Situatie Iran

helma

Re: Situatie Iran

Bericht door helma »

Ik heb nog wel hoop dat het weer een staaltje oneerlijke of gekleurde berichtgeving is.
Door ervaringen uit het verleden is mijn wantrouwen aardig groot wat zulke berichten betreft.

Bertiel

Bericht door Bertiel »

parsifal schreef: 11 apr 2026, 09:41
Bertiel schreef: 11 apr 2026, 09:20 Zouden Israëlische kinderen in Palestijnse gevangenissen betere behandeling krijgen?
Vast niet, maar dat hoort echt niets uit te maken bij het beoordelem van de inhoud van het rapport van Save the Children.
Eens.
Maar wel met de berichtgeving.
Van wat er met de gijzelaars is gebeurd, minimaal net zo erg, hoor je bar weinig op nos en bij sommige forummers alhier.
Selectieve verontwaardiging
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
parsifal

Bericht door parsifal »

Bertiel schreef: 11 apr 2026, 10:44
Bertiel schreef: 11 apr 2026, 09:20 Zouden Israëlische kinderen in Palestijnse gevangenissen betere behandeling krijgen?
Vast niet, maar dat hoort echt niets uit te maken bij het beoordelem van de inhoud van het rapport van Save the Children.
Eens.
Maar wel met de berichtgeving.
Van wat er met de gijzelaars is gebeurd, minimaal net zo erg, hoor je bar weinig op nos en bij sommige forummers alhier.
Selectieve verontwaardiging
Niet helemaal. Dat Hamas door en door slecht is, daar is iedereen het hier wel over eens. Israel's standaard moet daar niet door worden bepaald. En als Israel over de grens gaat hoeven niet telkens Hamas' misdaden te worden benoemd.

Zoals de misdaden van het Rode leger in 1945 niet in het licht van jodenvervolging hoeven te worden gezien, of My Lai niet ie het licht van wreedheid van Vietcong.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
pierre27

Bericht door pierre27 »

Amstelodamense schreef: 11 apr 2026, 08:32
pierre27 schreef: 11 apr 2026, 08:17
Profesto schreef: 11 apr 2026, 07:21
Amstelodamense schreef: 10 apr 2026, 17:37

Stel dat de info wel klopt, wat vind je er dan van? Dit is natuurlijk net iets te simpel...
Ik ben bang dat voor huisman en sommige anderen op dit forum het denken over Israël niet verder gaat dan dit: media fout, Israël goed. En iedereen die iets anders beweert is antisemiet.
Haha, je hebt een wonderlijke manier van samenvatten. In elk geval klopt jouw conclusie grotendeels niet. Of jij aan jodenhaat doet kan ik niet op basis van deze bijdragen concluderen. Het zou natuurlijk wel kunnen zijn, dan is dat uitermate treurig. Of misschien doe je wel aan Netanyahu of Trump-haat, ook dat zou verdrietig en niet zo christelijk zijn. Kortom het is mogelijk, maar op basis van deze bijdragen kan ik dat niet concluderen.
Onverkort alles goedkeuren wat Israel doet (ik lees namelijk dat jij het gewoon okay vindt om illegale nederzettingen te laten bouwen op grond die volgens wettelijke verdragen de Palestijnen toekomt), is ook niet zo christelijk. Dus ik daag je uit je kokervisie los te laten.
Ik neem aan dat Israël daar gegronde redenen voor heeft. Ik geloof dat ik het ook zou doen. En tja, dat ik een kokervisie zou hebben is ook een mening he.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
huisman

Bericht door huisman »

Kan iemand dat rapport delen? Ik vind hem niet op de website van save the children tussen alle andere rapporten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
KDD

Bericht door KDD »

Dit zijn de feiten:

(1) Ernstige schade aan het Iraanse nucleaire programma WIN
(2) Ernstige verzwakking van het Iraanse ballistische raket- en droneprogramma WIN
(3) Ernstige vernietiging van de Iraanse industriële en militaire programma's en hun vermogen om deze te herstellen WIN
(4) Eenwording van Saoedi-Arabië, de VAE, Oman, Bahrein, Koeweit, Jordanië en Libanon met de VS en Israël tegen Iran WIN
(5) Verdere verzwakking van Hezbollah en hun vermogen om terreur te zaaien WIN
(6) Onthoofding van een groot deel van de Iraanse leiding (GEDEELTELIJKE WIN)
(7) Verdere schade aan de Iraanse economie WIN
(8) Sluiting van de Straat van Hormoz HUIDIG VERLIES MAAR IN AFWACHTING
(9) Einde van uraniumverrijking en verwijdering van verrijkt uranium IN AFWACHTING
(10) Vernietiging van de Iraanse marine, luchtmacht en luchtverdediging WIN

https://www.wsj.com/opinion/trumps-peri ... nts_sector

(...)

Veel succes met het vinden van een diepgaand artikel over de briefing van Dan Caine, voorzitter van de Joint Chiefs of Staff, deze week, waarin hij gedetailleerd beschreef hoe een machtige Amerikaanse strijdmacht in 38 dagen tijd een van 's werelds grootste legers heeft ontmanteld.

