Grote ergernissen

Groepscirkel

Re: Grote ergernissen

Bericht door Groepscirkel »

Michaels schreef: Vandaag, 11:13
refo schreef: Vandaag, 10:43 Uiteindelijk zijn het toch altijd dominees en ouderlingen die scheuringen veroorzaken. Die zogenaamde 'volwassen gesprekscultuur' bestaat alleen tussen ouderlingen en dominees die elkaar liggen.
Soms leidt die 'volwassen gesprekscultuur' namelijk tot het opsplitsen van kerkverbanden, waarbij beide helften zich gesteund weten door Bijbelse gegevens.
Ja, dat klopt. De vanmiddag/vanavond bevestigde predikant ds. G.W.S. Mulder van de Gereformeerde Gemeenten in Gouda — ik meen dat jij daar ook toe behoort — heeft een conflict met ds. G.A. van den Brink uit de Hersteld Hervormde Kerk over het aanbod van genade.
De discussie gaat onder meer over de vraag wat Guiljelmus Saldenus hierover precies heeft geleerd. Volgens Van den Brink klopt niet wat Mulder hierover in zijn proefschrift heeft gesteld.
Inmiddels heeft ook theoloog en vertaler Kees de Wildt zich kritisch uitgelaten. Hij vindt dat het werk van Mulder geen promotie had mogen opleveren, omdat Mulder volgens hem Saldenus onjuist weergeeft.https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... proefschri
Je bericht heeft volgens mij weinig te maken met wat @refo schrijft, maar dat geeft verder niet. Verder hebben dr. Mulder en dr. Van den Brink zover bekend geen conflict, wel heeft dr. Van den Brink het proefschrift bekritiseerd.
Je vergeet te vermelden dat in de tussentijd wel het een en ander is gepasseerd en de Commissie Wetenschappelijke Integriteit (CWI) van de VU na onderzoek heeft gesteld dat dr. Mulder zich niet schuldig heeft gemaakt aan schending van de wetenschappelijke integriteit.
Nu komt theoloog Kees de Wildt met een kritische review van twaalf kantjes. Heb je het artikel van Kees de Wildt ook gelezen of alleen het ND-artikel?
Michaels

Bericht door Michaels »

Groepscirkel schreef: Vandaag, 11:29
Michaels schreef: Vandaag, 11:13
refo schreef: Vandaag, 10:43 Uiteindelijk zijn het toch altijd dominees en ouderlingen die scheuringen veroorzaken. Die zogenaamde 'volwassen gesprekscultuur' bestaat alleen tussen ouderlingen en dominees die elkaar liggen.
Soms leidt die 'volwassen gesprekscultuur' namelijk tot het opsplitsen van kerkverbanden, waarbij beide helften zich gesteund weten door Bijbelse gegevens.
Ja, dat klopt. De vanmiddag/vanavond bevestigde predikant ds. G.W.S. Mulder van de Gereformeerde Gemeenten in Gouda — ik meen dat jij daar ook toe behoort — heeft een conflict met ds. G.A. van den Brink uit de Hersteld Hervormde Kerk over het aanbod van genade.
De discussie gaat onder meer over de vraag wat Guiljelmus Saldenus hierover precies heeft geleerd. Volgens Van den Brink klopt niet wat Mulder hierover in zijn proefschrift heeft gesteld.
Inmiddels heeft ook theoloog en vertaler Kees de Wildt zich kritisch uitgelaten. Hij vindt dat het werk van Mulder geen promotie had mogen opleveren, omdat Mulder volgens hem Saldenus onjuist weergeeft.https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... proefschri
Je bericht heeft volgens mij weinig te maken met wat @refo schrijft, maar dat geeft verder niet. Verder hebben dr. Mulder en dr. Van den Brink zover bekend geen conflict, wel heeft dr. Van den Brink het proefschrift bekritiseerd.
Je vergeet te vermelden dat in de tussentijd wel het een en ander is gepasseerd en de Commissie Wetenschappelijke Integriteit (CWI) van de VU na onderzoek heeft gesteld dat dr. Mulder zich niet schuldig heeft gemaakt aan schending van de wetenschappelijke integriteit.
Nu komt theoloog Kees de Wildt met een kritische review van twaalf kantjes. Heb je het artikel van Kees de Wildt ook gelezen of alleen het ND-artikel?
Op dit moment alleeen het ND artikel van vandaag 5-5-2026
Waar kan ik die twaalf kantjes lezen van Kees de Wildt?
.
Terri

