Christine & Gerjanne

merel

Re: Christine & Gerjanne

Bericht door merel »

Een uitnodiging om iets apart met iemand te doen, zoals een etentje, zou ik ontzettend leuk vinden. Ik breng ook wel eens wat langs bij vriendinnen dichtbij die het verder niet vieren. Ik vier het zelf niet, maar als iemand onverwacht aanwaait, is hij/zij altijd welkom. Het ongepaste aan deze podcast was de wijze waarop het beschreven werd. Idem met hun reactie op onverwacht bezoek. Ik zou als vriendin mij erg opgelaten voelen om hen ooit nog eens uit te nodigen of aan te waaien.
DDD

Bericht door DDD »

Evangelist schreef: Vandaag, 11:29
DDD schreef: Vandaag, 10:38 In mijn vriendenkring viert bijna iedereen zijn verjaardag nog of zelfs weer. Bij de mensen die dat niet doen, besteed ik er op een andere manier aandacht aan, meestal door samen uit eten te gaan. Maar over het algemeen vind ik het geen goed teken. Het is meestal een teken van een gefragmenteerde vriendenkring, waar op zich niets mis mee is, maar als deze mensen elkaar niet eens per jaar zien en een band ontwikkelen, hoe moet dat dan als er om welke reden dan ook sociale steun nodig is? Je moet nog maar zien dat je überhaupt weet wie je moet betrekken, nog los van de bereikbaarheid. Niet zo lang geleden stond over dit onderwerp nog een artikel in het Parool of de Volkskrant. Als ik dat nog kan vinden, dan zet ik hier nog een link.

Verder vind ik het wel schokkend maar misschien juist wat je zegt over de standplaatsgebondenheid. Ik ga wat meer afleveringen luisteren.
Heel voorzichtige vraag, beetje los van het besproken podcastduo: Mogen mensen ook een hekel hebben aan verjaardagsvisites? En mag die hekel ook zo groot zijn dat je je eigen verjaardag niet viert? En is het niet een beetje respectloos als iemand zegt: Ik vier het verder niet, om jezelf dan toch op te dringen en het niet te laten bij eventueel een appje of een belletje?
Zeker mag dat! Mensen kunnen aan allerlei dingen een hekel hebben, van jeugdverenigingen tot aan toogdagen of zelfs kerkdiensten. En dat is allemaal goed, mits het uit een goede bron komt, getoetst is aan wat goed en eerlijk is. Dus er kunnen allerlei goede redenen zijn om een hekel te hebben aan verjaardagen. Als dat voortkomt uit liefde tot God of de naaste of uit het liefhebben van de naaste gelijk aan jezelf, dan is daar helemaal niets mis mee. Maar de argumentatie van C&G was mijns inziens hedonistisch en vond ik de bijbelse maatstaven niet kunnen doorstaan.

Het lijkt me zeker heel respectloos om jezelf op te dringen bij een verjaardag. Maar gezien de vraagstelling suggereer je dat ik of iemand anders hier dat zou doen. Dat heb ik zelf niet ergens waargenomen, dus misschien kun je dat toelichten. Ik zou zelf in ieder geval nooit verder gaan dan een appje om te feliciteren, en bij goede vrienden een bos bloemen laten bezorgen, maar ook alleen als dat op prijs gesteld wordt.
Laatst gewijzigd door DDD op 09 jun 2026, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

merel schreef: Vandaag, 11:38 Een uitnodiging om iets apart met iemand te doen, zoals een etentje, zou ik ontzettend leuk vinden. Ik breng ook wel eens wat langs bij vriendinnen dichtbij die het verder niet vieren. Ik vier het zelf niet, maar als iemand onverwacht aanwaait, is hij/zij altijd welkom. Het ongepaste aan deze podcast was de wijze waarop het beschreven werd. Idem met hun reactie op onverwacht bezoek. Ik zou als vriendin mij erg opgelaten voelen om hen ooit nog eens uit te nodigen of aan te waaien.
Dat bedoel ik. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand het enkele voorstel om ter gelegenheid van de verjaardag uit eten te gaan, ongepast vond. Ik ben benieuwd of Evangelist dat nog wat nader kan toelichten.

Want er kan misschien zoveel zelfmishagen achter zitten, dat iemand de dag van zijn geboorte vervloekt, al dan niet onbewust. In dat geval weet ik niet of je daar zomaar in mee mag gaan. Gelukkig heb ik dat nooit aan de hand gehad.

Maar het ging mij om de seculiere argumentatie, en dat het onderwerp helemaal niet vanuit bijbelse waarden belicht werd. Daar schrok ik van.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

DDD schreef: Vandaag, 12:22
Evangelist schreef: Vandaag, 11:29
DDD schreef: Vandaag, 10:38 In mijn vriendenkring viert bijna iedereen zijn verjaardag nog of zelfs weer. Bij de mensen die dat niet doen, besteed ik er op een andere manier aandacht aan, meestal door samen uit eten te gaan. Maar over het algemeen vind ik het geen goed teken. Het is meestal een teken van een gefragmenteerde vriendenkring, waar op zich niets mis mee is, maar als deze mensen elkaar niet eens per jaar zien en een band ontwikkelen, hoe moet dat dan als er om welke reden dan ook sociale steun nodig is? Je moet nog maar zien dat je überhaupt weet wie je moet betrekken, nog los van de bereikbaarheid. Niet zo lang geleden stond over dit onderwerp nog een artikel in het Parool of de Volkskrant. Als ik dat nog kan vinden, dan zet ik hier nog een link.

