JanRap schreef: ↑02 apr 2026, 15:01
Posthoorn schreef: ↑02 apr 2026, 13:56
JanRap schreef: ↑02 apr 2026, 08:50
Zo verlopen bekeringsgeschiedenissen uit de 19e en 20e eeuw volgens een vast stramien ..... en veelal ligt de focus op het buitengewone.
alsof Gods werk in zondaarsharten op zichzelf al niet buitengewoon is...
Dus moeten we wat ds. Ledeboer schrijft maar niet helemaal serieus nemen?
@ Posthoorn, Wederom een opmerking die niet bij uw kaliber past. 1. Wat Ledeboer schrijft is volgens mij volkomen duidelijk en je kunt het in de Schrift nakijken. 2. Wat Ledeboer deed nadat hij uit de Hervormde kerk ging was bepaald niet navolgenswaardig, quis non fleret? 3. In de tijd van Ledeboer stelden nogal wat mensen hun belevingen, hun bekering, op schrift. Wat in die tijd op schrift werd gesteld verliep volgens een geijkt schema dat niet zelden streed met de wijze waarop bijvoorbeeld de bekering in de DL of in zondag 33 van de HC wordt beschreven. Oorzaak misschien: het waren vaak juist de bekeringen van de kroeg tot de kerk die de lezers boeiden ? En zou de hang naar het extra-ordinaire
( buitengewone, bijzondere) mogelijk ook een zwak kunnen zijn van de huidige 'gereformeerde gezindte'?
Het gedachtegoed van Ledeboer leeft nog altijd voort binnen de Gereformeerde Gemeenten (GG) en de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN).
Dit komt onder andere tot uiting in zijn afwijzing van vernieuwingen, zoals de gezangenboeken die hij destijds uit protest wegwierp. Maar vooral ook in de nadruk op een diepe, benauwende en indringende beleving van de eigen zonden en ongerechtigheid. Deze innerlijke worsteling wordt gezien als een wezenlijk onderdeel van het geestelijk leven en dient volgens deze opvatting op intense wijze beleefd te worden.
Zo gaf een predikant binnen de GGiN aan dat een mens werkelijk in de knel moet komen met zijn zonden en ongerechtigheden, in de lijn van wat de apostel Paulus noemt “de schrik des Heeren”. Juist deze innerlijke nood zou iemand uitdrijven tot God; pas in die benauwdheid wordt de toevlucht tot Hem gezocht.
Deze gedachte wordt onder meer verwoord in Wat wij geloven van Rik Valkenburg (p. 179).
Omdat ik een vorm van dyslexie heb, heb ik AI gebruikt om taalfouten te corrigeren; de inhoud blijft volledig mijn eigen verwoording.