: 18 jul 2026, 21:54
DDD schreef: 18 jul 2026, 14:22 Ik vind dat van het RD niet raar. Mensen zou je moeten aanduiden zoals ze zichzelf aanduiden.
Enkel ter rechterzijde gedragen dominees zich zo. Ik heb als vrijwilliger te maken met meerdere predikanten en in vergaderingen is het echt niet dominee X en dominee Y. Het is gewoon Piet, Jan en Marieke. En zo hoort het ook.
Die Marieke zou ik zeker niet met dominee aanspreken nee, sowieso niet.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Job schreef: 18 jul 2026, 22:50
Die Marieke zou ik zeker niet met dominee aanspreken nee, sowieso niet.
Ze is door haar gemeente aangesteld als predikant. Dus is ze het, wat je daar verder ook van vindt. Het doel waar de gezamenlijke gemeenten aan werken overstijgt discussie over invulling van de ambten.

Ik vind dat je als predikant universitair geschoold theoloog moet zijn, anders ben je in mijn ogen niet gekwalificeerd, zoals ook de Dordtse kerkorde voorschrijft. Er zijn kerken die geen universitair geschoolden tot predikant benoemen. Toch zijn ze het. Dat kan ik niet ontkennen en een discussie daarover voeren is totaal zinloos.
DDD

Bericht door DDD »

Eens.
refo

Bericht door refo »

mvdb schreef: 18 jul 2026, 15:10
huisman schreef: 18 jul 2026, 14:15
Ambtenaar schreef: 18 jul 2026, 13:40 Toch wel bijzonder dat het RD schrijft over rechter mr. Ellen de Groot, maar weigert om predikanten met de voornaam te noemen.
Toch wel bijzonder dat jij dat bijzonder vindt. Het voornaam geneuzel van het ND komt mij de …. uit. Ronduit kinderachtig en voor mij één van de redenen om dat krantje niet te lezen.
Het is een kwestie van tijd naar mijn idee totdat we iedereen, ook predikanten, gewoon bij de voornaam noemen. Jouw stevige mening daarover verbaast mij dan weer ;)
Zeg maar Wim, zei onze dominee tegen ons.
deschpin

Bericht door deschpin »

refo schreef: 20 jul 2026, 06:59
mvdb schreef: 18 jul 2026, 15:10
huisman schreef: 18 jul 2026, 14:15
Ambtenaar schreef: 18 jul 2026, 13:40 Toch wel bijzonder dat het RD schrijft over rechter mr. Ellen de Groot, maar weigert om predikanten met de voornaam te noemen.
Toch wel bijzonder dat jij dat bijzonder vindt. Het voornaam geneuzel van het ND komt mij de …. uit. Ronduit kinderachtig en voor mij één van de redenen om dat krantje niet te lezen.
Het is een kwestie van tijd naar mijn idee totdat we iedereen, ook predikanten, gewoon bij de voornaam noemen. Jouw stevige mening daarover verbaast mij dan weer ;)
Zeg maar Wim, zei onze dominee tegen ons.
Het is niet voor niets je roepnaam en echt onderscheidend. Het hanteren van enkel de achternaam creëert distantie en dat is soms nuttig en soms onaangenaam. Afhankelijk van de setting.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

deschpin schreef: Vandaag, 12:41 Het is niet voor niets je roepnaam en echt onderscheidend. Het hanteren van enkel de achternaam creëert distantie en dat is soms nuttig en soms onaangenaam. Afhankelijk van de setting.
Zoals je zegt: het creëert distantie. Dat is voor een predikant vaak nuttig, en soms onaangenaam, afhankelijk van de setting. Toch hoeft dat nabijheid niet in de weg te staan.

In algemene zin vind ik de voornamisering van ons taalgebruik vanwege de daarmee samenhangende informalisering van de samenleving niet positief. Het bijna ontbreken van hiërarchie en etiquette, maar ook de steeds informelere kleding in winkels en bedrijven, leggen iets bloot van onze samenleving, waar we niet echt van opknappen. Concreet op dit laatste punt: als ik in een winkel geholpen wordt door een man in een korte broek, gaat de aankoop niet door.
Hartelijke groet,
Evangelist
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Evangelist schreef: Vandaag, 13:14
deschpin schreef: Vandaag, 12:41 Het is niet voor niets je roepnaam en echt onderscheidend. Het hanteren van enkel de achternaam creëert distantie en dat is soms nuttig en soms onaangenaam. Afhankelijk van de setting.
Zoals je zegt: het creëert distantie. Dat is voor een predikant vaak nuttig, en soms onaangenaam, afhankelijk van de setting. Toch hoeft dat nabijheid niet in de weg te staan.

