Bijbellezen en eerbied

Arja
Contacteer:

Re: Bijbellezen en eerbied

Bericht door Arja »

Is de Bijbel eigenlijk wel in de eerste plaats geschreven om gelezen... of om gehoord te worden? Dat is ook een leuke vraag. Volgens mij is het horen van de tekst niet een noodoplossing voor mensen die niet kunnen lezen; het is echt een heel een eigen manier Gods Woord tot je te nemen.

Ik heb ooit iemand een stuk "Bijbelboek" horen lezen via een app onder het koken (simpele maaltijd) en het was verbazingwekkend.
Het was John Piper. https://www.youtube.com/watch?v=J0jqr0NsovE
Ik luisterde niet met beeld. Alleen audio :tilt loptelefoon op.
merel

Bericht door merel »

DDD schreef: Gisteren, 17:55 In het ene geval spreekt een mens tot God. In het andere geval spreekt God tot de mensen.
Dat is een apart draadje waard. Wij hadden recent een dominee die tijdens het gebed een langere stilte liet vallen zodat ruimte was voor eigen gebed en/of ruimte stilte voor God om tot ons te spreken. Net zoals God ook Elia naderde in stilte.
DDD

Bericht door DDD »

Arja schreef: Gisteren, 21:54 Is de Bijbel eigenlijk wel in de eerste plaats geschreven om gelezen... of om gehoord te worden? Dat is ook een leuke vraag. Volgens mij is het horen van de tekst niet een noodoplossing voor mensen die niet kunnen lezen; het is echt een heel een eigen manier Gods Woord tot je te nemen.

Ik heb ooit iemand een stuk "Bijbelboek" horen lezen via een app onder het koken (simpele maaltijd) en het was verbazingwekkend.
Het was John Piper. https://www.youtube.com/watch?v=J0jqr0NsovE
Ik luisterde niet met beeld. Alleen audio :tilt loptelefoon op.
Dit is geen lezen! Hij citeert een groot deel van Romeinen 8 uit zijn hoofd. Hij heeft een goede bijbelkennis, dat verbaast me niets.

Dank voor het delen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Arja schreef: Gisteren, 21:54 Is de Bijbel eigenlijk wel in de eerste plaats geschreven om gelezen... of om gehoord te worden? Dat is ook een leuke vraag. Volgens mij is het horen van de tekst niet een noodoplossing voor mensen die niet kunnen lezen; het is echt een heel een eigen manier Gods Woord tot je te nemen.
Vroeger was er sprake van een orale traditie. Ik kan geen reden verzinnen om tegen het luisteren naar de Bijbel te zijn.
Plaats reactie