Bericht door Terri »

Job schreef: Vandaag, 10:51
DDD schreef: Gisteren, 22:45
Job schreef: Gisteren, 22:21
Posthoorn schreef: Gisteren, 18:40 Als er veel negatieve dingen waargenomen worden, volgt daaruit niet automatisch dat iemand 'schopt om te schoppen'. Dat is een volledig subjectieve invulling van jouw kant. Ik verzoek je vriendelijk om dat achterwege te laten. Het zou zomaar eens kunnen dat je medeforummers gerechtvaardigde kritiek leveren. Maar ik heb op mijn beurt weer het gevoel dat kritiek volgens sommigen 'not done' is, onder het motto: wees blij dat je naar de kerk kunt, je hebt immers niets verdiend? Overigens kan ik het daar ook op mijn beurt weer mis in hebben. Maar geloof me: bij sommige predikanten is het moeilijk om er géén kritiek op te hebben. Met onze kerkenraad kan ik over het algemeen prima door één deur, al neem ik daar ook soms zaken waar die m.i. kritiek verdienen.
Akkoord, dat laat ik achterwege. Ik ben wel oprecht benieuwd wat medeforummers dan drijft om kritiekpunten hier te plaatsen? Wanneer ook bekend is om welke gemeente het gaat, zodat het herleidbaar is?
Waarom zou dat een bijzondere reden moeten hebben? Het is gewoon een onderwerp dat je kan bezighouden en dat je graag eens van wat meer kanten wilt bekijken. Het is niet alsof het nu geheel buiten het onderwerp van dit forum valt.
Zelf denk ik dat zulke dingen in gesprekken onder vier ogen met betrokkenen een plaats moeten hebben. Alleen daar. Er met elkaar over spreken is vers 2, maar om het op een openbaar toegankelijk forum te doen, dat vind ik nog weer heel andere koek.
Kom op Job, zo erg is het toch niet dat er wat reuring is over 'genodigden eerst' bij een bevestiging. Onder 4 ogen bespreken, je maakt het wel erg groot hoor.
Kerken, kerkverbanden, dominees, het zijn hulpmiddelen he, niet de Middelaar.
Job

Bericht door Job »

Terri schreef: Vandaag, 13:15
Job schreef: Gisteren, 22:21

Akkoord, dat laat ik achterwege. Ik ben wel oprecht benieuwd wat medeforummers dan drijft om kritiekpunten hier te plaatsen? Wanneer ook bekend is om welke gemeente het gaat, zodat het herleidbaar is?
Waarom zou dat een bijzondere reden moeten hebben? Het is gewoon een onderwerp dat je kan bezighouden en dat je graag eens van wat meer kanten wilt bekijken. Het is niet alsof het nu geheel buiten het onderwerp van dit forum valt.
Zelf denk ik dat zulke dingen in gesprekken onder vier ogen met betrokkenen een plaats moeten hebben. Alleen daar. Er met elkaar over spreken is vers 2, maar om het op een openbaar toegankelijk forum te doen, dat vind ik nog weer heel andere koek.
Kom op Job, zo erg is het toch niet dat er wat reuring is over 'genodigden eerst' bij een bevestiging. Onder 4 ogen bespreken, je maakt het wel erg groot hoor.
Uiteraard gaat het niet om dat specifieke punt.
newton

Bericht door newton »