Na 13.000 aanvallen op doelen hebben de VS de Iraanse luchtverdedigingssystemen, de voorraden ballistische raketten en aanvalsdrones, en 90% van de Iraanse wapenfabrieken tot puin gereduceerd. We hebben 90% van de reguliere Iraanse marinevloot tot zinken gebracht, meer dan 150 schepen naar de bodem van de zee. Een jaar geleden was Iran een land dat op weg was naar een kernwapen en een enorm raketarsenaal aan het opbouwen was. Vandaag de dag is het vermogen om de VS en hun bondgenoten te bedreigen teruggebracht tot een fractie daarvan, en het zal jaren en jaren duren voordat het zich kan herstellen. Dit zijn zeer concrete prestaties.

Maar de aanhoudende Iraanse controle over de zeestraat en de dreiging van "nucleair stof" gaven de Democraten, de pers en de anti-oorlogsgezinde Republikeinen alle aanleiding om de hele operatie als een mislukking te bestempelen.

(...)
helma

Bericht door helma »

Herman F. De Vries:Afbeelding
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Wat is dat nu weer voor gekke vraag?
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

pierre27 schreef: 11 apr 2026, 12:14
Profesto schreef: 11 apr 2026, 07:21
Ik ben bang dat voor huisman en sommige anderen op dit forum het denken over Israël niet verder gaat dan dit: media fout, Israël goed. En iedereen die iets anders beweert is antisemiet.
Haha, je hebt een wonderlijke manier van samenvatten. In elk geval klopt jouw conclusie grotendeels niet. Of jij aan jodenhaat doet kan ik niet op basis van deze bijdragen concluderen. Het zou natuurlijk wel kunnen zijn, dan is dat uitermate treurig. Of misschien doe je wel aan Netanyahu of Trump-haat, ook dat zou verdrietig en niet zo christelijk zijn. Kortom het is mogelijk, maar op basis van deze bijdragen kan ik dat niet concluderen.
Onverkort alles goedkeuren wat Israel doet (ik lees namelijk dat jij het gewoon okay vindt om illegale nederzettingen te laten bouwen op grond die volgens wettelijke verdragen de Palestijnen toekomt), is ook niet zo christelijk. Dus ik daag je uit je kokervisie los te laten.
Ik neem aan dat Israël daar gegronde redenen voor heeft. Ik geloof dat ik het ook zou doen. En tja, dat ik een kokervisie zou hebben is ook een mening he.
Welke redenen zou Israel daarvoor kunnen hebben en wanneer vind jij dat deze redenen legitiem zouden zijn?
pierre27

Bericht door pierre27 »

Amstelodamense schreef: 11 apr 2026, 16:12

Welke redenen zou Israel daarvoor kunnen hebben en wanneer vind jij dat deze redenen legitiem zouden zijn?
Nou dat weet ik niet, ik heb een groot vertrouwen in de regering van zowel Israël als de Vs. Dus de reden weet ik niet. Ja de legitimiteit staat voor mij geenzins ter discussie.
Profesto

Bericht door Profesto »

pierre27 schreef: 11 apr 2026, 20:36

Nou dat weet ik niet, ik heb een groot vertrouwen in de regering van zowel Israël als de Vs. Dus de reden weet ik niet. Ja de legitimiteit staat voor mij geenzins ter discussie.
Of je bent ongelooflijk naïef, of je bent een beetje aan het trollen.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Profesto schreef: 11 apr 2026, 22:35

Er is ook nog een derde mogelijkheid en die is dat wij op dit punt gewoon helemaal verschillend denken. Ik heb helemaal niks op met kritiek op Israël. Punt uit.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Dat is ook wel het gekke hè. Er zijn dus mensen die onvoorwaardelijke steun aan Israël onmogelijk serieus kunnen nemen. Je bent dan naïef of een trol.

Terwijl de NOS believers of ander links gedachtegoed de norm is geworden. Het geeft te denken.
Profesto

Bericht door Profesto »

pierre27 schreef: 11 apr 2026, 22:37
Profesto schreef: 11 apr 2026, 22:35

Er is ook nog een derde mogelijkheid en die is dat wij op dit punt gewoon helemaal verschillend denken. Ik heb helemaal niks op met kritiek op Israël. Punt uit.
Volgens mij leven we in een wereld waarin mensen geneigd zijn tot alle kwaad.
Kritiek op de mensen die Israël besturen moet dus de norm zijn.
Profesto

Bericht door Profesto »

Ad Anker schreef: 11 apr 2026, 22:50 Dat is ook wel het gekke hè. Er zijn dus mensen die onvoorwaardelijke steun aan Israël onmogelijk serieus kunnen nemen. Je bent dan naïef of een trol.

Terwijl de NOS believers of ander links gedachtegoed de norm is geworden. Het geeft te denken.
Onvoorwaardelijke steun is geen goed idee omdat het je blind maakt voor de tekortkomingen van je helden.

Verder is hier voor een deel van het publiek de norm om onafhankelijke media verdacht te maken en links als een soort scheldwoord te gebruiken.
Dat is zorgelijk want het laat zien dat radicaalrechts terrein wint in de hoofden van reformatorische mensen.
Plaats reactie