Klimaatverandering

Quercus

Re: Klimaatverandering

Bericht door Quercus »

Wim Anker schreef: 07 apr 2026, 13:32
Maanenschijn schreef: 07 apr 2026, 13:19
Quercus schreef:
ZWP schreef: 07 apr 2026, 12:24
Inderdaad, is eigenlijk geen optie.

Zie ook https://en.wikipedia.org/wiki/Gravity_battery

"To get the amount of energy stored in a single AA battery (some 3 Wh), 100 kg would have to be lifted by 10m to match it."
en ook:
"For example, a weight with the mass of 1,000 kg (1 metric ton) must be elevated to the height of around 367 m (1,200 ft) to store the energy of 1 kWh"
En 1kWh is nog echt niks. En dan zijn mechanische verliezen en omvormer verliezen nog niet meegerekend.
Ik lees het al. Niet de moeite waard en in de praktijk onwerkbaar. Dank.
Maar wat een vragen roept het weer bij mij op over de kennis van elementaire natuurkunde!
Welke vragen roept het bij je op?

Vind dat dit soort bevindingen ook weer leren waarderen hoeveel energie er in olie en gas zit, maar ook bijvoorbeeld hoeveel 'kilo aan gewicht' we in een batterijtje kwijt kunnen. En niet te vergeten, hoeveel energie er wel niet vrijkomt bij uranium atoomsplijting.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Wim Anker schreef:
Maanenschijn schreef: 07 apr 2026, 13:19
Quercus schreef:
ZWP schreef: 07 apr 2026, 12:24 Inderdaad, is eigenlijk geen optie.

Zie ook https://en.wikipedia.org/wiki/Gravity_battery

"To get the amount of energy stored in a single AA battery (some 3 Wh), 100 kg would have to be lifted by 10m to match it."
en ook:
"For example, a weight with the mass of 1,000 kg (1 metric ton) must be elevated to the height of around 367 m (1,200 ft) to store the energy of 1 kWh"
En 1kWh is nog echt niks. En dan zijn mechanische verliezen en omvormer verliezen nog niet meegerekend.
Ik lees het al. Niet de moeite waard en in de praktijk onwerkbaar. Dank.
Maar wat een vragen roept het weer bij mij op over de kennis van elementaire natuurkunde!
Die elementaire kennis is bij mij niet erg groot, dat geef ik ruiterlijk toe. En die onkunde gooi ik zomaar op een forum waarvan ik weet dat er daar verschillende zijn die daarin veel beter in zijn. En daar leer ik weer wat van.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
refo

Bericht door refo »

Deed me denken aan een stuwmeer waar ik eens over als:

Een stuwmeer dat water oppompt (meestal 's nachts) en overdag stroom opwekt, heet een pompcentrale of pumped-storage waterkrachtcentrale. Dit systeem functioneert als een gigantische waterbatterij: het slaat energie op in de vorm van water op grote hoogte.

Hoe het werkt:
Energie opslaan (pompen): Bij een overschot aan elektriciteit op het net (bijvoorbeeld 's nachts of bij veel wind/zon) wordt goedkope stroom gebruikt om water van een laag gelegen stuwmeer naar een hoger gelegen stuwmeer te pompen.
Energie opwekken (turbine): Als de elektriciteitsvraag overdag hoog is, stroomt het water via turbines terug naar het lagere meer, waardoor elektriciteit wordt opgewekt.

Het kan dus wel degelijk werken, maar je moet het gewicht optakelen met goedkope stroom en een dynamo laten aandrijven als de stroom duur is.

Een perpetuum mobile is het dus niet.
Plaats reactie