Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

helma

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door helma »

Dat zegt hij volgens mij niet...

"Stropdassensymboliek of niet, volgens Den Butter zijn de huidige spanningen in de CGK wel terug te voeren op de jaren zestig. ‘Bewaar het pand’ werd opgericht als reactie op de opkomst van de moderne theologie. Kerken gingen daardoor anders met de Bijbel om en lieten zich volgens de ‘panders’ te veel beïnvloeden door de huidige cultuur. Zij wilden juist ‘trouw blijven aan de gereformeerde beginselen’.
Sindsdien slaagden de twee flanken van de CGK er wonderwel in om het met elkaar uit te houden, maar groeiden ze wel uit elkaar."

BWP was een réactie op ontwikkelingen. Dat is wat anders dan de oorsprong van de tweedeling.
BewaarhetPand

Bericht door BewaarhetPand »

helma schreef: Gisteren, 08:40 Dat zegt hij volgens mij niet...

"Stropdassensymboliek of niet, volgens Den Butter zijn de huidige spanningen in de CGK wel terug te voeren op de jaren zestig. ‘Bewaar het pand’ werd opgericht als reactie op de opkomst van de moderne theologie. Kerken gingen daardoor anders met de Bijbel om en lieten zich volgens de ‘panders’ te veel beïnvloeden door de huidige cultuur. Zij wilden juist ‘trouw blijven aan de gereformeerde beginselen’.
Sindsdien slaagden de twee flanken van de CGK er wonderwel in om het met elkaar uit te houden, maar groeiden ze wel uit elkaar."

BWP was een réactie op ontwikkelingen. Dat is wat anders dan de oorsprong van de tweedeling.
Daarbij komt dat 'de BhP-gemeenten' zeker niet behoudender zijn geworden sinds de oprichting van BhP. Dit zegt wel iets over hoe ver de 'linkerflank' inmiddels naar 'links' verschoven is. Iemand als prof. Velema zou zich inmiddels meer op zijn plek voelen in een 'BhP-gemeente' dan in een 'midden-gemeente'.
Hartelijke groet en Gode bevolen,

Bewaar het Pand
Middenrefo

Bericht door Middenrefo »

BewaarhetPand schreef: Gisteren, 08:50

Daarbij komt dat 'de BhP-gemeenten' zeker niet behoudender zijn geworden sinds de oprichting van BhP. Dit zegt wel iets over hoe ver de 'linkerflank' inmiddels naar 'links' verschoven is. Iemand als prof. Velema zou zich inmiddels meer op zijn plek voelen in een 'BhP-gemeente' dan in een 'midden-gemeente'.
@Helma - dat zeg ik ook niet. Ik schrijf "de oorsprong van de spanningen", niet de oorzaak. Toen begonnen de spanningen al. En dat ben ik met hem eens.

@BewaarhetPand - ik heb grote moeite met aannames hoe mensen die overleden zijn nu zouden zijn en zouden reageren op de huidige situatie. Dan misbruik je de naam van een geliefde predikant en hoogleraar die zolang hij preekte in het midden van de CGK wilde staan. Kwalijk. Ga eens op zoek naar betere argumenten.
helma

Bericht door helma »

Ok, dank. Dan heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd. Excuses.
BewaarhetPand

Middenrefo schreef: Gisteren, 09:04
BewaarhetPand schreef: Gisteren, 08:50

@Helma - dat zeg ik ook niet. Ik schrijf "de oorsprong van de spanningen", niet de oorzaak. Toen begonnen de spanningen al. En dat ben ik met hem eens.

