De overstappers die ik spreek hebben het over wat anders.
En juist in de prediking waarvoor ze weggingen moest de mens zo veel.
De overstappers die ik spreek hebben het over wat anders.
Of zou je ook kunnen zeggen (vanuit het perspectief van de vertrekkers): de mens met alles wat hij of zij door moet maken, is de centrale boodschap of lijkt dat te zijn? Wat zegt het bijv. dat de vraag of een preek wel of juist niet afsnijdend (genoeg) was, een veelgebruikt criterium is om een preek te beoordelen?
Ik denk dat je gelijk hebt. En dat leidt tot een menstype dat afwacht en lijdelijk zegt: het moet je gegeven worden. En het leidt tot geestelijke nood bij mensen die het niet kunnen uithouden onder een prediking die alleen beschrijft hoe je bekeerd kan worden, maar niet de nodiging tot Jezus wordt gebracht tot een ieder, de hardste zondaar aan toe, omdat dat remonstrants zou zijn
Breed georiënteerd zijn sluit mijns inziens niet uit dat je verschillen(de stromingen) mag onderzoeken en benoemen, vind je wel?Refojongere schreef: ↑15 jul 2026, 23:25Het interessante is dat als ik mensen spreek die breed georiënteerd zijn niet de neiging hebben om verschillen zo uit te meten.Bewaar het Pand schreef: ↑15 jul 2026, 16:12Ik denk best breed. Mag ik geïnteresseerd zijn in een bepaalde stroming binnen een kerkverband?Refojongere schreef: ↑15 jul 2026, 15:20Dan is de vervolgvraag: Hoe breed ben je georiënteerd?Bewaar het Pand schreef: ↑15 jul 2026, 14:27
Niet zozeer behoefte aan hokjes, meer aan een beetje oriëntatie. Stromingen binnen een kerkverband zijn nu eenmaal een realiteit.
Je mag alles onderzoeken. Maar ik denk aan Freud hierbij als het gaat om het narcisme van de kleine verschillen. Het verklaart waarom groepen of individuen die sterk op elkaar lijken, elkaar juist feller bestrijden en bespotten dan groepen die mijlenver van elkaar afstaan. De obsessie met minieme afwijkingen dient om de eigen identiteit en superioriteit veilig te stellen.Bewaar het Pand schreef: ↑Gisteren, 16:29 Ik denk best breed. Mag ik geïnteresseerd zijn in een bepaalde stroming binnen een kerkverband?