Dat zijn toch geen ambtelijke taken.Ambtenaar schreef:Ik kan je gedrag niet rijmen met de opvatting dat vrouwen geen ambtelijke taken mogen verrichten.-DIA- schreef: Daar zaten twee mannen die niet voor durfden te gaan onder het gebed van een oude vrouw. Wat ik hiermee zeggen wil is dat het luisteren naar een preek in feite niet gewoon even 'tussen de bedrijven door' moet, maar dat we er, net als op de zondag, een voorbereiding voor nodig hebben en een zegen zouden moeten vragen.
Predikanten uit ander kerkverband
Re: Predikanten uit ander kerkverband
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Dat zei ik ook niet. Maar het is een voorbeeld van geen verantwoordelijkheid nemen.samanthi schreef:
Dat zijn toch geen ambtelijke taken.
Er zijn mensen die zelf geen verantwoordelijkheid nemen, maar wel allerlei principiële opvattingen erop na houden over verantwoordelijkheid. Dat is mijns inziens nogal scheef.
Nee hoor en zeker niet in gezinsverband.samanthi schreef:Is het zo dat als mensen thuis bidden dat er per definitie door een man gebeden moet worden?Herman schreef:Dit verhaal draait om de uitzondering, zoals Deborah dat was voor Barak.
Dus geen Deborah uitzonderingejvl schreef:Nee hoor en zeker niet in gezinsverband.samanthi schreef:Is het zo dat als mensen thuis bidden dat er per definitie door een man gebeden moet worden?Herman schreef:Dit verhaal draait om de uitzondering, zoals Deborah dat was voor Barak.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Voor DIA en anderen die daar wat andere keuzes in maken, uiteraard wel. Dat is geen definitie, maar wel een bijbels gemotiveerde keuze. Dus probeer dat niet aan te vallen, maar te respecteren.
Bedoelt u: een ieder zij in zijn geweten ten volle...Herman schreef:Voor DIA en anderen die daar wat andere keuzes in maken, uiteraard wel. Dat is geen definitie, maar wel een bijbels gemotiveerde keuze. Dus probeer dat niet aan te vallen, maar te respecteren.
Het is voor ons en zover we kunnen nagaan altijd zo geweest dat als er een man aanwezig is in een huishouden of gezelschap dat dan die voorgaat. Ik meen dat dit niet alleen traditie is maar ook Bijbels gefundeerd.
© -DIA- 33.999 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Als je op deze manier een Deborah keuze neerzet, zou je dat ook bij ambtsdragers kunnen doen, als er geen mannen vrijmoedigheid hebben om ouderling of diaken te worden, nemen we maar een Deborah, nou ik denk dat je dit niet zo bedoeld en ik denk ook dat het niet over te zetten is, het was een heel andere bedeling en het ging niet over een kerkelijke gemeente en het ging ook niet over een gebed onder vrienden/vriendinnen.Herman schreef:Voor DIA en anderen die daar wat andere keuzes in maken, uiteraard wel. Dat is geen definitie, maar wel een bijbels gemotiveerde keuze. Dus probeer dat niet aan te vallen, maar te respecteren.
-
BewaarhetPand
Ik ben zelf CGK Bewaar het Pand. Doordeweeks ga ik geregeld naar evangelisaties waar predikanten uit diverse kerkverbanden voorgaan. Bijvoorbeeld naar de Vrije Evangelisatie in De Til te Giessenburg (diensten: iedere dinsdag, aanvang 19:30) en naar de Evangelisatie te Cillaarshoek (diensten: iedere zaterdag, aanvang 18:30). Bij de eerstgenoemde komen uit de GG, HHK, OGGiN, CGK (BwP), en enkele predikanten uit vrije gemeenten en de HK. Voor de Evang. Cillaarshoek geldt zo ongeveer hetzelfde, maar is het aandeel GG'ers wel iets lager. Naast die twee ga ik ook met enige regelmaat naar andere diensten, dat zijn met name GG-predikanten. Ook probeer ik elke maand op een woensdagavond om 19:45 te Delft aanwezig te zijn, bij wat een overblijfsel is van een afscheiding van de CGK, halverwege de vorige eeuw; CGGiN.
