Hoe ontspan je?

merel

Re: Hoe ontspan je?

Bericht door merel »

Eloesje schreef: Vandaag, 12:24 Waarschijnlijk ben jij geen mantelzorger?
Wij hebben meestal 3 tot 4 avonden in de week wel iets voor de kinderen staan. Prima overigens, maar ik zou dat niet zonder stress kunnen met 3 of 4 dagen werk. Als ze laat opgehaald moeten worden lig ik ook laat ik bed. Dan is het fijn om de dag erna rustig te kunnen starten.
Scheelt misschien dat ik alle prikkels oppik en echt nooit uit sta (daarom woon ik niet in de stad, ik werd daar erg onrustig van).
Mantelzorg geven vind ik altijd zo'n groot woord, omzien naar elkaar vind ik beter passen. Dat is vast onderdeel van het leven. Enige tijd geleden werd mijn schoonmoeder geopereerd en zij heeft meerdere weken bij ons in huis gerevalideerd. Zij verblijft sowieso regelmatig een week bij ons. Dat geldt ook als er wat aan de hand is met mijn ouders. Dan begin ik heel vroeg met werk en rijd halverwege de middag naar de andere kant van het land om daar te helpen. Op dit moment zijn er bij anderen om ons heen grote zorgen (huwelijksproblemen, stervende ouders, ernstige ziekte) en daar proberen we ook te helpen en hen bij te staan.
Idem met kinderen halen en brengen, ingedeeld staan voor sportactiviteiten, rijschema's, begeleiden met school ed. Dat valt voor mij onder de normale gezinsbeslommeringen.
Eloesje

Bericht door Eloesje »

merel schreef: Vandaag, 12:40
Eloesje schreef: Vandaag, 12:24 Waarschijnlijk ben jij geen mantelzorger?
Wij hebben meestal 3 tot 4 avonden in de week wel iets voor de kinderen staan. Prima overigens, maar ik zou dat niet zonder stress kunnen met 3 of 4 dagen werk. Als ze laat opgehaald moeten worden lig ik ook laat ik bed. Dan is het fijn om de dag erna rustig te kunnen starten.
Scheelt misschien dat ik alle prikkels oppik en echt nooit uit sta (daarom woon ik niet in de stad, ik werd daar erg onrustig van).
Mantelzorg geven vind ik altijd zo'n groot woord, omzien naar elkaar vind ik beter passen. Dat is vast onderdeel van het leven. Enige tijd geleden werd mijn schoonmoeder geopereerd en zij heeft meerdere weken bij ons in huis gerevalideerd. Zij verblijft sowieso regelmatig een week bij ons. Dat geldt ook als er wat aan de hand is met mijn ouders. Dan begin ik heel vroeg met werk en rijd halverwege de middag naar de andere kant van het land om daar te helpen. Op dit moment zijn er bij anderen om ons heen grote zorgen (huwelijksproblemen, stervende ouders, ernstige ziekte) en daar proberen we ook te helpen en hen bij te staan.
Idem met kinderen halen en brengen, ingedeeld staan voor sportactiviteiten, rijschema's, begeleiden met school ed. Dat valt voor mij onder de normale gezinsbeslommeringen.
Klopt dat laatste hoort inderdaad bij het normale gezinsleven. Mantelzorg vind ik meer het eerste: zorgen voor iemand die dichtbij staat zonder dat het je gevraagd wordt. Omdat die persoon anders niet thuis kan blijven wonen. Dus bijv aanwezig zijn bij je vader omdat hij niet alleen kan eten/drinken ivm verslikkingsgevaar.
Of een partner met dementie/NAH. Een gehandicapt kind.

Er komt, zelfs na opname, steeds meer op familie neer.
Ik vind dat overigens niet erg, maar dan wordt ontspannen wel eens wat minder makkelijk. Het is echt leren, ieder in z'n eigen situatie, hoe je omgaat met de balans werk/activiteiten en ontspanning.

Ik ga zelf ook graag even hardlopen, dat maakt je hoofd leeg waardoor je de rest van de dag/avond beter tot rust komt.
merel

Bericht door merel »

Ik denk dat wij het helemaal met elkaar eens zijn. Mantelzorg ter voorkoming van opname is voor ons lastig, omdat we niet bij onze ouders in de buurt wonen. Het is vrijwel ondoenlijk om dat vanwege de afstand op ons te nemen. Al denk ik wel dat wij mijn schoonmoeder in huis zouden nemen als het nodig zou zijn.

Hardlopen is inderdaad heel goed om te ontspannen. Ik was er weer mee begonnen, maar vanwege een enkelblessure lukt dat momenteel niet. Ik hoop het met een paar weken weer op te kunnen pakken.
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef: Vandaag, 13:58 Ik denk dat wij het helemaal met elkaar eens zijn. Mantelzorg ter voorkoming van opname is voor ons lastig, omdat we niet bij onze ouders in de buurt wonen. Het is vrijwel ondoenlijk om dat vanwege de afstand op ons te nemen. Al denk ik wel dat wij mijn schoonmoeder in huis zouden nemen als het nodig zou zijn.

Hardlopen is inderdaad heel goed om te ontspannen. Ik was er weer mee begonnen, maar vanwege een enkelblessure lukt dat momenteel niet. Ik hoop het met een paar weken weer op te kunnen pakken.
En je hebt je bed verkocht :) Als ik lees wat jij in een dag doet dat doe ik nog niet in een week
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel

Bericht door merel »

huisman schreef: Vandaag, 14:08
merel schreef: Vandaag, 13:58 Ik denk dat wij het helemaal met elkaar eens zijn. Mantelzorg ter voorkoming van opname is voor ons lastig, omdat we niet bij onze ouders in de buurt wonen. Het is vrijwel ondoenlijk om dat vanwege de afstand op ons te nemen. Al denk ik wel dat wij mijn schoonmoeder in huis zouden nemen als het nodig zou zijn.

En je hebt je bed verkocht :) Als ik lees wat jij in een dag doet dat doe ik nog niet in een week
Haha kom niet aan mijn slaaptijden. Daarnaast valt het best mee wat ik doe. Ik doe nog niet eens de helft van hetgeen mijn man in een week doet.
Eloesje

Bericht door Eloesje »

Iedereen doet wat hij of zij kan en waarvoor ze de kracht krijgen denk ik dan maar. Zolang je jezelf maar niet overloopt met een burn out als gevolg, omdat een ander het ook kan...
Of hetzelfde verwacht van een ander omdat jij het ook kunt. Dat laatste zie ik nogal eens bij school. Die ene moeder doet alles, schrijft zich overal voor in en vind dat een ander dat ook maar moet doen. Tja, zo werkt het niet. Je kunt niet bij iemand achter de voordeur kijken wat er speelt. Al maken sommigen zich er misschien heel makkelijk vanaf, voor het zicht.
Plaats reactie