Predikanten uit ander kerkverband
-
MGG
Re: Predikanten uit ander kerkverband
Iedereen is welkom, maar niet iedereen wordt benaderd. Lijkt mij zeer helder en een pleitbaar standpunt. Dat laaste vind ik niet van gesloten kansels.
In onze huidige gemeente is volgensmij iedereen welkom. Wij hebben een dominee en daardoor weet ik niet of iedereen gevraagd wordt. In een eerdere gemeente mocht onze dominee in een buurgemeente niet preken.
In onze huidige gemeente is volgensmij iedereen welkom. Wij hebben een dominee en daardoor weet ik niet of iedereen gevraagd wordt. In een eerdere gemeente mocht onze dominee in een buurgemeente niet preken.
-
Alblasserdam
In feite gaat het in Alblasserdam om een gesloten kansel. “Predikanten die verwarring veroorzaken” mogen niet komen. Ik vind het raar dat je als kerkenraad dit verwijt richting predikanten van je eigen kerkverband maakt zonder het concreet te maken (of kerkrechtelijke stappen te ondernemen om de betreffende predikanten terecht te wijzen).
Op zich eens, maar laten we niet hopen dat iedere kerkenraad die vindt dat een ander verwarring veroorzaakt (lees: iets anders vindt dan jij) gelijk met kerkrechtelijke stappen moet komen.
Dat zou de ultieme consequentie van eigen kortzichtigheid kunnen zijn, maar dat lijkt me werkelijk niet aangewezen.
Overigens zijn er in de GG ook predikanten ter linkerzijde die als ze commentaar krijgen op hun preek dan zelf niet meer willen komen. In dat geval ben je zelf ook verantwoordelijk voor het uitblijven van een zinnig gesprek.
Dat zou de ultieme consequentie van eigen kortzichtigheid kunnen zijn, maar dat lijkt me werkelijk niet aangewezen.
Overigens zijn er in de GG ook predikanten ter linkerzijde die als ze commentaar krijgen op hun preek dan zelf niet meer willen komen. In dat geval ben je zelf ook verantwoordelijk voor het uitblijven van een zinnig gesprek.
Laatst gewijzigd door DDD op 14 apr 2026, 00:32, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Alblasserdam
Ik bedoel daarmee te zeggen dat het niet consequent is om te beweren dat een predikant verwarrende dingen zegt en dan verder niks te doen: als iemand een ketter is, moet hij aangepakt worden. Als iemand geen ketter is, kan hij gewoon uitgenodigd worden.DDD schreef: ↑13 apr 2026, 22:39 Op zich eens, maar laten we niet hopen dat iedere kerkenraad die vindt dat een ander verwarring veroorzaakt (lees: iets anders vindt dan jij) gelijk met kerkrechtelijke stappen geconfronteerd moet worden.
-
De Rijssenaar
Wel herkenbaar hoor dat ze echt heel sterke voorkeur hebben en ook alleen maar dezelfde soort preken lezen.. maar zou het te voorkomen zijn??Alblasserdam schreef: ↑13 apr 2026, 22:03Helemaal eens met de strekking van deze column! Kerkelijke eenheid wordt soms ingeruild voor kerkelijke eenkennigheid.Henk J schreef: ↑13 apr 2026, 15:48 Las van het weekend deze column, soms zijn inderdaad niet alle predikanten uit het eigen kerkverband welkom: https://www.rd.nl/artikel/1145318-zorge ... e-dominees
Denk dat zo ongeveer alleen in de GGiN en de OGG nog alle predikanten overal komen. Maar het sluiten van de kansels zet de interne eenheid wel onder druk naar mijn idee.
In mijn eigen GerGem-gemeente speelt dit probleem helaas ook. Vorig jaar werd tijdens de ledenvergadering gevraagd of alle predikanten welkom zijn. Eerst werd door de kerkenraad om de vraag heen gedraaid: sommige predikanten wonen ver weg en komen minder vaak, etc. etc.
Vervolgens werd de vraag heel concreet gesteld: zijn ds. X. en ds. Y. al eens uitgenodigd? Toen werd gezegd: "iedereen is welkom, maar er zijn uitzonderingen; predikanten die verwarring veroorzaken, worden niet benaderd". Een definitie van 'verwarring veroorzaken' werd niet gegeven... Een van de gemeenteleden zei vervolgens: "wij kiezen voor deze categorie predikanten; als je dat niet fijn vindt, ga je maar weg". Dat liet de de kerkenraad gewoon gebeuren.
