Kleine ergernissen

mvdb

Re: Kleine ergernissen

Bericht door mvdb »

Als je weet dat vliegen gewoon slecht voor het milieu is, dan probeer je toch gewoon niet of zo weinig mogelijk te vliegen?
Als je weet dat bij Amazon, SHEIN, Temu en noem ze allemaal maar op, nogal wat vragen te stellen zijn over milieu, kinderarbeid, uitbuiting werknemers en toeleveranciers, op ongezonde wijze uitschakelen van concurrentie (waar uiteindelijk iedereen onder gaat lijden), dan is het de vraag of je daar iets moet willen kopen toch?

Als christen komt een bewuste houding als het goed is niet voort uit angst, maar uit het besef dat de we leven in Gods schepping en te maken hebben met mensen die naar Gods beeld zijn geschapen en dat het niet om het even is hoe we daarmee om gaan.
Marco

Bericht door Marco »

Dus als je het ene slechte niet doet, mag je het andere wel? Ik weet het; het wordt niet zo gezegd, maar het lijkt er erg op.
Overigens: ik vind het niet eerlijk om de genoemde bedrijven op één hoop te gooien. Niet alleen omdat sommige bedrijven echt wel proberen om hun impact van het verwerken van bestellingen en bezorgen daarvan te beperken en daarover ook netjes rapporteren, maar ook omdat het assortiment nogal verschilt. Sommige zaken moet je m.i. gewoon niet willen hebben (wegwerpkleding bijvoorbeeld), andere dingen kan je gewoon niet dichtbij huis kopen. Dan is thuis laten bezorgen ook gewoon minder belastend.
Bovendien kan het nogal uitmaken waar je je pakketjes heen laat sturen: naar een pakketpunt of naar je voordeur. Pakketpunten zijn dan wel verder weg dan je voordeur, maar je hoeft niet bang te zijn dat iemand je pakje meeneemt, en er hoeft geen busje je woonwijk in. Als je lopend of met de fiets je pakje op kan halen kost dus dat laatste stukje bijzonder weinig (overlast) voor wijkgenoten of milieu.
DDD

Bericht door DDD »

Dat laatste is helemaal waar, hoewel ik het ooit meemaakte dat een pakket met schoenen 10 kilometer verderop in een dorp werd afgeleverd, met openingstijden van 11 tot 17.00. Het was dat het biddag was in de week erna, en ik er toch langs kwam, anders had ik het niet opgehaald. Dat ging me echt te ver.
Plaats reactie