Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Jeremiah

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Jeremiah »

Bourdon16 schreef:Mijn werkgever heeft een nieuwe auto voor mij besteld. Gelukkig hoefde het nog geen elektrische te zijn maar dat zal de laatste keer zijn gezien de nieuwe regels die vanaf 1 januari gaan gelden.

Ik heb gekozen voor een plug in hybride en ik hoop dat ik daar wat van mijn overtollige zonnestroom in kwijt kan.
Waarom vind je dat gelukkig?

Verstuurd vanaf mijn motorola edge 50 neo met Tapatalk

Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Jeremiah schreef: 01 apr 2026, 10:09
Bourdon16 schreef:Mijn werkgever heeft een nieuwe auto voor mij besteld. Gelukkig hoefde het nog geen elektrische te zijn maar dat zal de laatste keer zijn gezien de nieuwe regels die vanaf 1 januari gaan gelden.

Ik heb gekozen voor een plug in hybride en ik hoop dat ik daar wat van mijn overtollige zonnestroom in kwijt kan.

Qua bijtelling voordeliger en ik heb meer actieradius. En voor mijn werkgever is de inruilwaarde van elektrische voertuigen niet zo interessant. Elektrisch rijdt wel heel prettig maar dat kan ik met een plug in ook en zal ik ook meestal doen.
MGG

Bericht door MGG »

Bourdon16 schreef: 01 apr 2026, 10:16
Jeremiah schreef: 01 apr 2026, 10:09

Qua bijtelling voordeliger en ik heb meer actieradius. En voor mijn werkgever is de inruilwaarde van elektrische voertuigen niet zo interessant. Elektrisch rijdt wel heel prettig maar dat kan ik met een plug in ook en zal ik ook meestal doen.
Hybride auto's hebben sinds vorig jaar geen verlaagd tarief voor de bijtelling. Alleen auto's zonder CO2 uitstoot vallen (deels) onder het lage tarief.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Ja klopt. Als ik een gelijkwaardige elektrische auto ga rijden is deze qua cataloguswaarde een stuk hoger waardoor ik meer bijtelling moet betalen ondanks het lagere bijtellingspercentage over het eerste stuk.
refo

Bericht door refo »

DDD schreef: 31 mar 2026, 12:40
refo schreef: 31 mar 2026, 12:31 Een gezin met 4 kinderen kan zomaar € 1000 per maand aan toeslagen ontvangen.
Ja, een alleenstaande kan ook 7000 euro per jaar aan toeslagen ontvangen. Dus zoveel is dat dan niet.
Je springt van de hak op de tak. We hebben het over een nettoinkomen van 2500 euro. Een alleenstaande krijgt dan maximaal € 850 huurtoeslag en verder niets.
DDD

Bericht door DDD »

Duidelijk. Dat verband had ik inderdaad niet gelegd.

Dat maakt nogal verschil dus.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef: 31 mar 2026, 13:12
Zeeuw schreef: 31 mar 2026, 12:47
huisman schreef: 31 mar 2026, 12:06
merel schreef: 31 mar 2026, 11:36 Hoe kom jij erbij dat wij beiden goed betaalde banen hebben? Ik heb alleen genoemd dat wij beiden (bijna) fulltime werken en onze isolerende maatregelen kunnen bekostigen doordat wij veel andere dingen laten.

Stel de overheid maakt de subsidie inkomensafhankelijk. Boven 60.000 bouwt het af en boven 80.000 krijg je niets meer. Zouden jullie dan nog subsidie krijgen? Wij in ieder geval terecht niet. (Je hoeft de vraag niet te beantwoorden maar dit is wat ik bedoel met inkomensafhankelijk maken) jullie schat ik in op 0 subsidie en @DDD op maximaal. Dit puur op jullie ‘openbaringen’ op dit forum. Ik zeg niet dat je met een flink gezin dan niet moet letten op je uitgaven. Dat geldt voor heel veel ‘rijken’ .
Dat is inderdaad een mooi punt. Wij zouden dan ook geen subsidie meer krijgen, maar 'rijk' is ook weer een groot woord. Het loopt aan de kostenkant met een gezin, hypotheek enz ook best serieus weg. Wel tevreden overigens.
En wat gebeurd er als het inkomen/vermogen overvloedig aanwast? Dan heb ik het niet over miljoenen maar over inkomens boven de €100.000. met een gezin. De spaarbuffers die men denkt nodig te hebben worden groter, de auto wordt groter en nieuwer, de vakanties wat luxer en daarna is er niet veel meer over dan bij een inkomen van de helft. Doordat het recht op toeslagen ook nogal verschild is het verschil in besteedbaar inkomen veel minder groot dan de helft.
Bij ons en bij velen is bij het ouder worden het uitgavenpatroon omgekeerd evenredig aan het inkomen. Ons gezin met 6 kinderen en een vrij gemiddeld inkomen moest goed op de uitgaven letten. Nu het nest leeg is zijn de uitgaven veel lager maar het inkomen veel hoger. Hoe je dat gaat omdraaien lijkt mij een onmogelijkheid.
In dat laatste geval je vermogen rustig naar je kinderen laten vloeien binnen de grenzen wellicht? Bij ons moeten ze nog gaan studeren, wellicht een huisje kopen. Ik denk dat ze het op dat moment hard nodig hebben dan wijzelf.
Klavart

Bericht door Klavart »

DDD schreef: 31 mar 2026, 12:17 Het punt is natuurlijk, dat je als alleenstaande met 2500 euro in de maand heel goed kunt leven en ook nog op vakantie. Maar met een gezin met vier kinderen, kan dat niet.
Echt wel. Met een gezin met vier kinderen kan dat ook.
DDD

Bericht door DDD »

Dan kan er niet veel, ben ik bang. Maar goed, ik heb dat nooit hoeven proberen.
merel

Bericht door merel »

DDD schreef: 06 apr 2026, 22:24 Dan kan er niet veel, ben ik bang. Maar goed, ik heb dat nooit hoeven proberen.
Bij een lage huur of weinig hypotheek zou het kunnen, helemaal met kindgebonden budget.
Klavart

Bericht door Klavart »

merel schreef: 07 apr 2026, 10:21
DDD schreef: 06 apr 2026, 22:24 Dan kan er niet veel, ben ik bang. Maar goed, ik heb dat nooit hoeven proberen.
Bij een lage huur of weinig hypotheek zou het kunnen, helemaal met kindgebonden budget.
Inderdaad, dan kan er nog heel veel.
Plaats reactie