Hartelijke groet en Gode bevolen,
Bewaar het Pand
Bewaar het Pand
-
Henk J
Las van het weekend deze column, soms zijn inderdaad niet alle predikanten uit het eigen kerkverband welkom: https://www.rd.nl/artikel/1145318-zorge ... e-dominees
Denk dat zo ongeveer alleen in de GGiN en de OGG nog alle predikanten overal komen. Maar het sluiten van de kansels zet de interne eenheid wel onder druk naar mijn idee.
Denk dat zo ongeveer alleen in de GGiN en de OGG nog alle predikanten overal komen. Maar het sluiten van de kansels zet de interne eenheid wel onder druk naar mijn idee.
-
BewaarhetPand
Ik heb het artikel niet helemaal gelezen maar dit gaat met name over kanselruil op zondagen lijkt het. Bedoelde u dat ook? (voordat er een spraakverwarring ontstaat).Henk J schreef: ↑13 apr 2026, 15:48 Las van het weekend deze column, soms zijn inderdaad niet alle predikanten uit het eigen kerkverband welkom: https://www.rd.nl/artikel/1145318-zorge ... e-dominees
Bewaar het Pand
Bewaar het Pand
In Giessenburg komen ook GGiN predikanten.BewaarhetPand schreef: ↑13 apr 2026, 15:38 Ik ben zelf CGK Bewaar het Pand. Doordeweeks ga ik geregeld naar evangelisaties waar predikanten uit diverse kerkverbanden voorgaan. Bijvoorbeeld naar de Vrije Evangelisatie in De Til te Giessenburg (diensten: iedere dinsdag, aanvang 19:30) en naar de Evangelisatie te Cillaarshoek (diensten: iedere zaterdag, aanvang 18:30). Bij de eerstgenoemde komen uit de GG, HHK, OGGiN, CGK (BwP), en enkele predikanten uit vrije gemeenten en de HK. Voor de Evang. Cillaarshoek geldt zo ongeveer hetzelfde, maar is het aandeel GG'ers wel iets lager. Naast die twee ga ik ook met enige regelmaat naar andere diensten, dat zijn met name GG-predikanten. Ook probeer ik elke maand op een woensdagavond om 19:45 te Delft aanwezig te zijn, bij wat een overblijfsel is van een afscheiding van de CGK, halverwege de vorige eeuw; CGGiN.
-
BewaarhetPand
Dank, helemaal gelijk in, zij het wel sporadisch.Bobber schreef: ↑13 apr 2026, 16:41In Giessenburg komen ook GGiN predikanten.BewaarhetPand schreef: ↑13 apr 2026, 15:38 Ik ben zelf CGK Bewaar het Pand. Doordeweeks ga ik geregeld naar evangelisaties waar predikanten uit diverse kerkverbanden voorgaan. Bijvoorbeeld naar de Vrije Evangelisatie in De Til te Giessenburg (diensten: iedere dinsdag, aanvang 19:30) en naar de Evangelisatie te Cillaarshoek (diensten: iedere zaterdag, aanvang 18:30). Bij de eerstgenoemde komen uit de GG, HHK, OGGiN, CGK (BwP), en enkele predikanten uit vrije gemeenten en de HK. Voor de Evang. Cillaarshoek geldt zo ongeveer hetzelfde, maar is het aandeel GG'ers wel iets lager. Naast die twee ga ik ook met enige regelmaat naar andere diensten, dat zijn met name GG-predikanten. Ook probeer ik elke maand op een woensdagavond om 19:45 te Delft aanwezig te zijn, bij wat een overblijfsel is van een afscheiding van de CGK, halverwege de vorige eeuw; CGGiN.
