Christelijke Gereformeerde Kerken

Evangelist

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door Evangelist »

Tiberius schreef: Vandaag, 13:57 Vanaf welk bericht wil je splitsen?
De titel heb ik aangepast, zonder jaartal, zonder synode. Dan kan het alle kanten op. ;)
Alle berichten rond de triniteit beginnen hier: viewtopic.php?p=1234689#p1234689

Aangepaste titel: ;)
Hartelijke groet,
Evangelist
Valcke

Bericht door Valcke »

Evangelist schreef: Vandaag, 14:16
De titel heb ik aangepast, zonder jaartal, zonder synode. Dan kan het alle kanten op. ;)
Alle berichten rond de triniteit beginnen hier: viewtopic.php?p=1234689#p1234689

Maar niet alles moet meegenomen worden! Er staan berichten tussen die juist bij de discussie horen over 1 Kor. 6, enz.
NLprotestant

Bericht door NLprotestant »

Valcke schreef: Vandaag, 14:24
Evangelist schreef: Vandaag, 14:16

Maar niet alles moet meegenomen worden! Er staan berichten tussen die juist bij de discussie horen over 1 Kor. 6, enz.
Ik lees de discussies op ons forum altijd graag, maar deze laatste pagina (van de 603) is wel een zeer opmerkelijke, waarin de toren van Babel weer ergens halverwege Rijnsburg en Hoogeveen een revival beleeft.
Tiberius
Administrator

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door Tiberius »

De berichten over de triniteit heb ik hierheen afgesplitst: viewtopic.php?t=15841
De discussie over heiliging heb ik in dit topic laten staan.

Mochten er nog berichten verkeerd staan, meld het dan even via de meldknop a.u.b. Ik heb niet voldoende tijd om alles precies na te lezen.
Middenrefo

Bericht door Middenrefo »

DDD schreef: Vandaag, 12:11
Owen schreef: Vandaag, 12:09
DDD schreef: Vandaag, 11:24 Ik zie hier twee bijbelse lijnen die inderdaad moeilijk bij elkaar te krijgen zijn.

Maar wat betreft de laatste lijn: als je dat toepast op David en Salomo, dan was David dus geen man naar Gods hart. Dus ik denk dat die toepassing ook wat te kort door de bocht is.
David was juist bij uitstek een man naar Gods hart. Bij hem zie je zo duidelijk de vrucht van bekering. Dit betekende natuurlijk niet dat hij zonder zonde was, maar juist dwars door zijn zonde heen zie je het werk van de Heere in zijn leven.

Rhadders heeft het over mensen bij wie je dat niet kan zien. Zijn punt is dat je zulke mensen moet beschouwen als kinderen van God. De enige voorwaarde daarvoor is dat je ooit gelofosbelijdenis moet hebben gedaan. Maar ja, dan kan je ook Kuitert nog een broeder in Christus noemen.
Bij David zag je dat lang niet altijd. Daar zit de eerste haper al in jouw betoog. Maar ik ben het er vooralsnog mee eens dat je zo moet preken dat David zich er niet bij kon rekenen toen hij de moord op Uria gepleegd had. Toch herken ik wel dat Paulus zo niet altijd schrijft.
Maar dan nog komt de vraag op of het moment van zondigen en het berouw daarna bepalend zijn. Stel dat David was overleden vlak na de moord op Uria en voordat hij berouw toonde, zou dat zijn eeuwige ondergang hebben betekend? Ik durf te stellen dat het binnen de gereformeerde traditie past om te stellen dat Gods genade voor de gelovigen niet afhankelijk is van het moment of van ons berouw.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Middenrefo schreef: Vandaag, 15:08
DDD schreef: Vandaag, 11:24 Ik zie hier twee bijbelse lijnen die inderdaad moeilijk bij elkaar te krijgen zijn.

Maar wat betreft de laatste lijn: als je dat toepast op David en Salomo, dan was David dus geen man naar Gods hart. Dus ik denk dat die toepassing ook wat te kort door de bocht is.
David was juist bij uitstek een man naar Gods hart. Bij hem zie je zo duidelijk de vrucht van bekering. Dit betekende natuurlijk niet dat hij zonder zonde was, maar juist dwars door zijn zonde heen zie je het werk van de Heere in zijn leven.