@BewaarhetPand - ik heb grote moeite met aannames hoe mensen die overleden zijn nu zouden zijn en zouden reageren op de huidige situatie. Dan misbruik je de naam van een geliefde predikant en hoogleraar die zolang hij preekte in het midden van de CGK wilde staan. Kwalijk. Ga eens op zoek naar betere argumenten.
Om te reageren op wat je tegen @Helma zei: mijns inziens begonnen de spanningen al jaren vóór de oprichting van BhP. Al jaren ervoor speelde het al dat zowel leden, als predikanten, als zelfs hele gemeenten aan de rechterkant van de Chr. Geref. Kerken overgingen naar andere kerkverbanden, zoals die der Oud Gereformeerde Gemeenten. Er zijn zelfs predikanten geweest die getracht hebben nieuwe kerkverbanden te stichten, namelijk ds. H. Visser die in 1947 de Christelijke Gereformeerde Gemeenten (CGG) stichtte, en ds. J.G. van Minnen in 1952 de Christelijke Gereformeerde Gemeenten in Nederland (CGGiN). Van beide verbanden is vandaag de dag overigens nog nauwelijks iets over. De meeste gemeenten zijn naar mijn weten oud-gereformeerd geworden. Om terug te komen op het onderwerp: aan de stichting van BhP in 1966 gingen dus al jaren van spanningen vooraf.

Dan nog even een reactie op wat je op mij antwoordde. Wat ik wel weerlegd wil hebben is dat het noemen van de naam van prof. Velema niet als argument voor een bepaald punt bedoeld was, meer gewoon als analyse als ik de prediking van hem toen en 'BhP-ers' vandaag de dag vergelijk. Echter heb je wel gelijk als je zegt dat nog steeds iets/iemand uit het verleden met iets/iemand uit het heden vergelijken, een vergelijking is die nooit helemaal zuiver te maken is. Bovendien kan er ook zo een verkeerd oordeel ontstaan over de ook door beiden flanken geliefde professor Velema. Mijn uitspraak omtrent zijn veronderstelde ligging vandaag de dag neem ik dan ook terug.

Bewaar het Pand
rhadders

Bericht door rhadders »

Uit het boek van Velema zelf, blijkt dat de vraag ‘wie zijn wij’ in 1992 al bijzonder moeilijk te beantwoorden was. Velema sprak van ‘verscheidenheid’, waarop D. Koole in Ambtelijk Contact reageerde dat er eerder sprake is van ‘gescheidenheid’.
D. Koole schreef:Het zal bij de schrijver het verlangen om de kerken bij elkaar te houden zijn geweest, toen hij steeds weer het woord “verscheidenheid” opschreef en sterk benadrukte dat er dwars door alles heen de neiging is om elkaar vast te houden, erop wijzend dat men elkaar op kerkelijke vergaderingen nog altijd als broeders ontmoet en begroet. Natuurlijk is van “verscheidenheid” sprake, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat die “verscheidenheid” allengs het karakter van “gescheidenheid” heeft aangenomen, van geestelijk onherkenbaar zijn voor elkaar, van miskennng en uitsluiting ook. Ontmoeting en begroeting op kerkelijke vergaderingen zijn er wel, maar de ontmoeting is er dikwijls één tussen verschwende geestelijke werelden, waarin men aan wat van de ander is, nauwelijks toegang biedt. Je kunt elkaar in Christus’ kerk alleen dàn als broeder en zuster zien, als er werkelijk sprake is van geestelijke herkenning en erkenning. Ik ervoer de aanduiding “verscheidenheid” nogal als flatteus.
Dat was een kwart eeuw geleden al.
Gelukkig eindigde Koole met de woorden:
D. Koole schreef:Wie zijn wij, christelijke gereformeerden? Mensen als alle andere mensen, die allen aangewezen zijn op het offer van Christus voor onze zonden, wil het met ons voor tijd en eeuwigheid goed zijn.

