Standpunten op de kansel

Zeeuw

Re: Standpunten op de kansel

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef: 09 apr 2026, 05:48
Zeeuw schreef: 08 apr 2026, 16:38 Ik vind standpunten in de preek ook wel prima. Niet in het gebed. Wat ik wel lastig vind is het formuleren door dominees van standpunten terwijl ze niet de gehele materie kunnen overzien en het standpunt als dé waarheid neerzetten.
Ik zit helemaal niet te wachten op (geo)politieke standpunten van predikanten. Niet in de preek, niet in het gebed.

Wat kun je daarmee als gelovige? Moet je tegen de bombardementen van Israël op Libanon zijn? Of tegen oorlog in het algemeen?
Hoe zie jij dan uberhaupt de plaats van actualiteit in een preek?
refo

Bericht door refo »

Wereldpolitiek hoort niet in een preek. Actualiteit lezen we in de krant, daarvoor kom je niet naar de kerk.

Uit het Oude Testament kunnen we leren dat God Israël liefhad, maar veel handelingen van koningen niet.
Daarom kunnen we wel om Israël geven, maar wat Israël nu allemaal uitspookt veroordelen.
parsifal

Bericht door parsifal »

refo schreef: 09 apr 2026, 13:40 Wereldpolitiek hoort niet in een preek. Actualiteit lezen we in de krant, daarvoor kom je niet naar de kerk.

Uit het Oude Testament kunnen we leren dat God Israël liefhad, maar veel handelingen van koningen niet.
Daarom kunnen we wel om Israël geven, maar wat Israël nu allemaal uitspookt veroordelen.
De preek gaat over meer dan hoe we moeten zalig worden. Het gaat ook over hoe we moeten leven. Bij dit leven horen ook politieke keuzes die we kunnen maken. Natuurlijk kun je dit indirect benoemen, maar ook indirect komt het soms erg dicht bij een politieke uitspraak.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef: 09 apr 2026, 07:45 Doorwrochte analyses is aan veel kerkgangers niet besteed. Toch vind ik het prima als een predikant op Israelzondag aangeeft moeite te hebben met het beleid van Israëli’s dat een predikant waarschuwt tegen vreemdelingenhaat onder de christenen.
Omdat jij dit met hem eens bent. Stel dat hij waarschuwt tegen het werken van moeders.
Denk dat jij dan niet zo gecharmeerd bent om daar de kansel voor te gebruiken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel

Bericht door merel »

huisman schreef: 09 apr 2026, 14:08
merel schreef: 09 apr 2026, 07:45 Doorwrochte analyses is aan veel kerkgangers niet besteed. Toch vind ik het prima als een predikant op Israelzondag aangeeft moeite te hebben met het beleid van Israëli’s dat een predikant waarschuwt tegen vreemdelingenhaat onder de christenen.
Omdat jij dit met hem eens bent. Stel dat hij waarschuwt tegen het werken van moeders.
Deze preek was een pro-Israel preek die ik ook per app gedeeld heb met @helma. Dus jouw vergelijking gaat niet op. Daarnaast heeft de terminologie 'werkende moeders' weinig van doen met evangelie verkondiging. De positie van Israel, rentmeesterschap, gastvrijheid betonen aan vreemdelingen etc. hebben daarentegen veel mee te maken
Laatst gewijzigd door merel op 09 apr 2026, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

Het is prima als een dominee zo nu een dan een opinie over een actueel onderwerp deelt, opkomend vanuit de tekst. Maar voorzichtig, en niet alsof hij daarin de mond van God is.

Een dominee is geen influencer, maar een evangeliebedienaar.

