Gereformeerde Gemeenten

Comriaan

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Comriaan »

Beste mensen! Hierbij nog wat artikelen om veel dieper en grondiger het gesprek te voeren over het wezen van het geloof. Geloofszekerheid is zo essentieel, als je daarover praat, moet je zelf intens erbij betrokken zijn, voor dat je een beetje zomaar over geloofszaken gaat praten. Let wel, het geloof is altijd gefundeerd in de liefde van Christus.

https://hendrikjanvanderheiden.wordpres ... et-geloof/

https://hendrikjanvanderheiden.wordpres ... -christus/

https://hendrikjanvanderheiden.wordpres ... -de-geest/

https://hendrikjanvanderheiden.wordpres ... e-geest-2/
Comriaan

Bericht door Comriaan »

MGG

Bericht door MGG »

Een gesprek voeren is nogal lastig als je alleen zend en vragen negeert :wiz
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Nou inderdaad. Het is een discussieforum geen ‘plemp maar raak forum’
DDD

Bericht door DDD »

Ik weet niet of Comrie ook zo onfatsoenlijk communiceerde inderdaad
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Kan een mod dit niet verwijderen?
JanRap

Bericht door JanRap »

Comriaan schreef: Gisteren, 19:59 De pianist Hendrik Jan van der Heiden deelt in deze video iets over de vreugde van het geloof in Christus: https://www.youtube.com/watch?v=rV1gtntO-mI De liefde van God van John F. MacArthur. Gemeenschap met God van John Owen. De Schatkamer van de Evangelische beloften voor allen zeer wijd geopend van Ralph Erskine. De zekerheid van het geloof van Ebenezer Erskine. De vreugde van het geloven van Matthew Henry.
@ Comriaan, de ''pianist'' heeft een heldere visie en raakt vaak de kern van de zaak. Toch blijf ik wat moeite houden met zijn zeer kritische opstelling richting GG. De GG is een kerkverband met een eigen geschiedenis, ja inderdaad helaas ook met een eigen theologie, maar het lijkt me niet de tijd om de verschillen op de spits te drijven. Als ik de hand in eigen boezem steek kom ik steeds uit bij Jacobus 1:19: Zo dan, mijn geliefde broeders, een iegelijk mens zij ras om te horen, traag om te spreken, traag tot toorn; vooral ook kanttekening 72: ( traag om te spreken) Dat is, uit te spreken uw oordeel van enige zaken of personen. Bij mezelf merk ik toch heel vaak een akelige vorm van hoogmoed om maar overal iets van te vinden. En natuurlijk zit erachter dat je denkt dat je het zelf beter weet. We kunnen beter welsprekend zijn als het over de naam van de Heere Jezus gaat.
Comriaan

Bericht door Comriaan »

Aan allen, Ik heb dus de blogs van de pianist Hendrik Jan van der Heiden zojuist ontdekt. Het maakt me eigenlijk niet uit of hij domineeszoon is of niet. Waar het me om gaat is het volgende: laten we eerst eens zijn artikelen en video's bestuderen, om vervolgens een mening daarover hebben en met elkaar te discusseren of dit forum. Het komt me voor dat Van der Heiden een hoogbegaafd persoon is, en theologisch gezien meer theologische kennis in huis heeft dan een gemiddelde GG-predikant. Ik heb begrepen dat Van der Heiden een vriend is met de theoloog Jasper Stam uit Kampen, https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... gemeenten- en dr. Gert van den Brink. Het gaat hier om de huidige en nieuwe generatie refo's die de klassieke noties uit de Reformatie, Gereformeerde Verbondstheologie, het Puritanisme en het New Calvinism met elkaar willen verbinden. Waarschijnlijk is dat ook de kritiek van deze drie heren richting de bevindelijke theologie (O)GG(iN), omdat het een soort smalspoor is binnen de hoofdstroom van de theologie. Met andere woorden de theologiebeoefening aan de Theologische School te Rotterdam is te weinig bezig om met het Evangelie in heldere en frisse taal een brug te slaan met klassieke Gereformeerde noties naar de huidige postmoderne cultuur. Groet, Comriaan
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Comriaan schreef: Vandaag, 11:05 ... Waar het me om gaat is het volgende: laten we eerst eens zijn artikelen en video's bestuderen, om vervolgens een mening daarover hebben en met elkaar te discusseren of dit forum....
Als jij zijn artikelen en video's wilt bestuderen, prima, maar leg dat niet een ander op. Alsof je pas dán een mening mag hebben.
JanRap

Bericht door JanRap »