In de prediking worden we ertoe opgeroepen om niet kittelachtig te zijn van gehoor en ook naar de kerk te komen als een predikant je niet ligt, maar de kerkenraad heeft kennelijk een bepaalde 'gave des onderscheids' die verder strekt dan die van het curatorium.
Nu - een jaar later - zit het me nog steeds dwars. Doordat er geen openheid van zaken wordt gegeven (concrete, Bijbelse criteria), voelt het voor mij al snel toxic. Zijn er mensen die dit issue herkennen?
-
Alblasserdam
Alleen als de kerkenraad goed is samengesteld. De ‘bloedgroepen’ van de gemeente zijn in dat geval evenredig vertegenwoordigd in de kerkenraad. Daarbij is het wenselijk dat kerkenraadsleden na enkele termijnen weer aftreden. Het formulier voor bevestiging van ambtsdragers waarschuwt niet voor niets tegen machtsvorming.De Rijssenaar schreef: ↑13 apr 2026, 22:55 Wel herkenbaar hoor dat ze echt heel sterke voorkeur hebben en ook alleen maar dezelfde soort preken lezen.. maar zou het te voorkomen zijn??
Ook helpt het als een kerkenraad vooral kerk wil zijn in de rijke gereformeerde traditie en niet al te veel hamert op ‘het eigene van de GerGem’ of ‘het eigene van een subgroep binnen de GerGem’. Anders krijg je vanzelf verenging en versmalling.
Hoi, al met je kerkenraad hierover in gesprek sinds je die ledenvergadering had?Alblasserdam schreef: ↑13 apr 2026, 22:03Helemaal eens met de strekking van deze column! Kerkelijke eenheid wordt soms ingeruild voor kerkelijke eenkennigheid.Henk J schreef: ↑13 apr 2026, 15:48 Las van het weekend deze column, soms zijn inderdaad niet alle predikanten uit het eigen kerkverband welkom: https://www.rd.nl/artikel/1145318-zorge ... e-dominees
Denk dat zo ongeveer alleen in de GGiN en de OGG nog alle predikanten overal komen. Maar het sluiten van de kansels zet de interne eenheid wel onder druk naar mijn idee.
In mijn eigen GerGem-gemeente speelt dit probleem helaas ook. Vorig jaar werd tijdens de ledenvergadering gevraagd of alle predikanten welkom zijn. Eerst werd door de kerkenraad om de vraag heen gedraaid: sommige predikanten wonen ver weg en komen minder vaak, etc. etc.
Vervolgens werd de vraag heel concreet gesteld: zijn ds. X. en ds. Y. al eens uitgenodigd? Toen werd gezegd: "iedereen is welkom, maar er zijn uitzonderingen; predikanten die verwarring veroorzaken, worden niet benaderd". Een definitie van 'verwarring veroorzaken' werd niet gegeven... Een van de gemeenteleden zei vervolgens: "wij kiezen voor deze categorie predikanten; als je dat niet fijn vindt, ga je maar weg". Dat liet de de kerkenraad gewoon gebeuren.
In de prediking worden we ertoe opgeroepen om niet kittelachtig te zijn van gehoor en ook naar de kerk te komen als een predikant je niet ligt, maar de kerkenraad heeft kennelijk een bepaalde 'gave des onderscheids' die verder strekt dan die van het curatorium.
Nu - een jaar later - zit het me nog steeds dwars. Doordat er geen openheid van zaken wordt gegeven (concrete, Bijbelse criteria), voelt het voor mij al snel toxic. Zijn er mensen die dit issue herkennen?
-
Alblasserdam
Die ruimte lijkt er helaas niet te zijn. Een respectvol bericht hierover is onbeantwoord gebleven.
Laatst gewijzigd door Alblasserdam op 13 apr 2026, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Dan is de kerkvisitatie daar een mooi moment voor.
