Vakantie

huisman

Re: Vakantie

Bericht door huisman »

Orchidee schreef: 20 jul 2026, 21:17 Iedereen die op vakantie gaat: een fijne vakantie toegewenstAfbeelding

Valt mij persoonlijk op dat velen altijd op vakantie gaan/kunnen ondanks dat alles, dus ook vakanties zo ontzettend duur geworden zijn.

Zijn er hier ook die 'vroeger' wel op vakantie gingen maar inmiddels al jaren niet meer; hetzij door leeftijd, levensomstandigheden of financiële reden?

Verstuurd vanaf mijn SM-A165F met Tapatalk
Bij ons andersom. Toen de (6) kinderen nog klein waren een paar keer niet op vakantie geweest vanwege andere financiële prioriteiten. Nu het nest leeg is gaan we in de zomervakantie meestal wat verder weg. (Dit jaar Toscane) en daarbuiten een keer of 4 per jaar een weekje Nederland of Duitsland. Buiten de schoolvakanties zijn die weken niet zo prijzig maar inderdaad wel zo’n 20% duurder dan een paar jaar geleden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel

Bericht door merel »

Bertiel schreef: 20 jul 2026, 21:33 We kunnen nu nog wel maar weten niet of dat om gezondheidsredenen volgend jaar nog wel kan
Sterkte Bertiel!
Laatst gewijzigd door merel op 21 jul 2026, 08:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Sterkte!
merel

Bericht door merel »

Orchidee schreef: 20 jul 2026, 21:17 Iedereen die op vakantie gaat: een fijne vakantie toegewenstAfbeelding

Valt mij persoonlijk op dat velen altijd op vakantie gaan/kunnen ondanks dat alles, dus ook vakanties zo ontzettend duur geworden zijn.

Zijn er hier ook die 'vroeger' wel op vakantie gingen maar inmiddels al jaren niet meer; hetzij door leeftijd, levensomstandigheden of financiële reden?

Wij gingen vroeger toen de kinderen heel klein waren juist niet en nu wel. Nu zijn wij geen enorme vakantiegangers, Wij gaan 1 keer per jaar en nooit weekendjes tussendoor. Wel gaan we na het behandelen van de middelbare school met hen naar een stad in Europa naar keuze.

Ik geef er verder weinig om en vraag mij ook af of wij als de kinderen het huis uit zijn nog vaak weggaan.
Eloesje

Bericht door Eloesje »

Vind het nogal wat om ruim het dubbele van je hypotheeklast te betalen voor een vakantie. Voor 2 weken waren we bijna 4000 euro kwijt, ben toch maar verder gaan zoeken plus de tijdsduur verkort naar een week.

Er zijn nog wat klusjes achterstallig onderhoud die uitgevoerd moeten worden.

Wat mij betreft kan ik thuis ook tot rust komen, mijn gezin heeft meer last van dagelijkse beslommeringen, die willen graag weg. En dat snap ik ook wel, nu we er zijn geniet ik er ook echt wel van :OO3
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Wij zijn al een paar jaar niet meer op vakantie geweest, en de reden is eigenlijk verminderde krachten, gebreken van de ouderdom. Eerder gingen wij wel graag een weekje of soms twee weekjes naar bv. de Harz in Duitsland, of bij de Moezel, paar keer naar Luxembug, en soms naar de Belgische Ardennen. Maar ook in eigen land: een paar keer naar Drenthe, een verschillende malen naar Zuid-Limburg.
© -DIA- 33.999 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Wat vind jij dan ontzettend duur? De inflatie sinds 2010 is ook bijna 50 procent. Als je het zo bekijkt, vind ik vakanties zeker niet duurder worden. Maar misschien word ik steeds beter in het vinden van goede opties, dat kan ook.

Het valt mij juist op dat er zoveel ontzettend goedkope vakanties worden aangeboden. Een week voor 230 euro naar Marrakech en dan nog inclusief reis, bijvoorbeeld. Ik zou dat niet snel doen, omdat het nogal belastend is voor het milieu, maar duur is het niet. Het is in mijn ervaring vooral het autorijden dat duur is, en dan rijd ik nog in een heel goedkope auto (die ik alleen nauwelijks gebruik, zodat de kilometerkosten alsnog niet heel laag zijn). Ik ga wel regelmatig weg, vaak samen met een vriend, en dat doen we vrij sober. Bijvoorbeeld: een huisje voor twee personen in de herfstvakantie in de Elzas kan voor 300 euro heel goed. Dat is niet niks, maar het is ook niet extreem veel: een maand autobezit is even duur. Inclusief autokosten kost een week naar de Elzas dan nog geen 500 euro per persoon.

