Maanenschijn schreef: ↑Vandaag, 08:34
Is een warmtepomp ook geschikt voor grote oude huizen (matig geïsoleerd) met voornamelijk CV (en deels vloerverwarming) of zou infraroodpanelen daar geschikter voor zijn?
Ik gebruik nog veel gas en mijn ketel is 20 jaar oud. Ik ben (al best lang) aan het nadenken wat voor ons huis de beste optie is. Ik heb voor ca. 15.000 Kw/u per jaar aan zonnepanelen liggen.
Op zich wel, maar het hangt wel af van het leidingwerk (dikte van de bestaande leidingen), en de grootte van de radiatoren m.a.w. met hoe lage watertemperatuur je je huis warm kunt krijgen.
Ik ben geneigd te zeggen dat het altijd kan, als je bereid bent om indien nodig wat aanpassingen te maken.
Infraroodpanelen is in principe 'gewoon' COP1 verwarming (er komt net zoveel warmte-energie uit als elektrische energie in), en kan wel in verbruik schelen als je het gebruikt als spot-verwarming. Maar dan krijg je wel dat het
alleen behagelijk is direct onder zo'n paneel, en dat de rest van de ruimte ijskoud blijft, met mogelijk vochtproblemen als gevolg (typisch gevolg in een oud matig geïsoleerd huis). Als je infrarood panelen gaat gebruiken als volledige verwarming (hele woonkamer/keuken warm bijvoorbeeld), dan is dat niet efficiënter welke elektrische kachel dan ook.
De zonnepanelen kunnen je elektrische verwarming (warmtepomp of COP1 verwarming) in het tussenseizoen wel een handje helpen.
Mijn situatie:
Elektrisch verbruik van de warmtepomp in december 2025 was 542kWh, en mijn zonnepanelen hebben in diezelfde maand 118kWh opgewekt waarvan 47kWh is gebruikt (waarschijnlijk allemaal in de warmtepomp gegaan).
januari 2026

838kWh warmtepomp

128kWh zonnepanelen waarvan 61kWh zelf gebruikt.
Over het heel 2025 (januari tot april + oktober tot december): 3036kWh warmtepomp-verbruik, totaal 1000kWh energie van de zonnepanelen gebruik. Dus bijna 33%. Niet heel verkeerd dus. Maar dat is dan wel bij een sCOP van 5,5.
Ter info:
Mijn zonnepanelen leveren 12,8 mWh per jaar op, en mijn huis is jaren 70, vrijstaand en matig geïsoleerd, deels radiators en 3 groepen vloer(bij)verwarming
edit:mijn warmtepompverbruik klopte niet geheel, dus aangepast naar van 4378(was totaal vebruik huis) naar 3036kWh.