Ds. G. Boer misschien wat minder maar ds. I. Kievit of ds. P. Zandt zeker.Augustienus schreef: ↑29 jun 2026, 20:09 Ik weet ook niet of de uitpraak dat de prediking in Nederhemert in de lijn is met die van ds G Boer en ds I Kievit. Dat zijn toch meer klassiek GB predikanten, terwijl Nederhemert meer Gekrookte riet is.
Ontwikkelingen HHK
-
Henk J
Re: Ontwikkelingen HHK
Waarom noem je predikanten die 50 en 70 jaar geleden al zijn overleden? Die namens raken langzamerhand in de vergetelheid.Augustienus schreef: ↑29 jun 2026, 20:09 Ik weet ook niet of de uitpraak dat de prediking in Nederhemert in de lijn is met die van ds G Boer en ds I Kievit. Dat zijn toch meer klassiek GB predikanten, terwijl Nederhemert meer Gekrookte riet is.
Die namen werden ook in het RD-artikel genoemd.Ambtenaar schreef: ↑30 jun 2026, 06:10Waarom noem je predikanten die 50 en 70 jaar geleden al zijn overleden? Die namens raken langzamerhand in de vergetelheid.Augustienus schreef: ↑29 jun 2026, 20:09 Ik weet ook niet of de uitpraak dat de prediking in Nederhemert in de lijn is met die van ds G Boer en ds I Kievit. Dat zijn toch meer klassiek GB predikanten, terwijl Nederhemert meer Gekrookte riet is.
Wat mooi dat je dat hebt gezien en hebt opgemerktDelftenaar schreef:Het staat ook ver weg van de hhg die langs een doorgaande weg in de omgeving op een reclamebord Bijbelse teksten plaatst.

Verstuurd vanaf mijn SM-A165F met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
- Delftenaar
Persoonlijk vind ik het een mooi initiatief. 
-
MGG
De ND podcast over de HHK vind ik het beluisteren waard. Doordat beide gasten een eigen invalshoek hebben krijg je beide kanten van de medaille te horen. Je merkt ook dat beide de focus op wat anders willen leggen en daardoor deels langs elkaar heen praten. Volgensmij zien we dat op dit forum ook regelmatig bij dit thema.
Dank!MGG schreef: ↑Gisteren, 14:44 De ND podcast over de HHK vind ik het beluisteren waard. Doordat beide gasten een eigen invalshoek hebben krijg je beide kanten van de medaille te horen. Je merkt ook dat beide de focus op wat anders willen leggen en daardoor deels langs elkaar heen praten. Volgensmij zien we dat op dit forum ook regelmatig bij dit thema.
Het schrijven bij deze aflevering (https://www.nd.nl/podcast/dick-en-danie ... veranderen):
Met socioloog en oud-RD-hoofdredacteur Chris Janse en HHK-dominee Johan van Vugt.
Er is nog één traditioneel protestants kerkgenootschap dat groeit: de Hersteld Hervormde Kerk. Meer dan 600 leden kwamen erbij vorig jaar, een groei die met name komt door overstappers uit andere protestantse kerkgenootschappen. De grootste groep komt over uit de Gereformeerde Gemeenten, zegt Chris. ‘Kerkelijke overgangen gaan meestal van rechts naar links, van zwaar naar minder zwaar.’
Maar is dat de hele verklaring? Johan vindt het te makkelijk om de reden van overstappen te reduceren tot lange broeken en verboden televisies. In zijn vroegere gemeente Kruiningen hoorde vooral verhalen over geestelijke nood: mensen die jarenlang dachten dat het heil niet voor hen was, en huilend aan tafel zaten toen ze voor het eerst hoorden dat het ook voor hen kon. Chris erkent die nood, maar ziet ook een keerzijde: is een toename van avondmaalsgangers een goede ontwikkeling of wijst dat juist op oppervlakkigheid? ‘Als je historisch kijkt, zijn kerken met een hoge avondmaalsdeelname er niet rechtzinniger op geworden.’
Ondertussen verandert de toestroom ook de HHK zelf. Inmiddels heeft bijna de helft van de predikanten geen hervormde achtergrond meer. Johan blijft erbij dat de kerk hervormd wíl zijn – een gezindheid van saamhorigheid en ruimte binnen brede marges – maar ziet ook hoe in sommige gemeenten het zangtempo, de kledingstijl en het verenigingsleven langzaam verschuiven richting de cultuur die nieuwkomers meebrengen.
Tot slot blikken Chris en Johan vooruit. Nu de Christelijke Gereformeerde Kerken uiteenvallen, vraagt Johan zich hardop af of afgescheiden kerken niet gewoon moeten terugkeren naar de ‘moederkerk’. Chris ziet vooral veel praktische hobbels.
Ik vind Janse er erg negatief in staan.
Ik lees bijdragen van dhr. Janse al zo'n 35 jaar en hij wekt bij mij altijd de gedachte op dat er maar één kerkgenootschap voldoet.
Alle kenmerken die daarvan afwijken krijgen altijd een negatief stempel(vaak heel subtiel of via een omweggetje).
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
-
MGG
-
MGG
Ik denk dat beide beelden juist zijn en het afhangt van welke bril je neemt. De sociologische bril of de pastorale bril. Daarom vind ik deze podcast de moeite waard.