Stijgende energieprijzen en overige inflatie
Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie
Het gaat erom welke maatregelen effectief zijn. En het ligt voor de hand dat veel ontwikkelingen beginnen bij mensen die wat rijker zijn. Die hebben de ruimte om te experimenteren. Daarmee worden producten meer gevraagd, steeds goedkoper, waarna op een gegeven moment subsidies niet meer nodig zijn.
Anderzijds: ik leef van een heel beperkt inkomen, en ik rijd al jarenlang in een elektrische auto voor minder dan 300 euro per maand, inclusief alles, onderhoud, wegenbelasting en verzekering. Ik ben benieuwd hoeveel vijfpersoonsauto's nou werkelijk goedkoper zijn. Ik volg dat niet precies, omdat ik uit principe elektrisch rijd en dan ook weer zo min mogelijk, en ik snap dat een zevenzitter op stroom nog niet te betalen is, maar er zijn genoeg mensen in andere omstandigheden die wel zulke keuzes kunnen maken.
Anderzijds: ik leef van een heel beperkt inkomen, en ik rijd al jarenlang in een elektrische auto voor minder dan 300 euro per maand, inclusief alles, onderhoud, wegenbelasting en verzekering. Ik ben benieuwd hoeveel vijfpersoonsauto's nou werkelijk goedkoper zijn. Ik volg dat niet precies, omdat ik uit principe elektrisch rijd en dan ook weer zo min mogelijk, en ik snap dat een zevenzitter op stroom nog niet te betalen is, maar er zijn genoeg mensen in andere omstandigheden die wel zulke keuzes kunnen maken.
T'is maar goed dat een 6 persoons huishouden niet zo overdadig leeft. Dan zou de auto 1800 euro/maand kosten.DDD schreef: ↑30 mar 2026, 23:17 Het gaat erom welke maatregelen effectief zijn. En het ligt voor de hand dat veel ontwikkelingen beginnen bij mensen die wat rijker zijn. Die hebben de ruimte om te experimenteren. Daarmee worden producten meer gevraagd, steeds goedkoper, waarna op een gegeven moment subsidies niet meer nodig zijn.
Dit lijkt me nu in typisch voorbeeld van een oerdomme reactie. Het betreft een auto voor vijf personen. Het is nu eenmaal zo dat er weinig auto's zijn voor één persoon en die zijn juist extreem duur.
(Een - elektrische - scooter kost niet zoveel en is een prima vervanging voor iemand alleen. En is veel beter voor klimaat en milieu).
Naar mijn, bescheiden, mening bekijk jij het veel te veel vanuit de eigen positie. Ook nu, begrijo je dat een gezin van 6 veel.meer rijdt dan een 1 persoonshuishouden? Even los van het aantal stoelen?
En feit blijft! dat jouw footprint veel hoger is dan die van een gezin. Dus beetje dimmen zou ik zeggen.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 31 mar 2026, 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Nee, dat is echt niet waar. Kinderen als zodanig hebben juist een enorme ecologische voetafdruk. Maar ik vind dit een wat absurde discussie.
Klopt deels. Er zijn mensen die het financieel moeilijk hebben. En die kunnen niet verduurzamen. Maar daaronder zijn er ook een aantal die het liefst hun geld besteden aan de nieuwste OLED TV of aan wintersport (of verzin het maar).huisman schreef: ↑30 mar 2026, 22:05Toch weer een bewijs dat de subsidies terecht komen bij de beter betaalden. Deze aanpassingen zijn inderdaad lang niet voor iedereen weggelegd. De nog beter bedeelden hebben ook nog een laadpaal en een elektrisch vehikel aangeschaft.merel schreef: ↑30 mar 2026, 21:00Wij hebben afgelopen jaren ongeveer gemetselde gedaan als jullie, maar zitten wel hoger in het gasverbruik. Denk niet dat we nog lager kunnen komen.Eloesje schreef: ↑30 mar 2026, 19:21 Ik ben blij met de subsidies die wij hebben gekregen en nog gaan krijgen nav onze aanpassingen. Die zijn hard nodig gezien onze spaarrekeningen. Wij hebben heel veel geïnvesteerd de afgelopen jaren. Zonnepanelen, zonneboiler, hr++ glas, vloerisolatie....
Al met al een gasverbruik van 529m3. Hier hebben we bijna 10 jaar over gedaan. En ja we verdienen misschien wel iets boven modaal en we konden bij de verhuizing een extra stuk hypotheek lenen voor deze maatregelen waardoor ik ook wel weet dat het niet voor iedereen is weggelegd maar niet alle investeringen zijn meteen 10 000 euro.
Klimaat en duurzaamheid is al jaren een hobby van de rijken.