Verder vind ik het wel schokkend maar misschien juist wat je zegt over de standplaatsgebondenheid. Ik ga wat meer afleveringen luisteren.
Heel voorzichtige vraag, beetje los van het besproken podcastduo: Mogen mensen ook een hekel hebben aan verjaardagsvisites? En mag die hekel ook zo groot zijn dat je je eigen verjaardag niet viert? En is het niet een beetje respectloos als iemand zegt: Ik vier het verder niet, om jezelf dan toch op te dringen en het niet te laten bij eventueel een appje of een belletje?
Zeker mag dat! Mensen kunnen aan allerlei dingen een hekel hebben, van jeugdverenigingen tot aan toogdagen of zelfs kerkdiensten. En dat is allemaal goed, mits het uit een goede bron komt, getoetst is aan wat goed en eerlijk is. Dus er kunnen allerlei goede redenen zijn om een hekel te hebben aan verjaardagen. Als dat voortkomt uit liefde tot God of de naaste of uit het liefhebben van de naaste gelijk aan jezelf, dan is daar helemaal niets mis mee. Maar de argumentatie van C&G was mijns inziens hedonistisch en vond ik de bijbelse maatstaven niet kunnen doorstaan.

Het lijkt me zeker heel respectloos om jezelf op te dringen bij een verjaardag. Maar gezien de vraagstelling suggereer je dat ik of iemand anders hier dat zou doen. Dat heb ik zelf niet ergens waargenomen, dus misschien kun je dat toelichten. Ik zou zelf in ieder geval nooit verder gaan dan een appje om te feliciteren, en bij goede vrienden een bos bloemen laten bezorgen, maar ook alleen als dat op prijs gesteld wordt.
Je verbindt nogal wat voorwaarden aan het hebben van een hekel aan verjaardagen. Bedoel je daarmee te zeggen dat je een verjaardag niet onaangenaam mag vinden vanwege het feit dat je het hele concept verjaardagsbijeenkomst / -visite gewoon niks vindt? Zelf vier ik mijn verjaardag ook nooit met een dergelijke 'min of meer verplichte' bijeenkomst. In mijn geval heeft dat niets met een gefragmenteerde vriendenkring, of slechte verhoudingen binnen de familie te maken. En op andere momenten zien en spreken we elkaar voldoende.

Ik kreeg de indruk dat jij jezelf opdrong: als iemand het niet viert, dat je dan iemand meeneemt uiteten, of toch een cadeau koopt. Maar als je dat niet bedoelt, dan heb ik het verkeerd begrepen.
Hartelijke groet,
Evangelist
DDD

Bericht door DDD »

Bedoel je te zeggen dat de naar mijn idee bijbelse criteria die ik noem niet op jou of op dit geval van toepassing zijn?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

merel schreef:Jouw laatste zin is een conclusie die niet klopt en/of onderbouwd is.
Het zijn mijn echte ervaringen.
Natuurlijk ervaar ik vaak ook anders.

Verstuurd vanaf mijn SM-A165F met Tapatalk

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Evangelist

DDD schreef: Vandaag, 12:49Bedoel je te zeggen dat de naar mijn idee bijbelse criteria die ik noem niet op jou of op dit geval van toepassing zijn?
Ik bedoel te vragen, hoe je ertoe komt om die Bijbelse criteria toe te passen op het al dan niet houden van je verjaardag, of het moeten bezoeken van verjaardagsbijeenkomsten? Daarmee stel ik ook die vraag, hoe je aan die criteria komt.
Hartelijke groet,
Evangelist
DDD

Bericht door DDD »

Evangelist schreef: Vandaag, 12:58
DDD schreef: Vandaag, 12:49Bedoel je te zeggen dat de naar mijn idee bijbelse criteria die ik noem niet op jou of op dit geval van toepassing zijn?
Ik bedoel te vragen, hoe je ertoe komt om die Bijbelse criteria toe te passen op het al dan niet houden van je verjaardag, of het moeten bezoeken van verjaardagsbijeenkomsten? Daarmee stel ik ook die vraag, hoe je aan die criteria komt.
Je moet bijbelse uitgangspunten op alles toepassen, dus zeker op een verjaardag. Dat lijkt me helemaal geen vraag. Er is niets in dit leven dat niet ondergeschikt is aan de normen van Gods koninkrijk.