Ik ben trouwens wel benieuwd wat Zita nu zelf eigenlijk vindt.
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef: 09 apr 2026, 14:10
Deze preek was een pro-Israel preek die ik ook per app gedeeld heb met @helma. Dus jouw vergelijking gaat niet op
Natuurlijk gaat de vergelijking wel op. Het gaat om meningen van een predikant over actuele thema’s. Die horen alleen op de kansel als de Schrift daarin voorgaat.
Zolang zijn mening jouw mening is mag het best van jou, Zo staan de meeste mensen erin. Dat pleit dus voor grote terughoudendheid op de kansel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
parsifal

Bericht door parsifal »

huisman schreef: 09 apr 2026, 14:19
Deze preek was een pro-Israel preek die ik ook per app gedeeld heb met @helma. Dus jouw vergelijking gaat niet op
Natuurlijk gaat de vergelijking wel op. Het gaat om meningen van een predikant over actuele thema’s. Die horen alleen op de kansel als de Schrift daarin voorgaat.
Zolang zijn mening jouw mening is mag het best van jou, Zo staan de meeste mensen erin. Dat pleit dus voor grote terughoudendheid op de kansel.
Daar ben ik het ook mee eens. Echter de Schrift geeft vrij vaak aanleiding tot standpunten die politieke implicaties hebben.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel

Bericht door merel »

huisman schreef: 09 apr 2026, 14:19
Ik had mijn eerdere post aangevuld.

De positie van Israël heeft wel degelijk wat met evangelieverkondiging en de eindtijd te maken. Onderwerpen zoals asielzoekers, omzien naar weduwen en wezen, zieken, rentmeesterschap en dergelijke zijn onderwerpen die allemaal terug te voeren zijn op de bijbel. Of vrouwen wel/niet werken heeft weinig te maken met evangelieverkondiging. Het enige wat je daarvan zou kunnen zeggen is dat de prioriteit bij God en gezin behoort te liggen en niet bij het werk. Dat geldt echter ook voor mannen.
merel

Bericht door merel »

Daarnaast stoor ik mij niet aan een visie van een predikant die de mijne niet is. Dat gebeurt namelijk vaker. Dat is ook het verschil, zoals ambtenaar zou zeggen, met de afgescheiden kerken. Daar is de visie van een predikant het eindpunt van een discussie. Zo zie ik de visie/mening van een predikant niet.
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef: 09 apr 2026, 14:37 Daarnaast stoor ik mij niet aan een visie van een predikant die de mijne niet is. Dat gebeurt namelijk vaker. Dat is ook het verschil, zoals ambtenaar zou zeggen, met de afgescheiden kerken. Daar is de visie van een predikant het eindpunt van een discussie. Zo zie ik de visie/mening van een predikant niet.
Een predikant hoort met gezag te preken. Gezag wat ontleent is aan Gods onfeilbaar Woord. Daar horen geen eigen meningtjes tussen.
merel

Bericht door merel »

Een predikant zal altijd zijn eigen mening in de preek leggen. Is het niet over de uitleg van teksten die regelmatig voor meerdere uitleg vatbaar is dan is het wel over het geven van voorbeelden bij een preek. Bij een preek over het 7e gebod zal hij dat ook uitleggen aan de hand van dagelijkse voorbeelden. Bij een preek over de barmhartige Samaritaan zal het o.a. kunnen gaan over het asielbeleid en omzien naar de vreemdelingen. Meningloos preken is onmogelijk
Laatst gewijzigd door merel op 09 apr 2026, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

merel schreef: 09 apr 2026, 14:37 Daarnaast stoor ik mij niet aan een visie van een predikant die de mijne niet is. Dat gebeurt namelijk vaker. Dat is ook het verschil, zoals ambtenaar zou zeggen, met de afgescheiden kerken. Daar is de visie van een predikant het eindpunt van een discussie. Zo zie ik de visie/mening van een predikant niet.
Dit is toch wel al te dol. Hoe kom je daar nu bij?
merel

Bericht door merel »

DDD schreef: 09 apr 2026, 15:16
Dit is toch wel al te dol. Hoe kom je daar nu bij?
Welk deel van mijn post bedoel je?
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef: 09 apr 2026, 14:53 Een predikant zal altijd zijn eigen mening van de preek leggen. Bij een preek over het 7e gebod zal hij dat ook uitleggen aan de hand van dagelijkse voorbeelden. Bij een preek over de barmhartige Samaritaan zal het o.a. kunnen gaan over het asielbeleid en omzien naar de vreemdelingen. Mening loos preken is onmogelijk
Als het goed is spreekt hij dan Gods Woord na. Dan is het spreken met gezag. Dat is verkondigen. Maar als hij bv zegt dat je een warmtepomp moet aanschaffen ventileert hij een meninkje die niet op de kansel thuishoort.
Plaats reactie