Kleine ergernissen

Bertiel

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Bertiel »

Vanaf de zijlijn is het bijzonder makkelijk redeneren
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

Bertiel schreef: Vandaag, 19:36Vanaf de zijlijn is het bijzonder makkelijk redeneren
Reactie op mij (laatste) of op Merel?
merel

Bericht door merel »

Op mij ;)
Ik moest lachen om de stelling van Bertiel en dat neemt hij mij niet in dank af.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Op Merel inderdaad.
Een gezin doet echt offers als een vader een roeping heeft
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

merel

Bericht door merel »

Bertiel schreef: Vandaag, 19:42 Op Merel inderdaad.
Als een gezin daadwerkelijk offers brengt, en dan heb ik het niet over het klagen van de vrouw dat ze de avondspits alleen moet doen of alleen moet zitten in de kerk, moet de man afwegen wat zwaarder weegt; welzijn van het gezin of de prestatiedrang van vader.
Terri

Bericht door Terri »

merel schreef: Vandaag, 19:51
Als een gezin daadwerkelijk offers brengt, en dan heb ik het niet over het klagen van de vrouw dat ze de avondspits alleen moet doen of alleen moet zitten in de kerk, moet de man afwegen wat zwaarder weegt; welzijn van het gezin of de prestatiedrang van vader.
Dit is niet op hetzelfde niveau met elkaar van gedachten wisselen. Want een roeping prestatiedrang noemen vind ik nog al wat....
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Ik vond je opmerking over dat lachen ook niet echt nodig Merel. Ik kan me ook niet voorstellen dat je het echt grappig vond.

Je kan er wel uiteraard anders over denken dan Bertiel doet.

As kind van een ambtsdrager die vele jaren heeft gediend kan ik wel zeggen dat het mijn ervaring is dat het klopt wat Bertiel zegt.
En dan vooral voor de moeder, zeker als er een groot gezin is met jonge kinderen.
Eloesje

Bericht door Eloesje »

Volgens mij staat er iets in de vragen over of je je geroepen voelt door de gemeente en daardoor ook door God zelf tot dit ambt. Vind dat niet echt een prestatiedrang van een vader. Natuurlijk staat je gezin boven je ambtelijk werk maar je zult toch echt consessies moeten doen. Soms gaat het ten koste van. En dat is misschien niet goed, maar dat geldt soms ook voor je werk. Ik moet bv soms echt weg terwijl één van de kinderen ziek is. Dat is niet fijn. Je kunt bepaalde dingen niet altijd plannen. Laatst nog iemand geroepen voor een sterfbed. Tja, dat was op een vervelend tijdstip. Dan kost dat soms offers.

Overigens ben ik mijn man liever kwijt aan ambtelijk werk dan aan overwerk of eindeloze (nutteloze) vergaderingen van één of andere vage vereniging, commissie of sportclub.
aggieoudje

Bericht door aggieoudje »

Ik vond de voorbede van Ds. A.W. van der Plas gisterenmorgen voor de gemeenteleden die een lintje hadden ontvangen mooi verwoord:
Als U gezegend hebt, mensen die onderscheiden zijn. Ach niet verdiend. We denken het te hebben maar we hebben het ontvangen omdat we het uit liefde deden. Al wat gedaan werdt uit liefde tot Jezus dat houdt zijn waarde. Want een lintje vergaat, maar dat andere waar dat lintje dan voor gegeven is, dat andere als dat mag dienen in Uw Koninkrijk wat is dat de allerrijkste zegen. Als U de Koning der koningen U zegen daar over geeft
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
merel

Bericht door merel »

Terri schreef: Vandaag, 20:01
Dit is niet op hetzelfde niveau met elkaar van gedachten wisselen. Want een roeping prestatiedrang noemen vind ik nog al wat....
Prestatiedrang is misschien een verkeerd woord. Ik bemerk ook dat het ambt van ouderling wel degelijk als prestige wordt gezien

Daarnaast ben ik sceptisch over het fenomeen ‘roeping’. Helemaal als het blijkbaar ten koste gaat van het gezin. Ik ben van mening dat het gezin prevaleert boven werk en kerk.
merel

Bericht door merel »

Bourdon16 schreef: Vandaag, 20:09 Ik vond je opmerking over dat lachen ook niet echt nodig Merel. Ik kan me ook niet voorstellen dat je het echt grappig vond.

Je kan er wel uiteraard anders over denken dan Bertiel doet.

As kind van een ambtsdrager die vele jaren heeft gediend kan ik wel zeggen dat het mijn ervaring is dat het klopt wat Bertiel zegt.
En dan vooral voor de moeder, zeker als er een groot gezin is met jonge kinderen.
Ik vond de voorbeelden die Bertiel noemde, een vrouw die alleen kinderen naar bed bracht of alleen in de kerk zat, klein leed. Ik kan mij niet voorstaat dat verstaan wordt onder het brengen van offers.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Het gaat niet ten koste. Het vergt offers.

DDD

Bericht door DDD »

Bertiel schreef: Vandaag, 18:55 Nee. Ik heb deze klacht meer dan eens gehoord.
Je kan het bagatelliseren uiteraard.
Het gaat er toch wel echt ook om hoe zelfstandig je bent. En natuurlijk, hoe bewerkelijk een gezin is.
DDD

Bericht door DDD »

merel schreef: Vandaag, 20:28
Terri schreef: Vandaag, 20:01
Prestatiedrang is misschien een verkeerd woord. Ik bemerk ook dat het ambt van ouderling wel degelijk als prestige wordt gezien

Daarnaast ben ik sceptisch over het fenomeen ‘roeping’. Helemaal als het blijkbaar ten koste gaat van het gezin. Ik ben van mening dat het gezin prevaleert boven werk en kerk.
Maar vrijwilligerswerk gaat altijd ten koste van het gezin dan wel je privé-leven, als je geen gezin hebt.
merel

Bericht door merel »

Het kost privé tijd, maar tegen de tijd dat het ten koste gaat van het gezin moet je er mijns inziens mee ophouden.

Ik blijf het trouwens bijzonder vinden dat men zo makkelijk spreekt over ambt, roeping en offers brengen terwijl men aan de andere kant werkende moeder veroordeeld.
Plaats reactie