-
De Rijssenaar
Ja, zou ook graag willen dat dit anders was.. Een bredere kerkenraad zou denk heel gezond zijn.. Maar denk dat je daar nauwelijks wat aan kan veranderen.. zelf kun je natuurlijk wel allerlei andere dingen luisteren. Daar leer ik veel van en heeft me afgelopen tijd echt wel verder gebracht.. Goed geestelijk onderwijs is echt belangrijk.. Dus zou dan van predikanten luisteren die goed onderwijs geven.. Op YouTube staan veel preken. Van Evangelie Herauten en Geloofstoerusting bijvoorbeeld…Alblasserdam schreef: ↑13 apr 2026, 23:04Alleen als de kerkenraad goed is samengesteld. De ‘bloedgroepen’ van de gemeente zijn in dat geval evenredig vertegenwoordigd in de kerkenraad. Daarbij is het wenselijk dat kerkenraadsleden na enkele termijnen weer aftreden. Het formulier voor bevestiging van ambtsdragers waarschuwt niet voor niets tegen machtsvorming.De Rijssenaar schreef: ↑13 apr 2026, 22:55 Wel herkenbaar hoor dat ze echt heel sterke voorkeur hebben en ook alleen maar dezelfde soort preken lezen.. maar zou het te voorkomen zijn??
Daarbij helpt het ook als een kerkenraad vooral kerk wil zijn in de rijke gereformeerde traditie en niet al te veel hamert op ‘het eigene van de GerGem’ of ‘het eigene van een subgroep binnen de GerGem’. Anders krijg je vanzelf verenging en versmalling.
-
De Rijssenaar
Ze doen gewoon wat ze zelf willen. Je kunt, na die e-mail, denk een mogelijke functie in kerk ook wel vergeten. Je mag vast wel de tuin snoeien, maar voor de rest is voor het voor jou wel klaar denk ikAlblasserdam schreef: ↑13 apr 2026, 23:18Die ruimte is er helaas niet. Een respectvolle mail hierover is onbeantwoord gebleven.
Ik denk wel dat een telefoontje hieraan wagen en het aankaarten op huisbezoek ook nodig zijn aleer het hier op refoforum met naam en toenaam neer te zetten. Een mail kan altijd in de spambox zijn beland.Alblasserdam schreef: ↑13 apr 2026, 23:18Die ruimte is er helaas niet. Een respectvolle mail hierover is onbeantwoord gebleven.
Maar dat gezegd hebbend: ik vind het wel een belangrijke vraag en denk, jullie preekbeurten eens globaal bekijkend, dat je bijvoorbeeld doelt op buurpredikant ds. Zondag. Als ik zijn preekbeurten zie, dan schaam ik me ook wel een beetje. Nauwelijks twee handen vol gemeenten waar hij preekt. Zo te zien niet eens binnen zijn eigen classis, al weet ik dat hij tijdens de renovatie ook in Werkendam voorging. Dat zou niet zo mogen zijn, vind ik ook.
-
Alblasserdam
Ik probeer juist weg te blijven van het noemen van naam en toenaam. Namen van kerkenraadsleden en predikanten laat ik in deze berichten bewust weg. Om die reden ga ik ook niet in op jouw vraag. Het klopt wel dat de naam van de gemeente nu openbaar genoemd is.Job schreef: ↑13 apr 2026, 23:30Ik denk wel dat een telefoontje hieraan wagen en het aankaarten op huisbezoek ook nodig zijn aleer het hier op refoforum met naam en toenaam neer te zetten. Een mail kan altijd in de spambox zijn beland.Alblasserdam schreef: ↑13 apr 2026, 23:18Die ruimte is er helaas niet. Een respectvolle mail hierover is onbeantwoord gebleven.
Maar dat gezegd hebbend: ik vind het wel een belangrijke vraag en denk, jullie preekbeurten eens globaal bekijkend, dat je bijvoorbeeld doelt op buurpredikant ds. Zondag. Als ik zijn preekbeurten zie, dan schaam ik me ook wel een beetje. Nauwelijks twee handen vol gemeenten waar hij preekt. Zo te zien niet eens binnen zijn eigen classis, al weet ik dat hij tijdens de renovatie ook in Werkendam voorging. Dat zou niet zo mogen zijn, vind ik ook.
Tsja, weet je, als je zo duidelijk noemt in welke gemeente je zit: het is met twee vingers in de neus na te gaan wie er niet uitgenodigd worden. 1+1=2. Gewoon niet handig om dat hier openbaar uit te meten terwijl je alleen maar één mailtje hebt gedaan.
Nou het lijkt me niet in eerste instantie een forumlid te verwijten dat hij zoiets hier meldt. Als er verschillen van inzicht zijn, dan kun je die hier bespreken.Job schreef:Tsja, weet je, als je zo duidelijk noemt in welke gemeente je zit: het is met twee vingers in de neus na te gaan wie er niet uitgenodigd worden. 1+1=2. Gewoon niet handig om dat hier openbaar uit te meten terwijl je alleen maar één mailtje hebt gedaan.