Bewaar het Pand
Bewaar het Pand
Welke predikanten zijn dat geweest? Weet u ook nog wanneer?Bobber schreef: ↑13 apr 2026, 16:41In Giessenburg komen ook GGiN predikanten.BewaarhetPand schreef: ↑13 apr 2026, 15:38 Ik ben zelf CGK Bewaar het Pand. Doordeweeks ga ik geregeld naar evangelisaties waar predikanten uit diverse kerkverbanden voorgaan. Bijvoorbeeld naar de Vrije Evangelisatie in De Til te Giessenburg (diensten: iedere dinsdag, aanvang 19:30) en naar de Evangelisatie te Cillaarshoek (diensten: iedere zaterdag, aanvang 18:30). Bij de eerstgenoemde komen uit de GG, HHK, OGGiN, CGK (BwP), en enkele predikanten uit vrije gemeenten en de HK. Voor de Evang. Cillaarshoek geldt zo ongeveer hetzelfde, maar is het aandeel GG'ers wel iets lager. Naast die twee ga ik ook met enige regelmaat naar andere diensten, dat zijn met name GG-predikanten. Ook probeer ik elke maand op een woensdagavond om 19:45 te Delft aanwezig te zijn, bij wat een overblijfsel is van een afscheiding van de CGK, halverwege de vorige eeuw; CGGiN.
Je kan ook zelf op kerktijden kijken, maar vooruit:CvdW schreef: ↑13 apr 2026, 17:11Welke predikanten zijn dat geweest? Weet u ook nog wanneer?Bobber schreef: ↑13 apr 2026, 16:41In Giessenburg komen ook GGiN predikanten.BewaarhetPand schreef: ↑13 apr 2026, 15:38 Ik ben zelf CGK Bewaar het Pand. Doordeweeks ga ik geregeld naar evangelisaties waar predikanten uit diverse kerkverbanden voorgaan. Bijvoorbeeld naar de Vrije Evangelisatie in De Til te Giessenburg (diensten: iedere dinsdag, aanvang 19:30) en naar de Evangelisatie te Cillaarshoek (diensten: iedere zaterdag, aanvang 18:30). Bij de eerstgenoemde komen uit de GG, HHK, OGGiN, CGK (BwP), en enkele predikanten uit vrije gemeenten en de HK. Voor de Evang. Cillaarshoek geldt zo ongeveer hetzelfde, maar is het aandeel GG'ers wel iets lager. Naast die twee ga ik ook met enige regelmaat naar andere diensten, dat zijn met name GG-predikanten. Ook probeer ik elke maand op een woensdagavond om 19:45 te Delft aanwezig te zijn, bij wat een overblijfsel is van een afscheiding van de CGK, halverwege de vorige eeuw; CGGiN.
februari 2025 ds. Weststrate
juli 2025 ds. Van Voorden
september 2025 ds. Schultink
etc
-
Alblasserdam
Helemaal eens met de strekking van deze column! Kerkelijke eenheid wordt soms ingeruild voor kerkelijke eenkennigheid.Henk J schreef: ↑13 apr 2026, 15:48 Las van het weekend deze column, soms zijn inderdaad niet alle predikanten uit het eigen kerkverband welkom: https://www.rd.nl/artikel/1145318-zorge ... e-dominees
In mijn eigen GerGem-gemeente speelt dit probleem helaas ook. Vorig jaar werd tijdens de ledenvergadering gevraagd of alle predikanten welkom zijn. Eerst werd door de kerkenraad om de vraag heen gedraaid: sommige predikanten wonen ver weg en komen minder vaak, etc. etc.
Vervolgens werd de vraag heel concreet gesteld: zijn ds. X. en ds. Y. al eens uitgenodigd? Toen werd gezegd: "iedereen is welkom, maar er zijn uitzonderingen; predikanten die verwarring veroorzaken, worden niet benaderd". Een definitie van 'verwarring veroorzaken' werd niet gegeven... Een van de gemeenteleden zei vervolgens: "wij kiezen voor deze categorie predikanten; als je dat niet fijn vindt, ga je maar weg". Dat liet de de kerkenraad gewoon gebeuren.
In de prediking worden we ertoe opgeroepen om niet kittelachtig te zijn van gehoor en ook naar de kerk te komen als een predikant je niet ligt, maar de kerkenraad heeft kennelijk een bepaalde 'gave des onderscheids' die verder strekt dan die van het curatorium.
Nu - een jaar later - zit het me nog steeds dwars. Doordat er geen openheid van zaken wordt gegeven (concrete, Bijbelse criteria), voelt het voor mij al snel toxic. Zijn er mensen die dit issue herkennen?