Er zijn wel dingen zoals de kleur van je servies die moreel neutraal zijn, maar de argumenten van C&G waren dat mijns inziens niet, en in jouw geval is dat onduidelijk.
Job

Bericht door Job »

Zegt de Bijbel iets over verjaardagen? Ik kan alleen Job 1 vers 4 bedenken, waarvan meerderen vermoeden dat het daar over verjaardagen gaat.
ZWP

Bericht door ZWP »

Niet heel direct wat over verjaardagen (ook geen direct verbod), maar in het algemeen wel over dankbaarheid voor/over het leven, over feesten en vreugdevolle samenkomsten. En het geven van geschenken aan anderen wordt ook wel positief geduid. Daarnaast lijken hoge leeftijden wel als een zegen te worden gezien, dus het vieren van een feestje ter ere van een verjaardag lijkt me goed passend.

Ontopic: één keer de podcast beluisterd maar ik vond het niet zo interessant.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Job schreef: Vandaag, 15:03 Zegt de Bijbel iets over verjaardagen? Ik kan alleen Job 1 vers 4 bedenken, waarvan meerderen vermoeden dat het daar over verjaardagen gaat.
De verjaardag van Herodes, waar zijn stiefdochter danste.
Pjotr92

Bericht door Pjotr92 »

Tiberius schreef: Vandaag, 15:18
Job schreef: Vandaag, 15:03 Zegt de Bijbel iets over verjaardagen? Ik kan alleen Job 1 vers 4 bedenken, waarvan meerderen vermoeden dat het daar over verjaardagen gaat.
Dat is nu niet bepaald een positief voorbeeld.
Evangelist

Tiberius schreef: Vandaag, 15:18
Kortom: met het vieren van verjaardagen loopt het in de Bijbel niet zo goed af…
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist

DDD schreef: Vandaag, 14:36
Je moet bijbelse uitgangspunten op alles toepassen, dus zeker op een verjaardag. Dat lijkt me helemaal geen vraag. Er is niets in dit leven dat niet ondergeschikt is aan de normen van Gods koninkrijk.

Er zijn wel dingen zoals de kleur van je servies die moreel neutraal zijn, maar de argumenten van C&G waren dat mijns inziens niet, en in jouw geval is dat onduidelijk.
Ik heb de podcast niet geluisterd en ga dat ook niet doen. Ik moet dus afgaan op wat hier is gezegd.
Maar mij is nog steeds niet duidelijk welke Bijbelse uitgangspunten voor jou gelden om er bijna een soort plicht van te maken (althans zo lees ik dat) om je te verheugen in verjaardagsvisites, om niet alleen de jarige maar alle aanwezigen te feliciteren, en om zelf je verjaardag te vieren. Mogelijk heb ik je verkeerd begrepen, maar ik zie die Bijbelse uitgangspunten niet zo.
Wat @ZWP naar voren brengt, is natuurlijk allemaal waar, maar dat leidt voor mij niet automatisch tot het vieren van je verjaardag zoals dat ons ons gebruikelijk is geworden.

Of C&G dat ook bedoelden, weet ik niet, maar de meeste verjaardagsvisites hebben toch een groot leutergehalte. Achteraf is het vaak nog meer zonde van je tijd dan op RF zitten.
Hartelijke groet,
Evangelist
DDD

Bericht door DDD »

Evangelist schreef: Vandaag, 15:44
DDD schreef: Vandaag, 14:36

Ik heb de podcast niet geluisterd en ga dat ook niet doen. Ik moet dus afgaan op wat hier is gezegd.
Maar mij is nog steeds niet duidelijk welke Bijbelse uitgangspunten voor jou gelden om er bijna een soort plicht van te maken (althans zo lees ik dat) om je te verheugen in verjaardagsvisites, om niet alleen de jarige maar alle aanwezigen te feliciteren, en om zelf je verjaardag te vieren. Mogelijk heb ik je verkeerd begrepen, maar ik zie die Bijbelse uitgangspunten niet zo.
Wat @ZWP naar voren brengt, is natuurlijk allemaal waar, maar dat leidt voor mij niet automatisch tot het vieren van je verjaardag zoals dat ons ons gebruikelijk is geworden.

Of C&G dat ook bedoelden, weet ik niet, maar de meeste verjaardagsvisites hebben toch een groot leutergehalte. Achteraf is het vaak nog meer zonde van je tijd dan op RF zitten.
Ik heb echt geen idee waar je nu dit soort gedachten aan ontleent, maar ik heb niets van dien aard gezegd.

En of er geleuterd wordt: daar ben je zelf bij. Het staat je tot op grote hoogte vrij om zelf iets zinnigs naar voren te brengen of aan iemand te vragen naar iets dat wel van enig belang is.

Los daarvan heb ik dit draadje bedoeld om over de podcast te praten, niet zozeer om over reacties op de podcast te praten. Dus op zich zou het niet gek zijn om zo'n betoog dan ook te luisteren.

Mijn enige punt is: dat de dames geen christelijke normen toepassen in hun oordeel hierover, en bij jou is trouwens ook erg onduidelijk op welke manier christelijke waarden meespelen in je standpunt. Sterker nog: je suggereert dat bijbelse normen daarvoor niet van belang zijn. Dat vind ik een heel onjuist standpunt, maar dat had je al begrepen.
Plaats reactie