Situatie Iran

Profesto

Re: Situatie Iran

Bericht door Profesto »

Maanenschijn schreef: Gisteren, 18:09
parsifal schreef:
Maanenschijn schreef: Gisteren, 17:52
Philip schreef:Je hoeft ook niet elk individueel puntje te geloven. Kwaliteitsmedia als het NRC Handelsblad hebben er meestal een goede kijk op. De NOS maakt meer fouten maar is over het algemeen ook redelijk betrouwbaar.

Maar als op dit forum Hamas als bron opgevoerd wordt om de misdaden van Israël te bagatelliseren (weet niet meer wie het deed), dan is iemand ook bezig weg te kijken.
In een recent interview met Renate Eringa, hoofdredacteur van NOS, gaf ze een inkijkje hoe het Israël-nieuws tot stand komt. Weldegelijk noemde ze daar Hamas als bron voor het nieuws, naast andere bronnen.

Daarnaast is het, mijns inziens, onverstandig om een verslaggever (van de NOS) verslag te laten doen van een oorlog waarin één van de strijdende partijen tot haar afkomst gerekend kan worden. Voor de geloofwaardigheid is dat gewoon niet handig.

Misdaden mogen niet gebagatelliseerd worden, van geen enkele partij. Je mag wel de vraag stellen of de misdaden verifieerbaar en onafhankelijk zijn vastgesteld.
Maar Hamas is ook gewoon een bron die wel degelijk te gebruiken is. Als het gaat om aantal doden zijn er best wel methoden om orde van grootte te checken. Ik zou ze niet vertrouwen als het puur gaat om aantal burgers enz. En ze zullen 17 jarigen met een machinegeweer best als kind omschrijven, maar data over aantal vrouwen en de leeftijdsgroepen die ze geven lijken gewoon betrouwbaar.
Ik vind dat erg ingewikkeld. Er zijn veel aanwijzingen dat er onjuist nieuws, beelden/filmpjes, en andere onjuiste info van Hamas komt. Daarom lijkt mij deze bron nooit goed te vertrouwen. Want waarom in het ene geval wel, maar in andere gevallen niet.

Je zult dan toch altijd meerdere bronnen moeten raadplegen om de juistheid te kunnen vaststellen.

En om het politiek correcte midden te bewaren: Ik denk dat het nieuws vanuit Israel / Oekraïne /. De Russische Federatie / enz ook gekleurd is. Verificatie lijkt mij het sleutelwoord bij nieuwsgaring.
Alsof ze dat niet doen...
huisman

Bericht door huisman »

Wim Anker schreef: Gisteren, 19:00 Vooralsnog is Mr. President Trump de baas en de rest 15 stappen voor.
Nu Iran ook nog economisch slopen met de blokkade en dan is het opgelost.

En Iran, Hezbollah, Hamas gedecimeerd tot breiclubjes.
Ik zou die breinaalden ook nog breken als ik Israël was.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Het zijn door haat en godsdienstwaanzin gedreven "breiclubjes". Over 5 jaar zijn ze weer helemaal tot de tanden toe bewapend en met nog meer haat terug. De kinderen worden vanaf hun zuigelinschap volgepompt en opgeleid tot strijders in de heilige oorlog.

Dat decimeren is dus maar heel relatief. Mensen gaan dit conflict niet oplossen. Natuurlijk moet de IDF de burgers van Israel beschermen, maar die lossen dit uiteindelijk ook niet op.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
pierre27

Bericht door pierre27 »

J.C. Philpot schreef: Gisteren, 19:48 Het zijn door haat en godsdienstwaanzin gedreven "breiclubjes". Over 5 jaar zijn ze weer helemaal tot de tanden toe bewapend en met nog meer haat terug. De kinderen worden vanaf hun zuigelinschap volgepompt en opgeleid tot strijders in de heilige oorlog.

Dat decimeren is dus maar heel relatief. Mensen gaan dit conflict niet oplossen. Natuurlijk moet de IDF de burgers van Israel beschermen, maar die lossen dit uiteindelijk ook niet op.
Je hebt gelijk dat de kinderen aldaar zaken van jongsaf aan ingeprent krijgen. Ik was in 2007 in Bethlehem bij een moslim-school, de kinderen kregen daar via plaatjes les dat joden en varkens hetzelfde zijn en dat je deze moet vernietigen. Dat waren kinderen ergens tussen de 4 en 6 jaar.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Profesto schreef:
Maanenschijn schreef: Gisteren, 18:09
parsifal schreef:
Maanenschijn schreef: Gisteren, 17:52 In een recent interview met Renate Eringa, hoofdredacteur van NOS, gaf ze een inkijkje hoe het Israël-nieuws tot stand komt. Weldegelijk noemde ze daar Hamas als bron voor het nieuws, naast andere bronnen.

Daarnaast is het, mijns inziens, onverstandig om een verslaggever (van de NOS) verslag te laten doen van een oorlog waarin één van de strijdende partijen tot haar afkomst gerekend kan worden. Voor de geloofwaardigheid is dat gewoon niet handig.

Misdaden mogen niet gebagatelliseerd worden, van geen enkele partij. Je mag wel de vraag stellen of de misdaden verifieerbaar en onafhankelijk zijn vastgesteld.
Maar Hamas is ook gewoon een bron die wel degelijk te gebruiken is. Als het gaat om aantal doden zijn er best wel methoden om orde van grootte te checken. Ik zou ze niet vertrouwen als het puur gaat om aantal burgers enz. En ze zullen 17 jarigen met een machinegeweer best als kind omschrijven, maar data over aantal vrouwen en de leeftijdsgroepen die ze geven lijken gewoon betrouwbaar.
Ik vind dat erg ingewikkeld. Er zijn veel aanwijzingen dat er onjuist nieuws, beelden/filmpjes, en andere onjuiste info van Hamas komt. Daarom lijkt mij deze bron nooit goed te vertrouwen. Want waarom in het ene geval wel, maar in andere gevallen niet.

Je zult dan toch altijd meerdere bronnen moeten raadplegen om de juistheid te kunnen vaststellen.

En om het politiek correcte midden te bewaren: Ik denk dat het nieuws vanuit Israel / Oekraïne /. De Russische Federatie / enz ook gekleurd is. Verificatie lijkt mij het sleutelwoord bij nieuwsgaring.
Alsof ze dat niet doen...
Maar heel beperkt. Lees ‘het zijn net mensen’ van Joris Luyendijk bijvoorbeeld.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Job

Bericht door Job »

J.C. Philpot schreef: Gisteren, 19:48 Het zijn door haat en godsdienstwaanzin gedreven "breiclubjes". Over 5 jaar zijn ze weer helemaal tot de tanden toe bewapend en met nog meer haat terug. De kinderen worden vanaf hun zuigelinschap volgepompt en opgeleid tot strijders in de heilige oorlog.

En daarbij - misschien is het een wat al te fatalistische houding - maar we geloven toch zeker niet dat het hier op aarde beter en rustiger gaat worden? Wat we tot nu toe zien is nog maar een beginsel der smarten. Dat het verlangen naar vrede er is, is menselijk en we moeten er alles aan doen, maar dat we een vrediger punt gaan bereiken, nee...dat is een illusie. Niet op deze aarde.
DDD

Bericht door DDD »

We moeten er zeker alles aan doen. Maar met je relativering ben ik het niet zo eens.

De liefde van velen zal verkillen, er zal opstand zijn van de zonen tegen hun moeder, maar dat is nog geen reden om dat allemaal maar te laten gaan of zelfs ruzie in het gezin met enthousiasme te verwelkomen als de naderende voetstappen van Christus.
Plaats reactie