Het is een oprechte vraag, ik wil niet alleen maar vertellen wat ik denk. Maar oké, kort door de bocht: de aarde waar Adam uit is geformeerd betreft een gevallen aarde. Een aarde die woest, ledig en duister was geworden. Een aarde die hersteld moest worden (vandaar ‘God zag dat het goed was’ in Gn.1 en de twee verschillende woorden die in de grondtekst worden gebruikt voor ‘maken’).MidMid schreef: ↑Vandaag, 00:43Of je vertelt gewoon wat jouw gedachten daarbij zijn. Al een paar berichten laat je doorschemeren daar gedachten over te hebben... Ik ben niet zo van de raadspelletjes.rhadders schreef: ↑Vandaag, 00:28Het is in de praktijk inderdaad een soort meetlat geworden. Dat is ook mijn kritiek op (jonge aarde) creationisten, die denken in de praktijk net zo modern als de theïstisch evolutionisten die zij bestrijden.MidMid schreef: ↑Vandaag, 00:19Zou je niet en theïstisch evolutionist kunnen zijn én kunnen onderschrijven dat Adam uit de aarde is gevormd? In dit debat kom je over en weer steeds weer een ontzettend grote stelligheid tegen. En mijn ervaring is dat het door de jaren heen vooral een 'meter' wordt voor hoe zuiver iemand op de graad is. 'k Heb er urenlange discussies over moeten aanhoren waarbij de Schepper meer en meer uit het zicht verdween. Terwijl ik andersom juist weer bij een lezing van Cees Dekker was die mij vanuit zijn theïstisch evolutionistische kijk meenam naar verwondering over en aanbidding van de Schepper.rhadders schreef: ↑Vandaag, 00:09 Toch is het opmerkelijk dat we in Genesis lezen dat Adam ‘uit de aarde aards is’. Ook zijn naam (‘rode aarde’) bepaalt ons hierbij. Dat zegt niets over hoe God dat precies deed, maar dat Adam ‘uit de aarde’ geformeerd is, is een cruciaal gegeven. Er is namelijk iets met die aarde aan de hand…
Als je gelooft dat Adam is voortgekomen uit een aap, staat of valt je geloof er niet mee. Maar je mist dan wel een cruciaal punt in Genesis en hecht dan wel heel veel waarde aan een moderne wetenschappelijke theorie, om tot een dergelijke niet-voor-de-hand-liggende interpretatie te komen. Immers, (ruwweg) voor Darwin zou niemand op dit idee gekomen zijn: de tekst zelf geeft er geen aanleiding toe.
Als mens de hand op de mond leggen en soms zeggen dingen niet te weten, maar gewoon maar zo te nemen als het er staat (los van historiciteit) is lang niet altijd verkeerd.
Maar je vraagt of die dingen samen kunnen gaan, evolutionisme en het uit de aarde gevormd zijn? Ik denk het niet, maar hoe zie jij dat? Wat betekent het dan volgens jou, dat ‘uit de aarde aards zijn’?
Adam ‘erft’ als het ware de kenmerken van die aarde. Hij is aards. Wat dat betekent, wordt zichtbaar in en buiten de hof. In de hof, omdat hij Gods wet niet kan houden. Buiten de hof, omdat hij een sterveling blijkt te zijn. Dat was hij al, maar het werd openbaar toen hij niet meer kon eten van de Boom des Levens. Vandaar: ‘stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren’.
Zijn naam betekent ook heel specifiek ‘aarde’, niet als algemene verwijzing naar ‘aardse materie’, maar naar de rode grond zoals je die in bijv. Afrika veel ziet. De koppeling met letterlijke aarde is dus heel nadrukkelijk.
En waarom Adam niet uit de dieren kan zijn? Laat ik het zorgvuldig verwoorden: de mens krijgt Gods levensadem ingeblazen waardoor een duidelijk onderscheid wordt gemaakt. Dus zelfs al zou hij door evolutie zijn ontstaan, dan nog kan hij bijbels gezien geen dier worden genoemd zoals de evolutietheorie stelt.
Ik ben benieuwd hoe jij dat ziet.