Bijbellezen en eerbied

Plaats reactie
DDD

Bijbellezen en eerbied

Bericht door DDD »

Ik gebruik al jaren de app van het NBG. Ik heb nu ontdekt dat je daar ook de Bijbel kunt laten voorlezen. Dat betekent dat je bijvoorbeeld op de fiets of tijdens het slakken vangen in de tuin de Bijbel kunt 'lezen'. Zo kom ik in twee dagen op bijna 5 procent van de bijbel. In dit tempo ga je er als een speer doorheen, afhankelijk van de reistijd per dag, in 40-60 dagen. Dat is voor mij een record.

En nu denk ik enerzijds dat het prima is om over de Bijbel te spreken als je over de weg gaat, dat zegt de heilige Schrift immers zelf. Maar aan de andere kant is het misschien ook minder eerbiedig. De vraag is dus: wat zijn de eisen daaraan. Er zijn ook mensen die een preek luisteren terwijl ze de was doen. Dat is net zoiets, al vind ik dat nog wel wat anders.

Ik ben benieuwd naar jullie gedachten.
Tiberius
Administrator

Re: Bijbellezen en eerbied

Bericht door Tiberius »

Inderdaad een goed idee om de Bijbel te laten voorlezen.
Maar ik zou zeggen: lees dan ook actief mee, pauzeer het lezen om wat je gelezen hebt te overdenken.

Het klinkt voor mij allemaal erg jagerig: als een speer, een record, enz. Dat hoeft voor mij niet zo.
Persoonlijk ben ik meer van rustig lezen, overdenken, wat heeft het me voor nu te zeggen, enz.
Ik lees liever relatief weinig verzen goed, dan veel verzen oppervlakkig. Alhoewel dat laatste voor een eerste kennismaking met een Bijbelboek ook een goed hulpmiddel kan zijn.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Ik probeer elke dag in de You Version app mijn leesplan te volgen. Ik lees het plan ‘De Bijbel in twee jaar’.

De HSV vertaling heeft ook een voorleesfunctie in die app. Die gebruik ik bijna altijd en lees dan mee. Of soms laat ik die voorlezen als ik in de auto zit en meeluister.

Het mooie van meerder hoofdstukken lezen is dat je goed het verband van de hoofdstukken onderling kunt opmerken. Daarnaast vind ik in dit leesplan de combinatie van Oude en Nieuw Testament en de gekozen gedeelten erg goed op elkaar aansluiten. Dat is voor mij erg leerzaam.

Het nadeel van veel en snel lezen is dat je veel minder meditatief met de teksten bezig bent. Even rustig nadenken of nog eens herlezen is er vaak niet bij omdat de voorleesstem door gaat.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

Een uitkomst voor mensen met dyslexie.
Michaels

Bericht door Michaels »

Ik geloof niet dat je echt met twee dingen tegelijk bezig kunt zijn. Of je bent slakken aan het vangen, of je bent de Bijbel aan het lezen. Je aandacht kan maar op één ding volledig gericht zijn.

Dat is vergelijkbaar met autorijden. Sommige mensen denken dat ze tijdens het rijden ook kunnen telefoneren, maar de gevolgen daarvan zijn bekend. Je kunt wel proberen twee dingen tegelijk te doen, maar dan krijgt minstens één van die twee niet de aandacht die het verdient.

Met andere woorden: je kunt technisch gezien twee dingen tegelijk doen, maar één van beide doe je dan niet echt goed.
Sorry taalpurist, ik zag mijn voutje even niet.
helma

Bericht door helma »

Ik denk dat dat per persoon verschillend kan zijn.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

als ik 's morgens m'n bijbel lees in de stille tijd, dan lees ik niet meer dan 10 verzen en probeer die te bemediteren (kantekeningen erbij, nog een andere uitleg, etc.). Het zal een jaar of 10 duren voordat ik zo door mijn bijbel heen ben, maar dit werkt voor mij het beste om naar de kern te komen.
Ook in het bijbellezen aan tafel (met kinderen erbij) lees ik max 15 verzen in één keer
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
DDD

Bericht door DDD »

Tiberius schreef: Vandaag, 07:21 Inderdaad een goed idee om de Bijbel te laten voorlezen.
Maar ik zou zeggen: lees dan ook actief mee, pauzeer het lezen om wat je gelezen hebt te overdenken.

