In elk geval is het beslist geen christelijke partij. Had liever gehad dat deze partij niet mee had gedaan. Dan kun je net zo goed met Wierd Duk in zee gaan. Niet doen, lijkt me. Momenteel lijkt de CU weer net iets hoger te staan dan FvD. Maar er is nog geen einduitslag.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 23:06Oke, hoe denkt FvD over zondagsopenstelling dan?-DIA- schreef: ↑Gisteren, 22:37 In voorlopige uitslagen lijkt de CU in te moeten leveren. In de gemeente Rijssen-Holten lijkt de CU zelfs te worden overvleugeld door de nieuwkomer in onze gemeente, Forum voor Democratie.
De SGP lijkt zijn positie te handhaven. PvdA/GroenLinks zakt heel diep weg. Gemeentebelangen Rijssen-Holten lijkt na de SGP de grootste partij te worden.
CU: waar staan we?
Re: CU: waar staan we?
© -DIA- 33.999 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ik vind het jammer dat onze christelijke zusterpartij CU zo in een neerwaartse spiraal zit. Met bijvoorbeeld Mirjam Bikker, Carola Schouten en Pieter Grinwis als landelijke gezichten hebben ze echt niets te klagen m.i.; het zijn harde werkers en sympathieke lui. Ik lees bij het RD vooralsnog een verlies van tien voor hen, tegenover vijf zetels winst voor SGP. Mooi voor de SGP maar per saldo verlies voor de christelijke politiek.
Laatst gewijzigd door Job op 19 mar 2026, 09:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Dat zal ook te maken hebben met de grotere diversiteit binnen de partij, die zeker minder "eenheitelijk" is dan de SGP.Job schreef: ↑Gisteren, 23:36 Ik vind het jammer dat onze christelijke zusterpartij CU zo in een neerwaartse spiraal zit. Met bijvoorbeeld Mirjam Bikker, Carola Schouten en Pieter Grinwis als landelijke gezichten hebben ze echt niets te klagen m.i.; het zijn harde werkers en sympathieke lui. Ik lees bij het RD vooralsnog een verlies van tien voor hen, tegenover vijf zetels winst voor SGP. Mooi voor de SGP maar per saldo verlies voor de christelijke politiek.
© -DIA- 33.999 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
Evangelist
Ik denk dat ze dit verlies geheel aan zichzelf te wijten hebben. Er is binnen de CU een verschuiving gaande naar de linkerkant van de polutiek, soms zelfs progressief. In dat geval ben je als partij niet echt onderscheidend meer. Ik hoorde van een CU-lijsttrekker die - om te laten zien dat hij overal present wilde zijn - op zondag de kerkdienst liet schieten voor deelname aan een hardloopwedstrijd. Dan jaag je de kern van je achterban weg.Job schreef: ↑Gisteren, 23:36 Ik vind het jammer dat onze christelijke zusterpartij CU zo in een neerwaartse spiraal zit. Met bijvoorbeeld Mirjam Bikker, Carola Schouten en Pieter Grinwis als landelijke gezichten hebben ze echt niets te klagen m.i.; het zijn harde werkers en sympathieke lui. Ik lees bij het RD vooralsnog een verlies van tien voor hen, tegenover vijf zetels winst voor SGP. Mooi voor de SGP maar per saldo verlies voor de christelijke politiek.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
Bij ons CU en CDA allebei 2 zetels verloren.
SGP stabiel op 5.
FVD met 4 zetels een nieuwkomer.
Verder hebben we nog een lokale rechtse partijen die van 2 naar 4 zetels is gegaan.
CU doet bij ons ook goed werk maar helaas zonder beloning door de kiezer.
SGP stabiel op 5.
FVD met 4 zetels een nieuwkomer.
Verder hebben we nog een lokale rechtse partijen die van 2 naar 4 zetels is gegaan.
CU doet bij ons ook goed werk maar helaas zonder beloning door de kiezer.
bij ons SGP een zetel kwijt, CDA en CU gelijk.
