Situatie Iran

De Rijssenaar

Re: Situatie Iran

Bericht door De Rijssenaar »

ZWP schreef: Vandaag, 08:36
De Rijssenaar schreef: Gisteren, 23:32 Ben wel blij met Trump. Pakt mooi door. In media zijn ze allemaal weer aan het huilen natuurlijk. Hoor je ze praten over het “internationaal recht”.. Wat een geklets allemaal… Word wakker uit je droom wereld!!
Wat vind je van de recente uitspraak van hem dat ‘de eer denk te te hebben’ om Cuba in te nemen. Hij zegt: ‘Ik denk dat ik ermee kan doen wat ik wil’.
Taal van een groots staatsman?
Hij heeft gelijk. Als het een goed willende president was niet. Maar dit is wel een dictator en en vriendje van Rusland, dus vind het niet zo’n groot probleem
DDD

Bericht door DDD »

De vorige president van Amerika was alleen géén dictator en ook geen vriendje van Rusland. Dat lijkt me toch beter. :D
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Dank je wel merel voor je uitgebreide reactie! Fijn dat je er nog even op terug komt.
Zou het kunnen dat de Iraniers die jij spreekt, zich koest (ge)houden (hebben) voor wat betreft kritiek op het regime? Ik ken zelf namelijk heel andere voorbeelden (verdwenen familieleden, afpersingen, bedreigingen in Nederland, etc).

Ik vind het in elk geval niet verrassend, maar wel opmerkelijk, hoe verschillend de Arabische wereld en het Westen naar deze oorlog kijken. Daar komt, wat mij betreft, wederom duidelijk naar voren dat het Westen weinig tot niets begrijpt van islamitische regimes, doodsculturen en aanverwante zaken.

Een wellicht interessant en door het Qatar-regime goedgekeurd (!!!) opinie-artikel op de Engelstalige Al-Jazeera, geschreven door Muhanad Seloom (Assistant Professor of International Politics and Security at the Doha Institute for Graduate Studies and an Honorary Research Fellow at the University of Exeter).
Voor degenen die het Engels machtig zijn, hoor ik graag uw mening hierover.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: Vandaag, 09:58
huisman schreef: Vandaag, 00:06
DDD schreef: Gisteren, 22:14
huisman schreef: Gisteren, 22:01

Er is aan jou geen groot econoom verloren gegaan. Als de olieprijs verdrievoudigt wordt bijna alles fors duurder. Elk product wat getransporteerd moet worden wordt duurder. Ook windmolens, zonnepanelen en elektrische fietsen.
Inflatie naar boven de 5% enz. M.a.w. wij kunnen dat vast wel betalen maar veel Nederlanders komen dan in grote problemen.

Nu is er meer dan genoeg olie en zal binnen 1 kwartaal de prijs weer gezakt zijn. Maak mij daarover dus geen zorgen.
Zeker. Al denk ik dat mijn economisch inzicht nog redelijk is.

Ik begrijp in ieder geval dat alles dan duurder wordt. Vooral dingen die milieubelastend zijn zoals transport worden dan duurder. Ik vrees met jou dat het hooguit een tijdelijke schok zal zijn, die echter dan wel een zetje in de goede richting geeft.

Ik leef van een minder dan modaal inkomen, dus ik bekijk het meer vanuit het belang van de hele wereld.
Als je denkt draagvlak voor duurzaamheid te kunnen creëren door zaken duur te maken en te houden zodat ze voor de gewone man onbetaalbaar worden zit je er erg ver naast. Zelfs GL-PvdA heeft tegenwoordig door dat zulke negatieve prikkels uiteindelijk averechts uitwerken.
Ik ben bv erg tegen elektrische fietsen maar om die nu dubbel zo duur te maken vanwege hun vervuilende accu’s vind ik ook weer niet kunnen. Fiets gewoon op spierkracht. Beter voor de conditie en voor de verkeersveiligheid.
Het gaat niet alleen om duurzaamheid. Wekelijks sterven vijf fietsers in het verkeer in Nederland. Dagelijks komen 15 fietsers met zwaar letsel in het ziekenhuis.

Er is alle reden om autoverkeer in te perken of in ieder geval zeer te ontmoedigen. Niet alleen het ongeboren leven is beschermwaardig, tenslotte.

Ik laat de autorijders nog buiten beschouwing. Die begeven zich bij volle bewustzijn in gevaar. De fietsers daarentegen hebben geen schijn van kans tegen een zo grote menigte.
Bij geval werkt een vriendin van ons op een spoed eisende hulp post. Schrikbarend aantal eenzijdige ongevallen met elektrische fietsen met onze oudere medemens als bestuurder. En de laatste tijd natuurlijk een hoop fatbike ongelukken met (heel) jonge bestuurders.

Maar wat dit met de huidige situatie in Iran te maken heeft in mij een raadsel :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Niets, jij reageerde op een zijpad zonder iets te zeggen over mijn bijdrage.

Maar los daarvan: een terechte nuancering. Eenzijdige dodelijke ongevallen zijn mij niet bekend, maar als die er zijn, staat dat los van de olieprijzen.
merel

Bericht door merel »

Edelweiss schreef: Vandaag, 10:03 Dank je wel merel voor je uitgebreide reactie! Fijn dat je er nog even op terug komt.
Zou het kunnen dat de Iraniers die jij spreekt, zich koest (ge)houden (hebben) voor wat betreft kritiek op het regime? Ik ken zelf namelijk heel andere voorbeelden (verdwenen familieleden, afpersingen, bedreigingen in Nederland, etc).