Dat te weten maakt ons nederig en bescheiden. In het diepe besef dáárvan ligt de eerste en beste garantie van onze onverbrekelijke onderlinge verbondenheid als broeders en zusters van hetzelfde Huis.
BSH

Bericht door BSH »

Middenrefo schreef: Gisteren, 08:24
HHR schreef: Gisteren, 07:17 Interview Trouw:
"Dominee Laurens den Butter ziet zijn kerkverband breken: ‘Het gaat om Gods eer’"

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~b5f5e396/
Trouw schreef:
"Het gaat om de eer van God en het heil van de mensen. Als die een verdraaid evangelie horen, een afgezwakt evangelie…”

" volgens Den Butter zijn de huidige spanningen in de CGK wel terug te voeren op de jaren zestig. ‘Bewaar het pand’ werd opgericht als reactie op de opkomst van de moderne theologie. Kerken gingen daardoor anders met de Bijbel om en lieten zich volgens de ‘panders’ te veel beïnvloeden door de huidige cultuur. Zij wilden juist ‘trouw blijven aan de gereformeerde beginselen’."

“We eisen de naam CGK niet op”, zegt Den Butter. “En als het moet, hangen wij ook niet aan gezamenlijke verantwoordelijkheden zoals de Theologische Universiteit Apeldoorn. Als er een groep is die zegt: wij willen dat allemaal hebben, dan zij dat zo.”
Hij is weer even stil, schenkt wat water bij. “Het is goed om te reflecteren. Ik had in de universiteitsbanken nooit gedacht dat ik dit zou meemaken. Ik heb nare reacties gehad. In de trant van: hebben we nu zo moeten bidden om uw herstel, dat u dít gaat doen? Samen met de kerkenraad zie ik dit toch als mijn roeping.”
Vreselijk als iemand zoiets zegt tegen ds. Den Butter, daar zijn geen woorden voor.

Wat ik interessant vindt aan het interview is dat ook hij zegt dat de oorsprong van de spanningen wel degelijk ligt bij het ontstaan van BHP en dat deze gemeenten dus ook de drijvende kracht zijn achter Rijnsburg (dat laatste is mijn observering). Dat er in die tijd ook al theologie werd bedreven binnen de CGK waar BHP zich tegen verzette. Wie zegt dat de spanningen van de laatste 15-20 jaar zijn heeft het echt mis. Ik deel op dit punt de analyse van Den Butter, ook al 'waarderen' wij die dingen anders.
De bron ligt in de tijd voorafgaand aan het ontstaan van BhP. Dus het langer praten suggereert dat ruim 60 jaar nog niet genoeg is...

Besef je dat de manier hoe je deze zin schreef, inclusief je eigen observatie, het is oproept alsof Ds. Den Butter zou zeggen dat BhP oorzaak van de spanning én kartrekker van Rijnsburg is? Wat niet zo is!
Middenrefo

Bericht door Middenrefo »

BSH schreef: Gisteren, 15:25
Middenrefo schreef: Gisteren, 08:24
HHR schreef: Gisteren, 07:17 Interview Trouw:
"Dominee Laurens den Butter ziet zijn kerkverband breken: ‘Het gaat om Gods eer’"

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~b5f5e396/
Trouw schreef:
"Het gaat om de eer van God en het heil van de mensen. Als die een verdraaid evangelie horen, een afgezwakt evangelie…”

" volgens Den Butter zijn de huidige spanningen in de CGK wel terug te voeren op de jaren zestig. ‘Bewaar het pand’ werd opgericht als reactie op de opkomst van de moderne theologie. Kerken gingen daardoor anders met de Bijbel om en lieten zich volgens de ‘panders’ te veel beïnvloeden door de huidige cultuur. Zij wilden juist ‘trouw blijven aan de gereformeerde beginselen’."

“We eisen de naam CGK niet op”, zegt Den Butter. “En als het moet, hangen wij ook niet aan gezamenlijke verantwoordelijkheden zoals de Theologische Universiteit Apeldoorn. Als er een groep is die zegt: wij willen dat allemaal hebben, dan zij dat zo.”
Hij is weer even stil, schenkt wat water bij. “Het is goed om te reflecteren. Ik had in de universiteitsbanken nooit gedacht dat ik dit zou meemaken. Ik heb nare reacties gehad. In de trant van: hebben we nu zo moeten bidden om uw herstel, dat u dít gaat doen? Samen met de kerkenraad zie ik dit toch als mijn roeping.”
Vreselijk als iemand zoiets zegt tegen ds. Den Butter, daar zijn geen woorden voor.