En een nieuwe partij met 10 zetels...
Ik snap de onvrede wel.
SGP is in 15 jaar tijd een derde van hun zetels kwijt, en ook dat snap ik
En een nieuwe partij met 10 zetels...
Ik snap de onvrede wel.
SGP is in 15 jaar tijd een derde van hun zetels kwijt, en ook dat snap ik
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
Groepscirkel
en toch was het eerst een machtig bolwerk op de kop en daar is de grootste verschuiving in de afgelopen 15 jaar
-
Groepscirkel
Macht, bolwerk en christen-zijn gaan niet altijd lekker samen. Het is niet ondenkbaar dat de SGP nu uit de raad gaat verdwijnen. Ze zijn niet meer nodig voor een meerderheid.
-
Henk J
Waar komt die enorme winst van een lokale partij bij jullie vandaan? Onrust over een AZC?
In Ede de SGP twee zetels erbij waardoor ze nu ruim de grootste zijn, misschien doordat de GBP nu niet meegedaan heeft. FvD 2 zetels erbij, BBB redt het niet. Lokale partij ook een zetel erbij en dan een vrij groot middendeel met GL-PvdA, CDA, CU (2 zetels verlies) en D66 allemaal 4 zetels. Voor een meerderheid zijn 4 partijen nodig dus redelijk versplinterd, maar dat was het ook al.
beetje of topic, maar het heeft met name te maken dat brugers zich niet gehoord voelen.
Een vakantiepark, waar ontzettend veel weerstand tegen was bij de burgers, komt er wel door dubieus stemgedrag van de SGP en er wordt niets voor de jeugd gebouwd.
Dat soort zaken. Het is echt een bende op het gemeentehuis, een enorm verloop, ik ben in 8 jaar tijd al 4 x voor dezelfde positie benaderd bijvoorbeeld.
Er verdwijnt heel veel middenstand door ambtelijke molen die zit te slapen of dwars ligt.
En in dit soort zaken een niet zo handig optredende SGP wethouder
Dus dat
Een vakantiepark, waar ontzettend veel weerstand tegen was bij de burgers, komt er wel door dubieus stemgedrag van de SGP en er wordt niets voor de jeugd gebouwd.
Dat soort zaken. Het is echt een bende op het gemeentehuis, een enorm verloop, ik ben in 8 jaar tijd al 4 x voor dezelfde positie benaderd bijvoorbeeld.
Er verdwijnt heel veel middenstand door ambtelijke molen die zit te slapen of dwars ligt.
En in dit soort zaken een niet zo handig optredende SGP wethouder
Dus dat
- FlyingEagle
GBP stemmers zijn heel principieel, de meesten zullen dan helemaal niet gaan stemmen denk ik.
gbp?
is dat een combi van de sgp en de gbs?
is dat een combi van de sgp en de gbs?
- FlyingEagle
Nee een afsplitsing van de lokale SGP hier die het niet eens was met de koers. Is nooit wat geworden en deed nu helemaal niet meer mee. https://www.gereformeerdebeginselpartij.nl/
-
aggieoudje
Hier deed de CU helaas niet meer mee.
SGP stabiel op 5 zetels maar wel meer stemmen dan 4 jaar geleden.(+4,1%)
Lokale partij gewonnen en 6 zetels.(ruim 200 stemmen meer dan SGP)
Op de 3e plek ook lokale partij, ook 5 zetels.
CDA van 1 naar 2
GL/PVDA ook van 1 naar 2
VVD blijft op 1 zetel
D66 0 zetels
SGP stabiel op 5 zetels maar wel meer stemmen dan 4 jaar geleden.(+4,1%)
Lokale partij gewonnen en 6 zetels.(ruim 200 stemmen meer dan SGP)
Op de 3e plek ook lokale partij, ook 5 zetels.
CDA van 1 naar 2
GL/PVDA ook van 1 naar 2
VVD blijft op 1 zetel
D66 0 zetels
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)