Standpunten op de kansel

merel

Re: Standpunten op de kansel

Bericht door merel »

huisman schreef: 09 apr 2026, 15:19
merel schreef: 09 apr 2026, 14:53 Een predikant zal altijd zijn eigen mening van de preek leggen. Bij een preek over het 7e gebod zal hij dat ook uitleggen aan de hand van dagelijkse voorbeelden. Bij een preek over de barmhartige Samaritaan zal het o.a. kunnen gaan over het asielbeleid en omzien naar de vreemdelingen. Mening loos preken is onmogelijk
Als het goed is spreekt hij dan Gods Woord na. Dan is het spreken met gezag. Dat is verkondigen. Maar als hij bv zegt dat je een warmtepomp moet aanschaffen ventileert hij een meninkje die niet op de kansel thuishoort.
Jij maakt een rariteit van mijn eerdere berichten door daar warmtepompen en werkende vrouwen bij te halen.
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef: 09 apr 2026, 15:28
huisman schreef: 09 apr 2026, 15:19
merel schreef: 09 apr 2026, 14:53 Een predikant zal altijd zijn eigen mening van de preek leggen. Bij een preek over het 7e gebod zal hij dat ook uitleggen aan de hand van dagelijkse voorbeelden. Bij een preek over de barmhartige Samaritaan zal het o.a. kunnen gaan over het asielbeleid en omzien naar de vreemdelingen. Mening loos preken is onmogelijk
Als het goed is spreekt hij dan Gods Woord na. Dan is het spreken met gezag. Dat is verkondigen. Maar als hij bv zegt dat je een warmtepomp moet aanschaffen ventileert hij een meninkje die niet op de kansel thuishoort.
Jij maakt een rariteit van mijn eerdere berichten door daar warmtepompen en werkende vrouwen bij te halen.
Nee hoor. Het gaat namelijk uit van hetzelfde verkeerde principe.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel

Bericht door merel »

Vooralsnog heb jij dat nergens aangetoond en is ook dit maar een mening ;)
DDD

Bericht door DDD »

merel schreef: 09 apr 2026, 15:18
DDD schreef: 09 apr 2026, 15:16
merel schreef: 09 apr 2026, 14:37 Daarnaast stoor ik mij niet aan een visie van een predikant die de mijne niet is. Dat gebeurt namelijk vaker. Dat is ook het verschil, zoals ambtenaar zou zeggen, met de afgescheiden kerken. Daar is de visie van een predikant het eindpunt van een discussie. Zo zie ik de visie/mening van een predikant niet.
Dit is toch wel al te dol. Hoe kom je daar nu bij?
Welk deel van mijn post bedoel je?
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef: 09 apr 2026, 16:07 Vooralsnog heb jij dat nergens aangetoond en is ook dit maar een mening ;)
Precies. Daarom ook geuit op dit forum en niet op een kansel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel

Bericht door merel »

DDD schreef: 09 apr 2026, 16:11
merel schreef: 09 apr 2026, 15:18
DDD schreef: 09 apr 2026, 15:16
merel schreef: 09 apr 2026, 14:37 Daarnaast stoor ik mij niet aan een visie van een predikant die de mijne niet is. Dat gebeurt namelijk vaker. Dat is ook het verschil, zoals ambtenaar zou zeggen, met de afgescheiden kerken. Daar is de visie van een predikant het eindpunt van een discussie. Zo zie ik de visie/mening van een predikant niet.
Dit is toch wel al te dol. Hoe kom je daar nu bij?
Welk deel van mijn post bedoel je?
Ah, dat stuk. Ik denk eerlijk gezegd dat jij binnen de Ger Gem de uitzondering bent. Jij luistert kritisch en kan nuanceren. Ik lees op dit forum toch wel wat andere verhalen.
DDD

Bericht door DDD »

Die indruk heb ik niet in die mate dat het jouw conclusie rechtvaardigt, al denk ik wel dat de meerderheid van de leden van de GG op deelonderwerpen een andere mening heeft dan ik.
pierre27

Bericht door pierre27 »

DDD schreef: 09 apr 2026, 17:51 Die indruk heb ik niet in die mate dat het jouw conclusie rechtvaardigt, al denk ik wel dat de meerderheid van de leden van de GG op deelonderwerpen een andere mening heeft dan ik.
Dat denk ik ook. En dat ook goed zijn.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: 09 apr 2026, 11:33 Hoe zie jij dan uberhaupt de plaats van actualiteit in een preek?
Over dingen waar ik als gelovige invloed op kan hebben, bijv. het omgaan met de naaste, etc. Om een politieke duiding ben ik niet verlegen.
merel

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef: 09 apr 2026, 21:59
Zeeuw schreef: 09 apr 2026, 11:33 Hoe zie jij dan uberhaupt de plaats van actualiteit in een preek?
Over dingen waar ik als gelovige invloed op kan hebben, bijv. het omgaan met de naaste, etc. Om een politieke duiding ben ik niet verlegen.
Omgang met de naaste c.q vreemdelingen kan bijna niet los gezien worden van politiek.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef: 09 apr 2026, 22:01
Omgang met de naaste c.q vreemdelingen kan bijna niet los gezien worden van politiek.
Als ik mijn buurman help of training geef aan kinderen uit moeilijke gezinnen heeft dat weinig met politiek te maken.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef: 09 apr 2026, 22:06
merel schreef: 09 apr 2026, 22:01
Als ik mijn buurman help of training geef aan kinderen uit moeilijke gezinnen heeft dat weinig met politiek te maken.
En als het te maken heeft met asielzoekers? Dan kun je inderdaad weg blijven uit de politiek, maar eenvoudig is het niet. Ik ben het in de basis overigens wel met je eens. Ik heb me een poos geleden erg gestoord aan een dominee die het voorkeursrecht van de overheid om land van boeren op te kopen als 'georganiseerde staatsdiefstal' bestempelde. Ik mocht van mijn vrouw niet hardop discussiëren met hem tijdens de preek, maar er was een lichte neiging. :)
merel

Bericht door merel »

Dat begrijp ik. Dat gaat mijns inziens ook te ver. Daarentegen stelde een predikant bij ons de vraag in hoeverre de leus ‘eigen volk eerst’ te rechtvaardigen is naast de bijbel. Dit is omfloerst, maar is in feite ook een politiek standpunt
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: 10 apr 2026, 07:51 En als het te maken heeft met asielzoekers? Dan kun je inderdaad weg blijven uit de politiek, maar eenvoudig is het niet. Ik ben het in de basis overigens wel met je eens. Ik heb me een poos geleden erg gestoord aan een dominee die het voorkeursrecht van de overheid om land van boeren op te kopen als 'georganiseerde staatsdiefstal' bestempelde. Ik mocht van mijn vrouw niet hardop discussiëren met hem tijdens de preek, maar er was een lichte neiging. :)
Ik kan prima wegblijven van het politieke en tegelijkertijd proberen andere mensen te helpen.
merel

Bericht door merel »

Jij kan die invulling zelf maken. Veel mensen kunnen dat niet.
Plaats reactie