Michaels schreef: Vandaag, 11:43
Op academia.eu

Al in 2025 gepubliceerd, maar blijkbaar vindt het ND het nodig om dit op de dag dat G.W.S. Mulder intrede doet in een nieuwe gemeente weer eens op te rakelen.
Groepscirkel

newton schreef: Vandaag, 14:09Al in 2025 gepubliceerd, maar blijkbaar vindt het ND het nodig om dit op de dag dat G.W.S. Mulder intrede doet in een nieuwe gemeente weer eens op te rakelen.
Goed voor de klikbeets en dus goed voor de ND-portemonnee, Newton. ;)
huisman

Bericht door huisman »

newton schreef: Vandaag, 14:09
Op academia.eu

Al in 2025 gepubliceerd, maar blijkbaar vindt het ND het nodig om dit op de dag dat G.W.S. Mulder intrede doet in een nieuwe gemeente weer eens op te rakelen.
Zou het bijna riooljournalistiek noemen van het ND. Ik zou hun argumentatie wel willen weten waarom ze dit vandaag in de krant zetten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Job

Bericht door Job »

Groepscirkel schreef: Vandaag, 14:16
newton schreef: Vandaag, 14:09Al in 2025 gepubliceerd, maar blijkbaar vindt het ND het nodig om dit op de dag dat G.W.S. Mulder intrede doet in een nieuwe gemeente weer eens op te rakelen.
Het wekt in ieder geval geen goodwill.
Groepscirkel

Job schreef: Vandaag, 14:43
Groepscirkel schreef: Vandaag, 14:16
Het wekt in ieder geval geen goodwill.
Nee, zeker niet. Ik zou het wel kwalijk vinden als het ND dit echt bewust publiceert op deze dag van intrede en bevestiging. Zelf had ik niet zo door dat het al in 2025 was gepubliceerd. De review is mij niet eerder onder ogen gekomen en dus in die zin nieuw voor mij.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Het kan natuurlijk ook "toevallig" zijn. Maar toeval bestaat d iet. Misschien is het dan door leiding van God gebeurt.. Alles ligt in zijn hand en misschien wil Hij hier iets mee zeggen
Henk J

Bericht door Henk J »

Waarschijnlijk komt het omdat de bespreking in het nieuwste nummer van 'Documentatieblad Nadere Reformatie' staat en dat is vorige week uitgekomen. Zie ook wat Kees de Wildt er zelf over schrijft op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/keesdewildt ... irect=true
Michaels

Bericht door Michaels »

newton schreef: Vandaag, 14:09
Op academia.eu

Dank.
.
Job

Bericht door Job »

Henk J schreef: Vandaag, 15:01 Waarschijnlijk komt het omdat de bespreking in het nieuwste nummer van 'Documentatieblad Nadere Reformatie' staat en dat is vorige week uitgekomen. Zie ook wat Kees de Wildt er zelf over schrijft op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/keesdewildt ... irect=true
Hij betreurt het ook dat het ND vandaag publiceert en typeert hun weergave als 'sensationeel'. Dat zet het wel weer in een juist licht.

Overigens zette ik net de bevestigingsdienst in Gouda aan en met die 200 genodigden is het helemaal goedgekomen. Er zijn nog genoeg plekjes leeg.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Job schreef: Vandaag, 15:12
Henk J schreef: Vandaag, 15:01 Waarschijnlijk komt het omdat de bespreking in het nieuwste nummer van 'Documentatieblad Nadere Reformatie' staat en dat is vorige week uitgekomen. Zie ook wat Kees de Wildt er zelf over schrijft op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/keesdewildt ... irect=true
Hij betreurt het ook dat het ND vandaag publiceert en typeert hun weergave als 'sensationeel'. Dat zet het wel weer in een juist licht.

Overigens zette ik net de bevestigingsdienst in Gouda aan en met die 200 genodigden is het helemaal goedgekomen. Er zijn nog genoeg plekjes leeg.
Mooi te lezen dat ook een buitenstaander het typeert als sensatie. Dat zegt natuurlijk niets over de bespreking in DNR.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD

Bericht door DDD »

Job schreef: Vandaag, 13:33
Terri schreef: Vandaag, 13:15

Uiteraard gaat het niet om dat specifieke punt.
Om welk punt dan wel? Ik dacht dat ik het allemaal goed heb gelezen.
Plaats reactie