Comriaan schreef: Vandaag, 11:05 Aan allen, Ik heb dus de blogs van de pianist Hendrik Jan van der Heiden zojuist ontdekt. Het maakt me eigenlijk niet uit of hij domineeszoon is of niet. Waar het me om gaat is het volgende: laten we eerst eens zijn artikelen en video's bestuderen, om vervolgens een mening daarover hebben en met elkaar te discusseren of dit forum. Het komt me voor dat Van der Heiden een hoogbegaafd persoon is, en theologisch gezien meer theologische kennis in huis heeft dan een gemiddelde GG-predikant. Ik heb begrepen dat Van der Heiden een vriend is met de theoloog Jasper Stam uit Kampen, https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... gemeenten- en dr. Gert van den Brink. Het gaat hier om de huidige en nieuwe generatie refo's die de klassieke noties uit de Reformatie, Gereformeerde Verbondstheologie, het Puritanisme en het New Calvinism met elkaar willen verbinden. Waarschijnlijk is dat ook de kritiek van deze drie heren richting de bevindelijke theologie (O)GG(iN), omdat het een soort smalspoor is binnen de hoofdstroom van de theologie. Met andere woorden de theologiebeoefening aan de Theologische School te Rotterdam is te weinig bezig om met het Evangelie in heldere en frisse taal een brug te slaan met klassieke Gereformeerde noties naar de huidige postmoderne cultuur. Groet, Comriaan
Kijk @ Comriaan, dit bedoel ik nou precies. U doet in een korte posting stellige uitspraken die op mij hooghartig overkomen. 1. Dat ''de pianist'' meer theologische kennis in huis heeft dan een gemiddelde GG -predikant'' . Je zult maar GG-predikant zijn. 2. ''De theologiebeoefening aan de Theologische School te Rotterdam is te weinig bezig enz.''. U zou zich een stuk bescheidener kunnen opstellen naar mijn mening. Zelfs al zou u voor een groot deel gelijk hebben, dan is nog voorzichtigheid geboden. Omdat de Gereformeerde Gemeenten een kerkverband zijn met een geheel eigen geschiedenis, een geheel eigen gang door de kerk, in feite een betrekkelijk jong kerkverband zijn ( 1907) kun u de zaken beter met meer beleid aanpakken. Zoek nu eerst eens wat u verbindt met hen, en als er vertrouwen is ontstaan dan zou je over inhoudelijke zaken kunnen discussiëren. Voorlopig is het nog steeds zo dat de GG een enorme hekel heeft aan kritiek op hun leer. We zouden ons kunnen afvragen wat daarvan de oorzaak is. Zouden degenen die het licht van de Reformatie ontdekt hebben ( want daar draait het hier uiteindelijk om) soms niet te weinig liefde in hun kritiek gemengd hebben? En te weinig bescheidenheid? Ik post dit ook voor mezelf. Wat kun je mensen pijn en verdriet doen door hun kerkgemeenschap af te serveren of door gecompliceerde vragen te stellen. Heel vaak is men er ( nog ) niet aan toe. Misschien moeten we elkaar wijzen op het: Niet door kracht, noch door geweld, maar door Mijn Geest zal het geschieden. ( Zach 4:6 SV)
DDD

Bericht door DDD »

Maar misschien kan het gesprek ook inhoudelijk gevoerd worden, in plaats van over de toon?

Het is natuurlijk geen onzin om te stellen dat er maar weinig theologen onder de GG-predikanten zijn. Al heb ik prachtige preken gehoord van mensen zonder noemenswaardige opleiding, dat kan best een relevant punt zijn.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef: Vandaag, 13:58 Maar misschien kan het gesprek ook inhoudelijk gevoerd worden, in plaats van over de toon?
Natuurlijk kan dat, maar ik hou er niet van om huiswerk op te krijgen van forummers, en zeker niet als ze net nieuw zijn. :hum
JanRap

Bericht door JanRap »

DDD schreef: Vandaag, 13:58 Maar misschien kan het gesprek ook inhoudelijk gevoerd worden, in plaats van over de toon?

Het is natuurlijk geen onzin om te stellen dat er maar weinig theologen onder de GG-predikanten zijn. Al heb ik prachtige preken gehoord van mensen zonder noemenswaardige opleiding, dat kan best een relevant punt zijn.
@ DDD, het aantal theologen onder GG-predikanten zou best eens mee kunnen vallen.
Helaas zijn ( waren) er ook theologische gevormde predikanten die hun kennis niet goed gebruik(t) en. Ik denk aan wijlen dr. Steenblok die niet bereid was, en niet in staat was tot ook maar enige nuancering.
Of zoals ik vandaag zag in het RD ( uit de Saambinder) over het ontstaan van de ''kleine zuil''.
Die zou ontstaan zijn omdat in de ''grote zuil'' niet meer werd gepreekt over de noodzaak van bekering.
Dat is kerkhistorische geschiedvervalsing. Die past niet bij iemand met het kaliber van de ( academisch opgeleide) scribent. Er waren in de grote zuil Gode zij dank volop gaarne getrouwe predikanten die de Ene Naam, de twee wegen en de driestukken leerden.
Plaats reactie