Appels en peren.huisman schreef: ↑Gisteren, 19:01Kan mij nog iets herinneren dat KOKR ooit heeft geschreven dat lastbrieven niet geweigerd mogen worden. Nu gaan wij niet meer dus het is hypothetisch maar denk dat het weigeren van lastbrieven geen stand zal houden.Evangelist schreef: ↑Gisteren, 18:46Waar baseer je dat op dat het niet klopt? (Nog even los van de vraag of het logisch is, of gewenst.)Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 18:30Dat klopt niet. Deelnemers kunnen niet deelnemen aan de classisvergaderingen, waarnemers en gasten wel. Er zijn overigens ook waarnemers die wel aanwezig zijn maar niet meer meestemmen, maar dat is hun eigen keuze. Die ik overigens wel logisch vindt. Maar je kunt geen lastbrief inleveren als je tegelijkertijd ook een volledige lastbrief inlevert bij een alternatieve structuur. Een kerkenraad kan maar één directe vergadering als wettig erkennen, dat is een basisprincipe van ons kerkrecht.Evangelist schreef: ↑Gisteren, 16:25 Iedereen die dat wil en Christelijk Gereformeerd is, kan naar de vastgelopen classes gaan, deelnemers, waarnemers en gasten. Er is namelijk nog geen enkele plaatselijke gemeente uit het kerkverband gestapt of gezet. Wel is het in toenemende mate moeilijk om überhaupt nog een vergadering te kunnen hebben, omdat er nog steeds geen oplossing is voor het kernprobleem, namelijk dat voor plaatselijke kerkenraden elk besluit facultatief kan zijn.
Wil je een echte vergelijking maken, pak dan de lastbrief van een NGK-afgevaardigde op een classis.
Die worden geaccepteerd, in zoverre dat zij als adviserend lid aanwezig mogen zijn, maar niet stemgerechtigd zijn.
Mocht een Rijnsburgsganger zich met een lastbrief melden, dan lijkt mij dat een passende route.