Rhadders heeft het over mensen bij wie je dat niet kan zien. Zijn punt is dat je zulke mensen moet beschouwen als kinderen van God. De enige voorwaarde daarvoor is dat je ooit gelofosbelijdenis moet hebben gedaan. Maar ja, dan kan je ook Kuitert nog een broeder in Christus noemen.
Bij David zag je dat lang niet altijd. Daar zit de eerste haper al in jouw betoog. Maar ik ben het er vooralsnog mee eens dat je zo moet preken dat David zich er niet bij kon rekenen toen hij de moord op Uria gepleegd had. Toch herken ik wel dat Paulus zo niet altijd schrijft.
Maar dan nog komt de vraag op of het moment van zondigen en het berouw daarna bepalend zijn. Stel dat David was overleden vlak na de moord op Uria en voordat hij berouw toonde, zou dat zijn eeuwige ondergang hebben betekend? Ik durf te stellen dat het binnen de gereformeerde traditie past om te stellen dat Gods genade voor de gelovigen niet afhankelijk is van het moment of van ons berouw.
Hoe lees je dan:
Ezechiël 18

26 Als de rechtvaardige zich afkeert van zijn gerechtigheid en onrecht doet en daarom sterft, dan sterft hij vanwege zijn onrecht, dat hij gedaan heeft. 27 Maar als een goddeloze zich bekeert van zijn goddeloosheid, die hij gedaan heeft, en recht en gerechtigheid doet, zal hij zijn ziel in het leven behouden. 28 Hij kwam tot inzicht en bekeerde zich van al zijn overtredingen, die hij gedaan had. Hij zal zeker in leven blijven, hij zal niet sterven.
huisman

Bericht door huisman »

Dus als de verloren zoon bij de varkens was gestorven was het ook goed geweest. De vader stond immers op de uitkijk.
Deze 'stel dat' gedachten zijn puur menselijk. Stel dat een uitverkoren sterft voordat hij tot geloof is gekomen dan is hij toch behouden.
De HEERE is in niets afhankelijk van ons maar zalig worden gaat alleen in Zijn weg. De weg van wedergeboorte, geloof en bekering.
Alle 'stel dat' vragen zijn onnodig. Het Evangelie is helder.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Owen

Bericht door Owen »

Dat lijkt me inderdaad de klassieke Christelijke Gereformeerde lijn: niet te sterk denken in termen van uitverkiezing, maar de noodzaak van wedergeboorte, bekering en persoonlijk geloof benadrukken.
rhadders

Bericht door rhadders »

huisman schreef: Vandaag, 15:42

Dus als de verloren zoon bij de varkens was gestorven was het ook goed geweest. De vader stond immers op de uitkijk.
Deze 'stel dat' gedachten zijn puur menselijk. Stel dat een uitverkoren sterft voordat hij tot geloof is gekomen dan is hij toch behouden.
De HEERE is in niets afhankelijk van ons maar zalig worden gaat alleen in Zijn weg. De weg van wedergeboorte, geloof en bekering.
Alle 'stel dat' vragen zijn onnodig. Het Evangelie is helder.
Jij spreekt over de weg van wedergeboorte. Ben jij dan onderweg om wedergeboren te worden of ben je wedergeboren?
rhadders

Bericht door rhadders »

Owen schreef: Vandaag, 15:58 Dat lijkt me inderdaad de klassieke Christelijke Gereformeerde lijn: niet te sterk denken in termen van uitverkiezing, maar de noodzaak van wedergeboorte, bekering en persoonlijk geloof benadrukken.
Dat ben ik geheel eens. Maar wat betekent het voor je behoud als de wedergeboorte heeft plaatsgevonden, dat is mijn vraag?
Pjotr92

Bericht door Pjotr92 »

Ik begreep overigens uit de laatste Wekker dat de PS van het zuiden op 25 juni gaat stemmen voor afgevaardigden naar de GS. Staan er voor de overige PS'en ook al momenten gepland om dit te doen? Iemand die dat weet?
huisman

Bericht door huisman »

rhadders schreef: Vandaag, 16:03
Owen schreef: Vandaag, 15:58 Dat lijkt me inderdaad de klassieke Christelijke Gereformeerde lijn: niet te sterk denken in termen van uitverkiezing, maar de noodzaak van wedergeboorte, bekering en persoonlijk geloof benadrukken.
Dat ben ik geheel eens. Maar wat betekent het voor je behoud als de wedergeboorte heeft plaatsgevonden, dat is mijn vraag?
Wedergeboorte brengt vruchten voort van geloof en bekering. Vruchten in de Bijbelse trits van ellende, verlossing en dankbaarheid. Berouw over bedreven zonde, een lust om de HEERE te dienen en een af en aanhankelijk leven.
Nogmaals we worden gered door het geloof alleen maar dat geloof blijft niet alleen.

Als ik het goed heb begon dit gesprek of twee samenlevenden van hetzelfde geslacht die belijdend lid zijn van de gemeente van het Avondmaal geweerd mogen worden. Volgens mij zeg jij nee en ik zeg ja.
Zeg jij dit ook bij een belijdend lid die openlijk een overspelige relatie heeft? Mag hij of zij dan ook aan het Avondmaal?

De vraag is eigenlijk wanneer in jouw optiek de kerkelijke tucht in het zicht komt?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

Pjotr92 schreef: Vandaag, 16:43 Ik begreep overigens uit de laatste Wekker dat de PS van het zuiden op 25 juni gaat stemmen voor afgevaardigden naar de GS. Staan er voor de overige PS'en ook al momenten gepland om dit te doen? Iemand die dat weet?
De PS van het Westen heeft dat maanden geleden voor de zekerheid alvast gedaan.
Hartelijke groet,
Evangelist
Valcke

Bericht door Valcke »

Valcke schreef: Vandaag, 05:48 We spraken over de passage 1 Korinthe 6:9-11 (en daar zijn we nog niet mee klaar):

"9 Of weet gij niet dat de onrechtvaardigen het Koninkrijk Gods niet zullen beërven?
10 Dwaalt niet: noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigaards, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beërven.
11 En dit waart gij sommigen; maar gij zijt afgewassen, maar gij zijt geheiligd, maar gij zijt gerechtvaardigd in den Naam van den Heere Jezus en door den Geest onzes Gods."

Vers 9 en 10 gaat over hen die in zonden leven zonder zich van die zonden te bekeren. Dat blijkt ook duidelijk uit vers 11: "En dit waart gij sommigen". Niet: Zo zijn jullie (gelovige Korinthiërs) nu, maar zo waren jullie nu, vóór jullie bekering, vóórdat jullie de Heere Jezus in geloof aangenomen hebben.

Ten overvloede citeer ik Calvijn over deze tekst:
Calvijn schreef:Dat hier onrechtvaardigen, gelijk ook overspelers en dieven en gierigaards en kwaadsprekers genoemd worden die zich van hun zonden niet bekeren, maar hardnekkig daarin volharden, dat is te bekend dan dat men het behoort te zeggen. En de apostel zelf heeft dit hierna (vs. 11) met zijn eigen woorden uitgedrukt, als hij zegt dat de Korinthiërs voorheen zodanigen zijn geweest. (...) Want hoewel de bekering de oorzaak der vergeving niet is, zo weten wij nochtans dat niemand met God verzoend wordt, dan die zich bekeert. (...)

Zo is dan de eenvoudige zin dat vóór de genade der wedergeboorte sommigen uit de Korinthiërs gierig waren, sommigen overspelers, sommigen rovers, sommigen ontuchtigen, sommigen kwaadsprekers, maar dat zij nu door Christus verlost zijnde, opgehouden hebben zodanigen te zijn.
Het is erg kwalijk wanneer beweerd wordt dat vers 9 en 10 gaat over het actief leven in zonden van gelovige (!) Korinthiërs en dat (N.B.) van hén gezegd wordt in vers 11 dat zij 'afgewassen, geheiligd en gerechtvaardigd zijn'. Dat is geheel in strijd met wat de apostel hier zegt. Wie dit doet, laat een duidelijke passage in Gods Woord buikspreken en vervalt in een ernstige dwaling.

Vergelijk dan ook nog eens de Heidelbergse Catechismus, vraag en antwoord 87:
HC vr. en antw. 87 schreef:Vr. Kunnen dan die niet zalig worden die, in hun goddeloos ondankbaar leven voortvarende, zich tot God niet bekeren?
Antw. In generlei wijze; want de Schrift zegt dat geen onkuise, afgodendienaar, echtbreker, dief, gierigaard, dronkaard, lasteraar, noch rover, noch dergelijke, het Koninkrijk Gods beërven zal.
Ik zou graag nog wel een reactie zien van @Rhadders op deze post. Je slaat verschillende andere paadjes in, maar hier ben je nog niet op ingegaan. Terwijl dit wel de essentie is van de discussie over 1 Korinthe 6:9-11 zoals we die eerder hadden.

Graag hoor ik dan tevens:
- Ben je het eens met de passages van Calvijn in zijn uitleg over de verzen 9-11? En waarom wel/niet?
- Ben je het eens met de Heidelbergse Catechismus, antwoord 87?
- Ben je het ermee eens dat het (blijven) leven in de zonden die genoemd worden in 1 Kor. 6:9-10 onverenigbaar zijn met een waar zaligmakend geloof?
- Ben je het ermee eens dat 'afgewassen, geheiligd en gerechtvaardigd' in vs. 11 NIET betrekking heeft op degenen die in de zonden van vs. 9-10 leven en blijven leven (waarmee ik dus niet bedoel een tijdelijke val).
Plaats reactie