Een wat langere vakantie kost dan bijvoorbeeld 1000 euro voor bijna drie weken, bijvoorbeeld, inclusief het eten. Een week Parijs is iets duurder, omdat de overnachtingen in het centrum van Parijs vrij duur zijn en wij graag in het centrum wilden zodat je alles makkelijk kunt fietsen. Dat heeft totaal 750 voor een week gekost, inclusief alle reis- en verblijfskosten, museum, fietshuur en het eten (wat er eigenlijk af moet, omdat ik thuis ook eet).

Maar als je het daarmee vergelijkt, is een alles-inclusieve vakantie op Kreta echt niet duurder.
Henk J

Bericht door Henk J »

Dat is wel berekend voor 1 persoon, grotere huisjes in het seizoen (buiten het seizoen hebben de kinderen geen vakantie) zijn wel een stukje duurder dan een 2 persoons huisje in de Elzas buiten het seizoen. Zag op vakanz dat het goedkoopste 8 persoons huisje in Duitsland nog wel onder de €1000 blijft maar wil je naar de bergen dan praat je al snel over andere tarieven.
merel

Bericht door merel »

Klopt, dat is niet vergelijkbaar. Meestal gaan wij kamperen en ook dan zijn wij voor twee weken aan standplaats ongeveer 1000- 1500 kwijt. Dat valt natuurlijk wel mee in vergelijking tot een vakantiehuis. Aan de tolwegen in Frankrijk waren wij trouwens vorig jaar wel 750-1000 kwijt. Aangezien we toen grotendeels bij familie bivakkeerden viel dat mee. Doordat wij altijd hoog in de bergen kamperen, gaan we zelden uit eigen tijdens de vakantie. Een uur rijden voor een restaurantje kan mij niet zo bekoren. We koken zelf of eten in een berghut met de pot mee.

Dit jaar hebben wij een appartement gehuurd voor een leuke prijs. (tip van @refo). Ik ben benieuwd hoe dat bevalt, maar heb zo'n vermoeden dat het kamperen gemist wordt.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: Gisteren, 10:48

Wat vind jij dan ontzettend duur? De inflatie sinds 2010 is ook bijna 50 procent. Als je het zo bekijkt, vind ik vakanties zeker niet duurder worden. Maar misschien word ik steeds beter in het vinden van goede opties, dat kan ook.

Het valt mij juist op dat er zoveel ontzettend goedkope vakanties worden aangeboden. Een week voor 230 euro naar Marrakech en dan nog inclusief reis, bijvoorbeeld. Ik zou dat niet snel doen, omdat het nogal belastend is voor het milieu, maar duur is het niet. Het is in mijn ervaring vooral het autorijden dat duur is, en dan rijd ik nog in een heel goedkope auto (die ik alleen nauwelijks gebruik, zodat de kilometerkosten alsnog niet heel laag zijn). Ik ga wel regelmatig weg, vaak samen met een vriend, en dat doen we vrij sober. Bijvoorbeeld: een huisje voor twee personen in de herfstvakantie in de Elzas kan voor 300 euro heel goed. Dat is niet niks, maar het is ook niet extreem veel: een maand autobezit is even duur. Inclusief autokosten kost een week naar de Elzas dan nog geen 500 euro per persoon.

Een wat langere vakantie kost dan bijvoorbeeld 1000 euro voor bijna drie weken, bijvoorbeeld, inclusief het eten. Een week Parijs is iets duurder, omdat de overnachtingen in het centrum van Parijs vrij duur zijn en wij graag in het centrum wilden zodat je alles makkelijk kunt fietsen. Dat heeft totaal 750 voor een week gekost, inclusief alle reis- en verblijfskosten, museum, fietshuur en het eten (wat er eigenlijk af moet, omdat ik thuis ook eet).