Als ik voor mijzelf spreek (en dat bedoel ik niet uit de hoogte, en ik heb financieel niks te klagen). Wij hebben jaren lang gespaard en zijn zuinig geweest, geen vakanties, geen luxe producten, één auto puur voor werkverkeer, en boodschappen op de fiets. Dat heeft er onder meer voor bijgedragen dat we nu mogelijkheden hebben gehad om een ruimer huis te kopen en deze na te isoleren en een warmtepomp te installeren.
Maar misschien is het wel een idee om als rijkere de minderbedeelden te helpen met isolatiemaatregelen (als een soort van goed doel), schiet mij te binnen.
Laatst gewijzigd door Quercus op 31 mar 2026, 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat begrijo ik ja. Van "kijk mij! eens goed doen" naar de realiteit gebracht worden als een van de grootste voetafdrukken hebbend is niet leuk. Maar wel waar.
- Maanenschijn
Je hebt maar voor een deel gelijk. Ik heb voor 3300 euro een tweedehands elektrische auto gekocht. Met een bereik van ca 120 km. Prima en ideaal voor rondom de deur. Die laden we overdag op met stroom vooral van zonnepanelen (die zonder subsidie zijn aangeschaft). Mijn vrouw rijdt zo’n beetje voor niks.huisman schreef:
Dat laatste in onzin. Voor mensen die maximaal 2 tot 3 duizend euro bij kunnen leggen om weer enigszins een normale auto te kunnen rijden is elektrisch niet te betalen. Laat staan dat ze zonnepanelen hebben om de auto enigszins betaalbaar te kunnen opladen.
Voor langere afstanden hebben we nog onze ouwe rokende Volvo
Ik snap best dat veel mensen geen twee auto’s (kunnen) rijden en daar is elektrisch rijden mogelijk duur voor. Maar in plaats van onze tweede auto is voor veel mensen openbaar vervoer misschien een optie.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Met de bovenste zin ben ik het wel eens.DDD schreef: ↑30 mar 2026, 23:17 Het gaat erom welke maatregelen effectief zijn. En het ligt voor de hand dat veel ontwikkelingen beginnen bij mensen die wat rijker zijn. Die hebben de ruimte om te experimenteren. Daarmee worden producten meer gevraagd, steeds goedkoper, waarna op een gegeven moment subsidies niet meer nodig zijn.
Wat elektrisch rijden betreft denk ik dat je de plank misslaat.
Kijk eens wat een elektrische auto van 10 jaar oud nog waard is. Als je het aspect afschrijving gaat meerekenen, dan is een EV een slechte investering. Vergelijk dit met een zuinige benzineauto. Die rijden prima nóg 10 jaar door, hebben minder wegenbelasting, minder bandenslijtage, goedkopere banden, lagere verzekering. Dan kun je nog twisten over onderhoud, maar er zijn zat goede benzineauto's die zeer weinig onderhoud nodig hebben.
Dit effect wordt groter zodra het een gezinswagen betreft. Je wil een stationwagen waar je een karretje mee naar de stort kunt brengen? Trek de knip maar open, want die zijn echt niet goedkoop (ook tweedehands niet). En heb je dat gedaan dan is dezelfde wagen morgen twee keer zo weinig waard.
De hoge afschrijving is nu juist de reden waarom arme mensen daar prima mee uit de voeten kunnen. Je koopt tweedehands en je rijdt hem op. Het is echt onzin dat dat duur zou zijn.
Maar inderdaad: een grote gezinswagen is dan niet beschikbaar.
Maar inderdaad: een grote gezinswagen is dan niet beschikbaar.
Er is een reden voor die hoge afschrijving. De batterij houdt er op gegeven moment mee op. Niet zo'n heel leuk scenario voor iemand die weinig geld heeft.
Dan is er ook nog de actieradius. De afgeschreven EV komt niet zo ver meer als ooit, en dat kan best een showstopper zijn voor velen.
Ter vergelijking:
Ik kocht mijn station auto uit 2013 voor €11.500 8 jaar geleden. Deze levert nog steeds €7500,- op op de huidige markt.
De nissan leaf en Renault zoe zijn prima te betalen, gebruikt. Inderdaad iets minder bereik dan de nieuwste modellen, dus minder fijn als enige auto lijkt me.Maanenschijn schreef: ↑31 mar 2026, 08:45Je hebt maar voor een deel gelijk. Ik heb voor 3300 euro een tweedehands elektrische auto gekocht. Met een bereik van ca 120 km. Prima en ideaal voor rondom de deur. Die laden we overdag op met stroom vooral van zonnepanelen (die zonder subsidie zijn aangeschaft). Mijn vrouw rijdt zo’n beetje voor niks.huisman schreef:
Dat laatste in onzin. Voor mensen die maximaal 2 tot 3 duizend euro bij kunnen leggen om weer enigszins een normale auto te kunnen rijden is elektrisch niet te betalen. Laat staan dat ze zonnepanelen hebben om de auto enigszins betaalbaar te kunnen opladen.
Voor langere afstanden hebben we nog onze ouwe rokende Volvo.