Het klinkt voor mij allemaal erg jagerig: als een speer, een record, enz. Dat hoeft voor mij niet zo.
Persoonlijk ben ik meer van rustig lezen, overdenken, wat heeft het me voor nu te zeggen, enz.
Ik lees liever relatief weinig verzen goed, dan veel verzen oppervlakkig. Alhoewel dat laatste voor een eerste kennismaking met een Bijbelboek ook een goed hulpmiddel kan zijn.
Dat zijn twee verschillende dingen. Voor regulier bijbellezen lees ik per dag hetzelfde stuk in verschillende bijbelvertalingen, volgens het leesrooster van het NBG. Althans, dat is het streven, want soms komt er ook niet van om vaker te lezen.

De vraag was niet, op welke manieren je allemaal kunt bijbellezen. Dan is er ook nog de lectio divina, die wat mij betreft ook een goede manier is. Het gaat er in de vraag om of het wel eerbiedig is om bijbellezen of preken luisteren te combineren met andere activiteiten.
DDD

Bericht door DDD »

Michaels schreef: Vandaag, 09:44 Ik geloof niet dat je echt met twee dingen tegelijk bezig kunt zijn. Of je bent slakken aan het vangen, of je bent de Bijbel aan het lezen. Je aandacht kan maar op één ding volledig gericht zijn.

Dat is vergelijkbaar met autorijden. Sommige mensen denken dat ze tijdens het rijden ook kunnen telefoneren, maar de gevolgen daarvan zijn bekend. Je kunt wel proberen twee dingen tegelijk te doen, maar dan krijgt minstens één van die twee niet de aandacht die het verdient.

Met andere woorden: je kunt technisch gezien twee dingen tegelijk doen, maar één van beide doe je dan niet echt goed.
Dat is niet in zijn algemeenheid waar. Ik kan beter naar iemand luisteren als ik een spelletje doe, en vooral als iemand erg traag is in het formuleren. Ik moet ook ontzettend mijn best doen om een preek in de GG te volgen. Het zou voor mij eenvoudiger zijn als het allemaal wat beknopter was en geen vier keer hetzelfde gezegd werd.

Het klopt wel dat je geen twee dingen tegelijk kunt doen die een beroep doen op dezelfde hersendelen. Maar het is onzin dat je niet kunt praten en breien tegelijk.

Los daarvan: het kan zijn dat inderdaad iemand moet schakelen, maar in dat geval betekent dat nog niet perse dat iemand iets 'niet goed' doet. Dat hangt maar net van de ingewikkeldheid van de taak af.
DDD

Bericht door DDD »

Bertiel schreef: Vandaag, 11:04 als ik 's morgens m'n bijbel lees in de stille tijd, dan lees ik niet meer dan 10 verzen en probeer die te bemediteren (kantekeningen erbij, nog een andere uitleg, etc.). Het zal een jaar of 10 duren voordat ik zo door mijn bijbel heen ben, maar dit werkt voor mij het beste om naar de kern te komen.
Ook in het bijbellezen aan tafel (met kinderen erbij) lees ik max 15 verzen in één keer
Maar dat is toch geen antwoord op de vraag? Over bijbellezen in zijn algemeenheid, aan tafel etc. is al een ander draadje.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

nee, je hebt gelijk. Maar ik zou niet inzien waarom het luisteren naar het voorlezen van de schrift oneerbiedig zou zijn.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
Marco

Bericht door Marco »

De vraag was, of er eisen zijn. Die zijn er niet, tenminste niet in de zin dat het óf goed óf fout is.
Nu zijn er wel meer dingen niet óf goed óf fout. En dan krijg je situaties waarvan de één zegt: "heel goed" en de ander: "zou ik niet doen".
Zelf heb ik er geen moeite mee om een preek of de Bijbel te luisteren terwijl ik wat anders aan het doen ben, maar alleen zo lang ik mij kan blijven concentreren op de Bijbel. En nee, ik zou het inderdaad (ook) niet doen als ik de wc aan het schoonmaken ben.
DDD

Bericht door DDD »

Tja. Als organist zet ik liever iets klaar tijdens het bidden van de dominee dan tijdens de schriftlezing. Ik bedacht dat het dan niet heel consequent is om tijdens het fietsen naar Gods woord te luisteren.
Plaats reactie