Wat ik interessant vindt aan het interview is dat ook hij zegt dat de oorsprong van de spanningen wel degelijk ligt bij het ontstaan van BHP en dat deze gemeenten dus ook de drijvende kracht zijn achter Rijnsburg (dat laatste is mijn observering). Dat er in die tijd ook al theologie werd bedreven binnen de CGK waar BHP zich tegen verzette. Wie zegt dat de spanningen van de laatste 15-20 jaar zijn heeft het echt mis. Ik deel op dit punt de analyse van Den Butter, ook al 'waarderen' wij die dingen anders.
De bron ligt in de tijd voorafgaand aan het ontstaan van BhP. Dus het langer praten suggereert dat ruim 60 jaar nog niet genoeg is...

Besef je dat de manier hoe je deze zin schreef, inclusief je eigen observatie, het is oproept alsof Ds. Den Butter zou zeggen dat BhP oorzaak van de spanning én kartrekker van Rijnsburg is? Wat niet zo is!
Nee dat besef ik niet, omdat ik dat niet schreef. Er wordt slecht gelezen. Met ds. Den Butter concludeer ik dat de spanningen in de CGK al veel langer bestaan. En waarschijnlijk zelfs al voor het ontstaan van BHP. Het gaat om een tijdsaanduiding, geen waardeoordeel.
helma

Bericht door helma »

Het woord 'oorsprong' is in dit geval wat onduidelijk.

Oorsprong betekent de plaats, het tijdstip of de situatie waaruit iets ontstaat, begint of vandaan komt.

huisman

Bericht door huisman »

De gemeente waar ik ben opgegroeid (linkerkant CGK) gaat plaatselijk doen wat landelijk ook zou moeten kunnen. Een ontvlechting in een goede samenwerking.
Hopelijk zien verdeelde gemeenten dit als een voorbeeld.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

huisman schreef: Vandaag, 10:58 De gemeente waar ik ben opgegroeid (linkerkant CGK) gaat plaatselijk doen wat landelijk ook zou moeten kunnen. Een ontvlechting in een goede samenwerking.
Hoewel heel verdrietig, mooi dat dit op deze manier kan.

Hoe groot schat je het bezwaarde gedeelte? Is dat een significant deel van deze gemeente? En zijn dat vooral ouderen, of ook jongeren?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
huisman

Bericht door huisman »

J.C. Philpot schreef: Vandaag, 11:15
huisman schreef: Vandaag, 10:58 De gemeente waar ik ben opgegroeid (linkerkant CGK) gaat plaatselijk doen wat landelijk ook zou moeten kunnen. Een ontvlechting in een goede samenwerking.

Hoe groot schat je het bezwaarde gedeelte? Is dat een significant deel van deze gemeente? En zijn dat vooral ouderen, of ook jongeren?
Ik weet de verhouding in hun kerkenraad. Zijn ze open over maar voel mij niet vrij omdat hier te delen. Hoe het precies in de gemeente ligt weet ik niet precies
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
BewaarhetPand

huisman schreef: Vandaag, 11:21

Ik weet de verhouding in hun kerkenraad. Zijn ze open over maar voel mij niet vrij omdat hier te delen. Hoe het precies in de gemeente ligt weet ik niet precies
Ben je overigens nog lid van diezelfde gemeente of niet meer?

Bewaar het Pand
huisman

Bericht door huisman »

BewaarhetPand schreef: Vandaag, 11:57

Al heel lang niet meer. Ik ben een 'pander' ;)
BewaarhetPand

huisman schreef: Vandaag, 12:03
BewaarhetPand schreef: Vandaag, 11:57

Al heel lang niet meer. Ik ben een 'pander' ;)
😊 Dan zal het qua verdeeldheid binnen de gemeente nu wel meevallen... En gelukkig.

Bewaar het Pand
Plaats reactie