Die Marieke zou ik zeker niet met dominee aanspreken nee, sowieso niet.
Erdee
Re: Erdee
Ze is door haar gemeente aangesteld als predikant. Dus is ze het, wat je daar verder ook van vindt. Het doel waar de gezamenlijke gemeenten aan werken overstijgt discussie over invulling van de ambten.
Ik vind dat je als predikant universitair geschoold theoloog moet zijn, anders ben je in mijn ogen niet gekwalificeerd, zoals ook de Dordtse kerkorde voorschrijft. Er zijn kerken die geen universitair geschoolden tot predikant benoemen. Toch zijn ze het. Dat kan ik niet ontkennen en een discussie daarover voeren is totaal zinloos.
Zeg maar Wim, zei onze dominee tegen ons.mvdb schreef: ↑18 jul 2026, 15:10Het is een kwestie van tijd naar mijn idee totdat we iedereen, ook predikanten, gewoon bij de voornaam noemen. Jouw stevige mening daarover verbaast mij dan weer![]()
Het is niet voor niets je roepnaam en echt onderscheidend. Het hanteren van enkel de achternaam creëert distantie en dat is soms nuttig en soms onaangenaam. Afhankelijk van de setting.refo schreef: ↑20 jul 2026, 06:59Zeg maar Wim, zei onze dominee tegen ons.mvdb schreef: ↑18 jul 2026, 15:10Het is een kwestie van tijd naar mijn idee totdat we iedereen, ook predikanten, gewoon bij de voornaam noemen. Jouw stevige mening daarover verbaast mij dan weer![]()
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
-
Evangelist
Zoals je zegt: het creëert distantie. Dat is voor een predikant vaak nuttig, en soms onaangenaam, afhankelijk van de setting. Toch hoeft dat nabijheid niet in de weg te staan.
In algemene zin vind ik de voornamisering van ons taalgebruik vanwege de daarmee samenhangende informalisering van de samenleving niet positief. Het bijna ontbreken van hiërarchie en etiquette, maar ook de steeds informelere kleding in winkels en bedrijven, leggen iets bloot van onze samenleving, waar we niet echt van opknappen. Concreet op dit laatste punt: als ik in een winkel geholpen wordt door een man in een korte broek, gaat de aankoop niet door.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
Tja, dan zit je zonder broek. Da's nog erger dan een korte. (En als je opwerpt dat je nog een broek hebt was de aankoop helemaal niet nodig, dus wat doe je er dan?)Evangelist schreef: ↑Vandaag, 13:14Zoals je zegt: het creëert distantie. Dat is voor een predikant vaak nuttig, en soms onaangenaam, afhankelijk van de setting. Toch hoeft dat nabijheid niet in de weg te staan.
In algemene zin vind ik de voornamisering van ons taalgebruik vanwege de daarmee samenhangende informalisering van de samenleving niet positief. Het bijna ontbreken van hiërarchie en etiquette, maar ook de steeds informelere kleding in winkels en bedrijven, leggen iets bloot van onze samenleving, waar we niet echt van opknappen. Concreet op dit laatste punt: als ik in een winkel geholpen wordt door een man in een korte broek, gaat de aankoop niet door.
D66-burgemeester Ter Apel over overlastgevers: ‘De jongens hebben de gewoonte hun broek naar beneden te trekken. Dat is niks seksueels, maar een uiting van minachting.’' https://nieuwrechts.nl/111956-d66-burge ... -seksueels".
Elitetalk. En zolang hier de deugers wel lullen over korte broeken en dit gewoon maar terzijde leggen staat elite vooral voor "knettergek". (Lees: Pro, D66). En is FVD, PVV verre te verkiezen boven deze mafkezen.
Elitetalk. En zolang hier de deugers wel lullen over korte broeken en dit gewoon maar terzijde leggen staat elite vooral voor "knettergek". (Lees: Pro, D66). En is FVD, PVV verre te verkiezen boven deze mafkezen.
Ik ben het gloeiend met het eerste deel van je post eens. Daarom ben ik erg benieuwd naar uitleg over het tweede deel over de verkoper in korte broek: is dit een vaststaande regel voor je of maak je hier onderscheid in het type winkel? (kledingzaak, autoshowroom, surfwinkel, keukenboer, souvenirshop, etc.)Evangelist schreef: ↑Vandaag, 13:14 In algemene zin vind ik de voornamisering van ons taalgebruik vanwege de daarmee samenhangende informalisering van de samenleving niet positief. Het bijna ontbreken van hiërarchie en etiquette, maar ook de steeds informelere kleding in winkels en bedrijven, leggen iets bloot van onze samenleving, waar we niet echt van opknappen. Concreet op dit laatste punt: als ik in een winkel geholpen wordt door een man in een korte broek, gaat de aankoop niet door.
Jezus werd met zijn voornaam geroepen door Bartimeus. Dan mag een predikant toch ook met zijn voornaam worden aangeduid en ook wel aangesproken.Evangelist schreef: ↑Vandaag, 13:14Zoals je zegt: het creëert distantie. Dat is voor een predikant vaak nuttig, en soms onaangenaam, afhankelijk van de setting. Toch hoeft dat nabijheid niet in de weg te staan.
Ik ook. Ik vind het zelfs iets bespottelijks hebben als iemand van 40 zich in normale omstandigheden bij een langduriger contact met zijn achternaam laat aanspreken. Dat geldt ook voor hoogleraren en dominees. Ik zal het denk ik wel doen, want de etiquette zegt dat mensen zelf over hun aanspreekvorm gaan, maar ik zou er toch bij moeten grijnzen, denk ik.
Maar het gesprek ging nu over de argumentatie vanuit de cultuur van Jezus en zijn leerlingen. Dat vind ik geen adequate reden om nu een keuze te maken voor of tegen.
Maar het gesprek ging nu over de argumentatie vanuit de cultuur van Jezus en zijn leerlingen. Dat vind ik geen adequate reden om nu een keuze te maken voor of tegen.
-
Evangelist
Ik heb het helemaal niet over een broekenwinkel, maar over winkelpersoneel in het algemeen: gewoon een lange broek aan!Wim Anker schreef: ↑Vandaag, 13:19Tja, dan zit je zonder broek. Da's nog erger dan een korte. (En als je opwerpt dat je nog een broek hebt was de aankoop helemaal niet nodig, dus wat doe je er dan?)Evangelist schreef: ↑Vandaag, 13:14Zoals je zegt: het creëert distantie. Dat is voor een predikant vaak nuttig, en soms onaangenaam, afhankelijk van de setting. Toch hoeft dat nabijheid niet in de weg te staan.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist