Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Middenrefo

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door Middenrefo »

huisman schreef: Vandaag, 11:49
Middenrefo schreef: Vandaag, 11:31 Vorige week was in het nieuws de ontdekking van een nieuw handschrift van de brieven van Paulus uit de zesde eeuw. Op de radio was een interview te horen met een hoogleraar die daar enthousiast over vertelde. Terloops meldde hij dat er meer dan 5.700 handschriften van het Nieuwe Testament bestaan waarvan er geen twee helemaal identiek zijn. Ik wist dat het er heel veel waren, maar zoveel, dat had ik even niet scherp. Dus ben ik er maar weer eens ingedoken, een ongelofelijk interessant onderwerp.

Er zijn overweldigend meer handschriften van het Nieuwe testament bekend dan van welk ander klassiek geschrift uit die tijd dan ook. Ze verschillen inderdaad van elkaar, maar zo minimaal, dat het echt verbazingwekkend is. Theologen zijn het er eigenlijk in de breedte over eens dat de verschillen tussen de handschriften de belangrijke dogma's en de totale theologie van de Christelijke kerk niet raken. Zelfs niet als het gaat om de Godheid van Jezus en de Drie-eenheid. De positie van de vrouw in de kerk is daarop toch wel een uitzondering; de verschillen tussen de handschriften raken wel de kern van het onderwerp v&a. Zo wordt de zwijgtekst van 1 Korinte 14:34-35 ook wel een 'zwerftekst' genoemd, omdat die in handschriften op verschillende plekken te zien is. Dat zou sterk kunnen duiden op een aantekening in de kantlijn die later in de tekst is gekomen en dan zou het niet door Paulus zijn opgeschreven. Verder is in oude handschriften duidelijk dat Rom. 16:7 gaat over de vrouwelijke apostel Junia en in Rom. 16:1 over de diaken (ambt) Phebe. De vroege kerkvaders erkenden Junia als vrouw en als apostel.

Douwe Steensma schrijft hier bijvoorbeeld over in zijn boek. Ik heb niet alle 50 revisieverzoeken doorgelezen, maar ik neem aan dat deze argumenten daarin ook worden genoemd. Die kun je uiteraard afwijzen, maar daarmee maak je wel degelijk een hermeneutische keuze die niet onomstreden is.
Komt dat even mooi uit. Onze Bijbel klopt behalve over v&a. @Middenrefo je komt nu met oude en weerlegde argumenten en je doet alsof ze nieuw zijn.
Als dit de lijn wordt in de Hoogeveen CGK kun je de fusie met de NGK direct regelen. Jammer dat we blijkbaar niet meer over dezelfde Bijbel beschikken. Dat is toch echt fundamenteel en ook een grond om uit elkaar te gaan.
Ik doe niet alsof ze nieuw zijn, leg me a.u.b. niet weer iets in de mond. Ook trek ik niet de conclusie dat dit onweerlegbaar bewijs is dat er ruimte is voor vrouwelijke ambtsdragers. Maar ik begrijp dat voor mensen die alles zeker weten alleen al de mogelijkheid dat het heel misschien toch wat anders ligt verontrustend kan zijn.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Komt dat even mooi uit. Onze Bijbel klopt behalve over v&a. @Middenrefo je komt nu met oude en weerlegde argumenten en je doet alsof ze nieuw zijn.
Als dit de lijn wordt in de Hoogeveen CGK kun je de fusie met de NGK direct regelen. Jammer dat we blijkbaar niet meer over dezelfde Bijbel beschikken. Dat is toch echt fundamenteel en ook een grond om uit elkaar te gaan.
In de Bijbel komen diaconessen voor. Dus wat is het bezwaar om vrouwen in deze functie te benoemen? Lees nergens in de Bijbel dat dit niet kan. Weet jij het beter?
Pjotr92

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerk

Bericht door Pjotr92 »

Pjotr92 schreef: Gisteren, 19:44
Tiberius schreef: Gisteren, 19:14 Eerder had toch een van die predikanten een artikel geschreven waarin hij de suggestie deed dat de behoudende gemeenten binnen de CGK met de Gereformeerde Kerken zouden samenwerken?
Volgens mij hebben we dat hier in dit topic eerder besproken, maar ik weet niet meer precies waar.
Dat was GK predikant ds. C. Van Dijk in Nader Bekeken. Hebben we het inderdaad hier over gehad. Heb je toen nog het stuk gemaild. Ds Van Dijk was GKv Predikant in Ommen, nog even mee gegaan met de fusie en in 2024 overstapt naar de GK. Hij was voordat hij in Ommen stond predikant in Capelle noord.
Ik heb de foto's van dit artikel teruggevonden. Maar het lukt me niet ze hier te uploaden, zou te groot zijn voor het forum. Dus mocht iemand het nog willen lezen: stuur me gerust een privébericht met je mailadres.
huisman

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef: Vandaag, 12:11
In de Bijbel komen diaconessen voor. Dus wat is het bezwaar om vrouwen in deze functie te benoemen? Lees nergens in de Bijbel dat dit niet kan. Weet jij het beter?
Jazeker :) Op de laatste GS zat ik in de commissie die het rapport over o.a. de diakones in de Schrift heeft behandeld. Het rapport is door de voortijdige beëindiging niet plenair behandeld. Kan er dus niet veel over zeggen maar met de aanbevelingen in het rapport kon ik het mee eens zijn. Ook daar zagen we op grond van de Schrift geen ruimte voor vrouwelijke ambtelijke diakenen. Wel voor vrouwen die bv in een diaconale commissie en daar werken der barmhartigheid uitvoeren.
Maar die Bijbelse lijn lag er al in het eerste CGK rapport m/v.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ambtenaar schreef: Vandaag, 12:11
En jij weet het beter als Paulus?
1 Timotheüs 3
12 De diakenen moeten mannen van één vrouw zijn, die goed leiding geven aan hun kinderen en aan hun eigen huis.
13 Want zij die hun dienst goed verricht hebben, maken dat zij hoog staan aangeschreven en veel vrijmoedigheid verkrijgen in het geloof in Christus Jezus.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Johann Gottfried Walther schreef: 21 minuten geleden

En jij weet het beter als Paulus?
1 Timotheüs 3
12 De diakenen moeten mannen van één vrouw zijn, die goed leiding geven aan hun kinderen en aan hun eigen huis.
13 Want zij die hun dienst goed verricht hebben, maken dat zij hoog staan aangeschreven en veel vrijmoedigheid verkrijgen in het geloof in Christus Jezus.
Misschien moet je eens lezen over Febe, Priscilla en Junia.
Plaats reactie