Ik snap best dat veel mensen geen twee auto’s (kunnen) rijden en daar is elektrisch rijden mogelijk duur voor. Maar in plaats van onze tweede auto is voor veel mensen openbaar vervoer misschien een optie.
Wat ik in mijn omgeving steeds meer zie is private lease. De onderhoudskosten vielen een aantal jaar flink tegen, bij lease heb je een vast bedrag. Uiteindelijk betaal je meer, maar je weet van te voren waar je aan toe bent. En dan heb ik het niet over rijke mensen hoor, gewoon gezinnen waarvan de moeder 1 of 2 dagen werkt, rijtjeshuis, geen uitspattingen qua vakantie etc.
En het openbaar vervoer vind ik echt belachelijk duur. 1 dag school kost mijn dochter 50 (!) euro. Das met een diesel tegenwoordig nog goedkoper
Je zegt dat ik maar voor een deel gelijk heb maar je eigen situatie laat toch echt zien dat ik helemaal gelijk heb. Voor mensen zonder zonnepanelen en financiële mogelijkheden voor hooguit 1 auto is die elektrische auto van jou geen optie. 120km en dan opladen zonder eigen zonnepanelen is natuurlijk duur en überhaupt geen optie.Maanenschijn schreef: ↑31 mar 2026, 08:45Je hebt maar voor een deel gelijk. Ik heb voor 3300 euro een tweedehands elektrische auto gekocht. Met een bereik van ca 120 km. Prima en ideaal voor rondom de deur. Die laden we overdag op met stroom vooral van zonnepanelen (die zonder subsidie zijn aangeschaft). Mijn vrouw rijdt zo’n beetje voor niks.huisman schreef:
Voor langere afstanden hebben we nog onze ouwe rokende Volvo.
O.V. is duur en gaat gaat gepaard met veel tijdverlies. Mijn zoon had nog geen rijbewijs toen hij elke dag met O.V. naar zijn opleiding moest. Met de auto 50 minuten met O.V. 2 uur en 7 minuten. Voor hem gratis maar voor niet-studenten vrij onbetaalbaar.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Volgens mij heeft de SP een plan voor een isolatiebank net zoiets als de voedselbank. Als de overheid consistent beleid zou voeren en subsidies sterk inkomensafhankelijk zou maken zou duurzaamheid ook bereikbaar worden voor de lagere inkomens.Quercus schreef: ↑31 mar 2026, 08:40Klopt deels. Er zijn mensen die het financieel moeilijk hebben. En die kunnen niet verduurzamen. Maar daaronder zijn er ook een aantal die het liefst hun geld besteden aan de nieuwste OLED TV of aan wintersport (of verzin het maar).huisman schreef: ↑30 mar 2026, 22:05Toch weer een bewijs dat de subsidies terecht komen bij de beter betaalden. Deze aanpassingen zijn inderdaad lang niet voor iedereen weggelegd. De nog beter bedeelden hebben ook nog een laadpaal en een elektrisch vehikel aangeschaft.merel schreef: ↑30 mar 2026, 21:00Wij hebben afgelopen jaren ongeveer gemetselde gedaan als jullie, maar zitten wel hoger in het gasverbruik. Denk niet dat we nog lager kunnen komen.Eloesje schreef: ↑30 mar 2026, 19:21 Ik ben blij met de subsidies die wij hebben gekregen en nog gaan krijgen nav onze aanpassingen. Die zijn hard nodig gezien onze spaarrekeningen. Wij hebben heel veel geïnvesteerd de afgelopen jaren. Zonnepanelen, zonneboiler, hr++ glas, vloerisolatie....
Al met al een gasverbruik van 529m3. Hier hebben we bijna 10 jaar over gedaan. En ja we verdienen misschien wel iets boven modaal en we konden bij de verhuizing een extra stuk hypotheek lenen voor deze maatregelen waardoor ik ook wel weet dat het niet voor iedereen is weggelegd maar niet alle investeringen zijn meteen 10 000 euro.
Klimaat en duurzaamheid is al jaren een hobby van de rijken.
Als ik voor mijzelf spreek (en dat bedoel ik niet uit de hoogte, en ik heb financieel niks te klagen). Wij hebben jaren lang gespaard en zijn zuinig geweest, geen vakanties, geen luxe producten, één auto puur voor werkverkeer, en boodschappen op de fiets. Dat heeft er onder meer voor bijgedragen dat we nu mogelijkheden hebben gehad om een ruimer huis te kopen en deze na te isoleren en een warmtepomp te installeren.
Maar misschien is het wel een idee om als rijkere de minderbedeelden te helpen met isolatiemaatregelen (als een soort van goed doel), schiet mij te binnen.
Dan krijgt @DDD de volle pond en @merel niets.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Hoe kom jij erbij dat wij beiden goed betaalde banen hebben? Ik heb alleen genoemd dat wij beiden (bijna) fulltime werken en onze isolerende maatregelen kunnen bekostigen doordat wij veel andere dingen laten.