Het probleem is of dat je niet veel begrijpt of dat je niet luistert.Refojongere schreef:Ik geloof dat je Genesis 1 symbolisch wil lezen als het gaat om de scheppingsdagen. Maar dat Adam en Eva wel historische personen zijn. Ik geloof dat je dat doet vanwege de evolutietheorie. Welke reden zou er anders zijn om de dagen symbolisch te nemen en de schepping van Adam en Eva niet? Geloof je dat Adam en Eva wel geëvolueerd zijn uit de dieren?MidMid schreef: ↑Vandaag, 18:22 Ik constateer maar vooral dat er bar slecht wordt gelezen en geluisterd.
Wat ik niet zeg maar mij wel in de schoenen wordt geschoven:
1. Dat de eerste Adam niet historisch zou zijn. >> Ik stel nota bene het volgende 'de knip leggen tussen historisch en niet bij de eerste mens Adam en Eva.' Dus dat ik Adam en Eva als historische figuren zie.
2. Het loskoppelen van het begin van de Schrift met wat er na komt kan ik toch echt niet meemaken. >> Wat ik zei is echt wat anders. Jij zal toch ook niet ontkennen dat de mens de eerste vijf dagen niet heeft meegemaakt? Ik koppelde helemaal niets los. Ik stelde slechts dat er verschil is in de tekst, qua aanwezig zijn, qua getuige zijn en dat dit dus ook vragen geeft over wie dit wanneer heeft geschreven en wat hiervoor de bron van vertellen geweest is. De these van Mozes als schrijver is er, maar er zijn daarnaast ook andere thesen. Het is in ieder geval een uniek stukje geschiedenis, waar enkel God op betrokken was. 't Was er niet en daarna wel. Voor mij is het niet toevallig dat bij de herschepping op de Paasmorgen je eenzelfde patroon ziet. Ja, de opstanding is historisch, maar ook daar was niemand erbij. Er zijn wel getuigen nadien. Net zoals wij nu getuigen zijn van een schitterende schepping die vragen oproept naar de Schepper.
3. Nergens stel ik dat Gods almacht in de weg staat. Maar dat God in Zijn openbaring zich bewust aanpast aan ons beperkte begripsniveau, is volgens mij ook binnen het reformatorische denken een normaal gedachtegoed. Daar heeft een forumlid trouwens een interessant proefschrift over geschreven.
Ik ervaar dit overigens niet echt als een gesprek. Dara is er volgens mij de wil elkaar te begrijpen en te verbinden met de ander. Hier is het meer gehakketak de laatste pagina's. Ik krijg vooral het idee dat alles wat afwijkt verdacht is en er vooral niet mag zijn.
Er zijn nu al zoveel mensen die hebben gezegd dat het niet de natuurkunde of biologie maar de bijbeltekst zelf is die aanleiding geeft om niet alles letterlijk te interpreteren, dat ik niet begrijp waarom dat niet duidelijk kan zijn. Wat natuurlijk helemaal los staat van de vraag of je dat zelf ook gelooft of zo in de tekst herkent.