over welke gemeente gaat het?
Heb ook geen idee, neem aan dat er geen HHK leden uit andere gemeentes door perforatie lid mogen worden
Ontwikkelingen HHK
Re: Ontwikkelingen HHK
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
-
Henk J
Dat is te zien aan het preekrooster, is in een keer een stuk meer gevuld. Bij mijn weten was het inderdaad de laatste HHG die deze eis nog hanteerde.
-
Henk J
Geen idee, de vraagstelling is te summier om daar wat duidelijkheid over te krijgen. Het lijkt me dat er altijd ruimte moet zijn voor mensen die verhuizen. Voor de volledigheid: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/32 ... oprichten/MGG schreef: ↑Vandaag, 07:14Ervan uitgaande dat dit klopt, hoe werkt zoiets in de praktijk? Mogen alleen leden van andere reformatorische kerken uit de buurt geen lid worden? Mensen die bijvoorbeeld verhuizen vallen neem ik aan niet onder een ledenstop.refoweb schreef: De dichtstbijzijnde Hersteld Hervormde gemeente is 10 minuten rijden, maar zij hebben een ledenstop omdat dit gebouw overvol is.
Kerkrechtelijk onmogelijk om een ledenstop in te stellen. Als gemeente moet je dat ook niet willen. Kies dan voor een andere optie zoals een tweede preekplaats, of dubbele diensten in hetzelfde kerkgebouw, maar een ledenstop kan gewoon niet. Je kunt wel wat drempels opwerpen voor mensen die willen overstappen, maar die zijn in de praktijk doorgaans geen verhindering.MGG schreef: ↑Vandaag, 07:14Ervan uitgaande dat dit klopt, hoe werkt zoiets in de praktijk? Mogen alleen leden van andere reformatorische kerken uit de buurt geen lid worden? Mensen die bijvoorbeeld verhuizen vallen neem ik aan niet onder een ledenstop.refoweb schreef: De dichtstbijzijnde Hersteld Hervormde gemeente is 10 minuten rijden, maar zij hebben een ledenstop omdat dit gebouw overvol is.
Vraag me af of dit wel klopt. Of dat het een gedachte is die leeft bij deze mensen.
- Delftenaar
Je vraagt je wel af hoe zo'n ledenstop in de praktijk werkt.
Overvol gebouw of niet maar kerkdiensten zijn (gelukkig) voor iedereen toegankelijk. Ik kan me niet voorstellen dat in de betreffende gemeente op zondag voor de dienst kerkenraadsleden voor de deur staan met de ledenlijst in de hand om iedereen die niet op de lijst staat de toegang te weigeren.
Stel je voor dat een van origine onkerkelijk persoon de kerkdiensten van die gemeente gevonden heeft en door de prediking geraakt is.
Een volgende stap is dan om lid van de gemeente te worden en belijdenis doen.
Bij die stap zou zo'n persoon dan te horen krijgen dat hij/zij geen lid kan worden wegens "een te vol gebouw".
Dat heeft zacht gezegd een wat minder gunstige uitwerking op iemand in die situatie.
Hopelijk bedoeld de kerkenraad dat het "verbod" alleen geldt voor plaatsgenoten die overkomen uit andere kerken. Al kan men dan geen lid worden: verbieden om kerkdiensten bij te wonen kan niet.
Dus de maatregel heeft geen effect op de bezetting van het kerkgebouw maar wel negatieve gevolgen qua pastoraat.
Er zijn dus andere maatregelen nodig.
Overvol gebouw of niet maar kerkdiensten zijn (gelukkig) voor iedereen toegankelijk. Ik kan me niet voorstellen dat in de betreffende gemeente op zondag voor de dienst kerkenraadsleden voor de deur staan met de ledenlijst in de hand om iedereen die niet op de lijst staat de toegang te weigeren.
Stel je voor dat een van origine onkerkelijk persoon de kerkdiensten van die gemeente gevonden heeft en door de prediking geraakt is.
Bij die stap zou zo'n persoon dan te horen krijgen dat hij/zij geen lid kan worden wegens "een te vol gebouw".
Dat heeft zacht gezegd een wat minder gunstige uitwerking op iemand in die situatie.
Hopelijk bedoeld de kerkenraad dat het "verbod" alleen geldt voor plaatsgenoten die overkomen uit andere kerken. Al kan men dan geen lid worden: verbieden om kerkdiensten bij te wonen kan niet.
Dus de maatregel heeft geen effect op de bezetting van het kerkgebouw maar wel negatieve gevolgen qua pastoraat.
Ik vind het interessante vragen. Hoe waak je überhaupt over het karakter van je gemeente wanneer er voortdurend mensen overkomen, los nog van de capaciteit van het kerkgebouw? Voor sommige HHG's zal dat een zorg zijn vanwege vele mensen die overkomen vanuit andere kerkverbanden. Hoe behoud je dan het hervormde karakter?Delftenaar schreef: ↑Vandaag, 20:56 Je vraagt je wel af hoe zo'n ledenstop in de praktijk werkt.
Overvol gebouw of niet maar kerkdiensten zijn (gelukkig) voor iedereen toegankelijk. Ik kan me niet voorstellen dat in de betreffende gemeente op zondag voor de dienst kerkenraadsleden voor de deur staan met de ledenlijst in de hand om iedereen die niet op de lijst staat de toegang te weigeren.![]()
In ons kerkverband zie ik o.a. aanwas ontstaan wanneer er onvrede is in een aanpalende gemeente, wanneer er een dominee staat die mensen graag horen en bij overkomsten door verhuizingen. De eerste twee categorieën overkomsten zijn niet altijd winst voor de ontvangende gemeenten. Maar ook wanneer je woonomgeving in trek is kunnen zich mensen aansluiten uit alle windrichtingen met alle veelkleurigheid van dien. Ik vind het wel een lastige. Je wilt open zijn en mensen een welkom gevoel geven. Zeker in de kerk. Tegelijk ben ik gehecht aan mijn eigen gemeente en vind ik het toch wel lastig als deze in relatief korte tijd onder invloed van nieuwelingen van kleur zou verschieten.
En dan hebben we het nog niet eens over wat de groei voor het gemeenteleven betekent. Hoe houd je elkaar in het oog als je zo hard groeit?
Echt lastige vragen.