In algemene zin vind ik de voornamisering van ons taalgebruik vanwege de daarmee samenhangende informalisering van de samenleving niet positief. Het bijna ontbreken van hiërarchie en etiquette, maar ook de steeds informelere kleding in winkels en bedrijven, leggen iets bloot van onze samenleving, waar we niet echt van opknappen. Concreet op dit laatste punt: als ik in een winkel geholpen wordt door een man in een korte broek, gaat de aankoop niet door.
Tja, dan zit je zonder broek. Da's nog erger dan een korte. (En als je opwerpt dat je nog een broek hebt was de aankoop helemaal niet nodig, dus wat doe je er dan?)
DDD

Bericht door DDD »

Dat is voor mij echt ongelofelijk. Dus in een kledingzaak mag een verkoper geen korte broek dragen???

En bij Albert Heijn? Waar het trouwens altijd ijskoud is in mijn dorp dus een korte broek ligt niet zo voor de hand.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

D66-burgemeester Ter Apel over overlastgevers: ‘De jongens hebben de gewoonte hun broek naar beneden te trekken. Dat is niks seksueels, maar een uiting van minachting.’' https://nieuwrechts.nl/111956-d66-burge ... -seksueels".

Elitetalk. En zolang hier de deugers wel lullen over korte broeken en dit gewoon maar terzijde leggen staat elite vooral voor "knettergek". (Lees: Pro, D66). En is FVD, PVV verre te verkiezen boven deze mafkezen.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Evangelist schreef: Vandaag, 13:14 In algemene zin vind ik de voornamisering van ons taalgebruik vanwege de daarmee samenhangende informalisering van de samenleving niet positief. Het bijna ontbreken van hiërarchie en etiquette, maar ook de steeds informelere kleding in winkels en bedrijven, leggen iets bloot van onze samenleving, waar we niet echt van opknappen. Concreet op dit laatste punt: als ik in een winkel geholpen wordt door een man in een korte broek, gaat de aankoop niet door.
Ik ben het gloeiend met het eerste deel van je post eens. Daarom ben ik erg benieuwd naar uitleg over het tweede deel over de verkoper in korte broek: is dit een vaststaande regel voor je of maak je hier onderscheid in het type winkel? (kledingzaak, autoshowroom, surfwinkel, keukenboer, souvenirshop, etc.)
Martijn

Bericht door Martijn »

Jezus werd met zijn voornaam geroepen door Bartimeus. Dan mag een predikant toch ook met zijn voornaam worden aangeduid en ook wel aangesproken.
DDD

Bericht door DDD »

Waarom? We leven in een andere cultuur.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: Vandaag, 15:57 Waarom? We leven in een andere cultuur.
Ik vind het overdreven om voor een predikant een uitzondering te maken.
DDD

Bericht door DDD »

Ik ook. Ik vind het zelfs iets bespottelijks hebben als iemand van 40 zich in normale omstandigheden bij een langduriger contact met zijn achternaam laat aanspreken. Dat geldt ook voor hoogleraren en dominees. Ik zal het denk ik wel doen, want de etiquette zegt dat mensen zelf over hun aanspreekvorm gaan, maar ik zou er toch bij moeten grijnzen, denk ik. :D

Maar het gesprek ging nu over de argumentatie vanuit de cultuur van Jezus en zijn leerlingen. Dat vind ik geen adequate reden om nu een keuze te maken voor of tegen.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

Wim Anker schreef: Vandaag, 13:19

Tja, dan zit je zonder broek. Da's nog erger dan een korte. (En als je opwerpt dat je nog een broek hebt was de aankoop helemaal niet nodig, dus wat doe je er dan?)
Ik heb het helemaal niet over een broekenwinkel, maar over winkelpersoneel in het algemeen: gewoon een lange broek aan!
Hartelijke groet,
Evangelist
Plaats reactie