Maar als je het daarmee vergelijkt, is een alles-inclusieve vakantie op Kreta echt niet duurder.
Als je eenverdiener bent met een jong gezin en aangewezen bent op het hoogseizoen zijn vakanties duur. Kan me voorstellen dat zulke gezinnen met een modaal inkomen het steeds lastiger vinden.
Nederland is trouwens vaak een duurdere optie dat Duitsland. Zeeland is in het hoogseizoen onbetaalbaar aan het worden...en veel te druk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel

Bericht door merel »

Nederland is zeker duurder dan het buitenland. Aan de andere kant zijn er ook volop campings in het buitenland te vinden waar het niet zo duur is. Wij zaten een paar jaar geleden voor 700 twee weken op een camping in Oostenrijk. Op de camping was een klein zwembad en tijdens het verblijf op de camping kreeg je vrijkaarten voor het buitenbad in dorp. Veder volop wandelmogelijkheden in de buurt.
DDD

Bericht door DDD »

Henk J schreef: Gisteren, 11:06 Dat is wel berekend voor 1 persoon, grotere huisjes in het seizoen (buiten het seizoen hebben de kinderen geen vakantie) zijn wel een stukje duurder dan een 2 persoons huisje in de Elzas buiten het seizoen. Zag op vakanz dat het goedkoopste 8 persoons huisje in Duitsland nog wel onder de €1000 blijft maar wil je naar de bergen dan praat je al snel over andere tarieven.
Ik dacht dat Orchidee samen was, dus dat lijkt me dan toch wel de goede vergelijking?

Los daarvan: op Booking.com is het goedkoopste achtpersoons huis in Duitsland rond de 600 euro voor volgende week, dus hoogzomer.
DDD

Bericht door DDD »

merel schreef: Gisteren, 11:15 Klopt, dat is niet vergelijkbaar. Meestal gaan wij kamperen en ook dan zijn wij voor twee weken aan standplaats ongeveer 1000- 1500 kwijt. Dat valt natuurlijk wel mee in vergelijking tot een vakantiehuis. Aan de tolwegen in Frankrijk waren wij trouwens vorig jaar wel 750-1000 kwijt. Aangezien we toen grotendeels bij familie bivakkeerden viel dat mee. Doordat wij altijd hoog in de bergen kamperen, gaan we zelden uit eigen tijdens de vakantie. Een uur rijden voor een restaurantje kan mij niet zo bekoren. We koken zelf of eten in een berghut met de pot mee.

Dit jaar hebben wij een appartement gehuurd voor een leuke prijs. (tip van @refo). Ik ben benieuwd hoe dat bevalt, maar heb zo'n vermoeden dat het kamperen gemist wordt.
Tolwegen is ook zoiets. Ik leef van een beperkt maandbedrag, dus ik rijd in Frankrijk altijd over de Route Nationale. Dat duurt iets langer, is veel mooier, en je betaalt geen tol. Dat is dus deels ook een keuze.

Het huis zag er mooi uit, dus ik ben benieuwd. Ik zou er zo heen gaan, in ieder geval;-)
DDD

Bericht door DDD »

huisman schreef: Gisteren, 11:54
DDD schreef: Gisteren, 10:48

Als je eenverdiener bent met een jong gezin en aangewezen bent op het hoogseizoen zijn vakanties duur. Kan me voorstellen dat zulke gezinnen met een modaal inkomen het steeds lastiger vinden.
Nederland is trouwens vaak een duurdere optie dat Duitsland. Zeeland is in het hoogseizoen onbetaalbaar aan het worden...en veel te druk.
Zeeland is inderdaad ongelofelijk duur. Ik dacht: laten we in de zomer naar Zeeland gaan. Mooie omgeving en niet ver weg. Ik viel stijl achterover van de kampeerprijzen, en toch was het allemaal volgeboekt.

Maar het verschil in prijs tussen een huis voor 2 of 8 personen hoeft niet meer dan 400 euro te zijn. De inflatie is absurd hoog. Maar om nou te zeggen dat vooral vakanties duurder worden? Ik denk dat wonen veel duurder is geworden, relatief gezien.
refo

Bericht door refo »

Wij zijn in het verleden als gezin een aantal keren naar Zwitserland geweest, maar nooit voor meer dan € 1000 voor 2 weken. En dan heb je het wel over 6 tot 9 personen. Het was wel zoeken, maar altijd nog gelukt. Niet via de boekings-sites, maar via VVV's of rechtstreeks bij een particulier. Altijd afwachten wat je treft, maar we zijn niet zo moeilijk.
De laatste jaren mag het wel wat meer kosten.
Plaats reactie