Ik vind het in elk geval niet verrassend, maar wel opmerkelijk, hoe verschillend de Arabische wereld en het Westen naar deze oorlog kijken. Daar komt, wat mij betreft, wederom duidelijk naar voren dat het Westen weinig tot niets begrijpt van islamitische regimes, doodsculturen en aanverwante zaken.

Een wellicht interessant en door het Qatar-regime goedgekeurd (!!!) opinie-artikel op de Engelstalige Al-Jazeera, geschreven door Muhanad Seloom (Assistant Professor of International Politics and Security at the Doha Institute for Graduate Studies and an Honorary Research Fellow at the University of Exeter).
Ik ken ook die verhalen en vind de Islam en alle uitwassen een cultuur van geweld. Daarnaast vind ik de Islam een bedreiging voor de christenen. In dat opzicht verschillen wij zeker niet van mening. Dat betekent echter niet dat ik vind dat het Westen zomaar onze wil en visie mag opleggen aan andere landen. Verandering moet vanuit de bevolking komen en niet opgelegd door een ander regime.
merel

Bericht door merel »

DDD schreef: Vandaag, 10:16 Niets, jij reageerde op een zijpad zonder iets te zeggen over mijn bijdrage.

Maar los daarvan: een terechte nuancering. Eenzijdige dodelijke ongevallen zijn mij niet bekend, maar als die er zijn, staat dat los van de olieprijzen.
huisman heeft gelijk. https://open.overheid.nl/documenten/a61 ... 9543b/file
IN mijn werk heb ik veel te maken gehad met NAH letsel en ben daarom ook een voorstander van de helmplicht op (elektrische) fietsen. In het buitenland is dat al al verplicht en ik begrijp niet waarom dat hier niet zo is.
parsifal

Bericht door parsifal »

Edelweiss schreef: Vandaag, 10:03 Dank je wel merel voor je uitgebreide reactie! Fijn dat je er nog even op terug komt.

Interessant artikel. Al ben ik bang dat de "endgame" er inderdaad niet is. Het Witte Huis komt niet echt met eenduidig geluid over wat ze nu eigenlijk willen.

Ook vind ik het niet netjes (maar wel te verwachten van president Trump) om een aanval te beginnen zonder je vrienden op de hoogte te stellen en vervolgens wel van die vrienden eisen dat ze meehelpen de rommel opruimen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben ook een voorstander van een helmplicht. Maar de dodelijke ongevallen zijn toch wel vrijwel altijd aan een botsing met een auto te wijten. Als er nauwelijks auto's zouden rijden, zouden er veel minder dodelijke ongevallen zijn in Nederland, zelfs zonder helmplicht.
Martijn

Bericht door Martijn »

De Rijssenaar schreef: Gisteren, 23:32 Ben wel blij met Trump. Pakt mooi door. In media zijn ze allemaal weer aan het huilen natuurlijk. Hoor je ze praten over het “internationaal recht”.. Wat een geklets allemaal… Word wakker uit je droom wereld!!
Wat vind je van de recente uitspraak van hem dat ‘de eer denk te te hebben’ om Cuba in te nemen. Hij zegt: ‘Ik denk dat ik ermee kan doen wat ik wil’.
Of het eiland Kharg aanvallen 'just for fun'.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

merel schreef: Vandaag, 09:00 Ik baseer dat op gesprekken met Iraniërs in mijn omgeving. Zij gaan regelmatig naar familie in Iran en kunnen met name in Teheran doen en laten wat zij willen.
De vraag is natuurlijk wel hoe die Iraniërs dan hier gekomen zijn en waarom ze niet gewoon daar blijven. In ogenschouw nemend de echte vluchtelingen uit Iran en hoe die reageren op het regime zijn dit typisch mensen die ons land uitgezet moeten worden.

In Australië is het voetbalteam weer terug naar Iran. Asiel aanvragen daar zou het doodvonnis van hun familie zijn in Iran. Maar het valt allemaal wel mee volgens @Merel.
merel

Bericht door merel »

Beter lezen Wim. Ik vind dat een verandering van een regime van binnenuit moet komen.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Dit topic gast over de situatie in Iran. Niet over letsel bij fietsen.
Ontopic, aub!
ZWP

Bericht door ZWP »

De Rijssenaar schreef: Vandaag, 09:59
Hij heeft gelijk. Als het een goed willende president was niet. Maar dit is wel een dictator en en vriendje van Rusland, dus vind het niet zo’n groot probleem
En hoe verhoudt zich dat dan volgens jou aan eerdere uitspraken van Trump over geen oorlogen meer beginnen en ze allemaal te stoppen?
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

merel schreef: Vandaag, 10:39 Beter lezen Wim. Ik vind dat een verandering van een regime van binnenuit moet komen.
Je beantwoord mijn vraag niet..... Wat doen die Iraniërs hier die wel rustig naar Teheran op vakantie kunnen? Wat zijn dat dan voor types?
Plaats reactie