Owen schreef: ↑Vandaag, 07:01
rhadders schreef: ↑Gisteren, 23:00
Dat zij geen aansluiting vinden bij een andere gemeenschap is een verdrietige zaak, wat de redenen ook zijn. Soms is het ‘kerkpijn’, soms onverschilligheid c.q. ongeloof - ik kan niet in de harten van mensen kijken. Wat ik in elk geval niet doe is op basis daarvan uitspraken doen over iemands behoud. Noch kan ik op basis daarvan stellen dat iemand niet eerlijk zou zijn geweest bij zijn geloofsbelijdenis. Dat is allemaal veel te kort door de bocht en niet passend als je rechtvaardig wilt zijn in je oordelen.
Je hebt wel degelijk uitspraken gedaan over hun behoud. Neem de uitspraak dat het uitzonderlijk is dat men onoprecht geloofsbelijdenis doen. Daarmee impliceer je dat het met bijna al deze kerkverlaters wel goed komt. Terwijl de Bijbel daar anders over spreekt!
Neem bijvoorbeeld 1 Johannes 2:19. "Zij zijn uit ons uitgegaan, maar zij waren uit ons niet; want indien zij uit ons geweest waren, zo zouden zij met ons gebleven zijn; maar dit is geschied, opdat zij zouden openbaar worden, dat zij niet allen uit ons zijn." We moeten ons ernstig zorgen maken over het zielenheil van kerkverlaters. Doen we dat niet, dan nemen we het evangelie niet serieus.
Ik ben oprecht blij dat je je zorgen maakt over het zielenheil van kerkverlaters. Mocht je de indruk hebben dat ik mij geen zorgen maak over kerkverlaters, dan begrijp je mij echt verkeerd.
Mijn punt is dat sommigen hier heel duidelijk weten te benoemen wanneer iemand níet wedergeboren zou zijn, of wanneer dit betwijfeld zou moeten worden, maar niet duidelijk kunnen benoemen wanneer iemand wél wedergeboren wordt. Terwijl dit juist fundamenteel is! Paulus spreekt er in al zijn brieven over!
Welnu, jouw tekst - en ik ben blij dat we rondom een open bijbel discussiëren - gaat niet over kerkverlaters. Het ‘wie’ wordt benoemd: antichristen. Dit zijn niet zomaar gemeenteleden, maar mensen die zich opwerpen als leider en leraar in de gemeenschap (zie Hand. 20:30) en de waarheid verdraaien. Dat betrekken op kerkverlaters, op ‘gewone’ gemeenteleden die afhaken, is onzorgvuldig.
Dat neemt de ernst van kerkverlating niet weg, maar besef dat ons onzorgvuldige oordelen in de kerk soms ook de reden zijn dat mensen niet meer bij de kerk willen horen. Je kunt simpelweg, hoe groot ook je zorg, niet stellen dat kerkverlating = ongeloof (of nog een stap verder: niet wedergeboren). De Kerk is groter dan wie lid zijn van een (lokale) kerk.
Ik heb mensen ontmoet die de kerk hebben verlaten, om hun geloof te behouden. Ik heb mensen ontmoet, die de kerk hebben verlaten omdat zij het hypocriete gedrag (misbruik) van een ambtsdrager en het bedekken daarvan, niet konden uitstaan. Ik heb mensen ontmoet die de kerk hebben verlaten, omdat zij kinderen hebben verloren door ernstige ziekte en dit lijden niet ronden rijmen met een liefhebbende God. Waarschijnlijk niet het type kerkverlaters dat jij in gedachten hebt - en dat is precies mijn punt: laten we niet te snel oordelen. Het voegt ook niets toe: de opdracht blijft om elkaar te wijzen op Christus.