Dat ook zeker.
Zouden er nog meer positieve kanten aan zijn, als een predikant langere tijd in een gemeente staat?
Dat ook zeker.
Niet alleen de kerkelijke gemeente kan er voordeel aan hebben. De predikant kan ook in zijn woonplaats relaties opbouwen, zien wat nodig is en hopelijk vertrouwen hebben. (De Father Brown van Chesterton)Johann Gottfried Walther schreef: ↑Vandaag, 10:05Dat ook zeker.
Zouden er nog meer positieve kanten aan zijn, als een predikant langere tijd in een gemeente staat?
Ik denk dat het in ieder geval voor zijn gezin beter is. Deze krijgen kans om vriendschappen op te bouwen.Johann Gottfried Walther schreef: ↑Vandaag, 10:05Dat ook zeker.
Het gaat er niet om dat er predikanten zijn die lange tijd goed functioneren in een bepaalde gemeente. Het gaat er juist om dat er een haakje moet zijn om afscheid te kunnen nemen van een predikant als zaken niet naar behoren lopen. En dat hoeft zeker niet aan de predikant te liggen.
Het is heel gezond dat mensen één keer in de zoveel tijd een nieuw iemand een bepaalde functie bekleedt. Een arts of notaris houdt kantoor, en daar heb je in principe vrije keuze als cliënt. Bij een schooldirecteur is de keuze beperkt tot het aantal scholen en bij een predikant is de keuze afwezig, als je bij dezelfde gemeente lid blijft. Dan moet je het doen wat je krijgt.Ik vind het nogal wat om een predikant te dwingen om iedere 12 jaar een andere standplaats te nemen. Dat doe je bij een schooldirecteur, arts of notaris toch ook niet? Het is ook helemaal niet in alle opzichten zo gunstig, bij begrafenissen bijvoorbeeld, is het fijn als een predikant de persoon goed gekend heeft.
Dat ben ik met je eens. Maar het is ook niet gezond dat iemand meer dan een decennium dezelfde positie bekleedt. Dat geeft iemand relatief veel macht en kan ook leiden tot blindheid.Ik zie er in de publieke sector veel narigheid van, en vooral ongelofelijk veel onnodige kosten aan inwerken of zelfs een voortdurende stage.
Kennelijk.
Het geldt voor heel veel posities, wat mij betreft.Ik zie dat bij toezichthoudende functies in bestuurlijke zin wel, maar voor het overige zie ik dat niet in.
Zeker, dat is heel pleziering. Maar als jij een minder goede relatie hebt met de huisarts, kan kun je een andere praktijk kiezen. Als kerkganger kun je natuurlijk ook ervoor kiezen om afscheid te nemen van een bepaalde gemeente, maar dat stuit voor sommigen weer op andere bezwaren. Het lijkt mij heel gezond dat een predikant niet te kort, maar ook niet te lang aan een gemeente verbonden is. Laten we zeggen tussen de 6 en 10 jaar.Bij een huisarts vind ik het een geweldig voorrecht als iemand 40 jaar huisarts is in hetzelfde dorp. Ik heb dat genoegen gehad toen ik een tijd in een dorpspraktijk client was.
Welke voordelen zie je dan?Voor dominees zie ik enkele nadelen, maar ook heel veel voordelen.
Je moet dat nuanceren. Wel roeping tot het ambt, maar niet roeping tot een bepaalde gemeente. Hoeveel misstanden in de afgelopen jaren moet ik noemen?Johann Gottfried Walther schreef: ↑Vandaag, 18:01 Hier zie je het resultaat van niet geloven dat God predikanten roept en leidt, dan ga Ambtenaar bepalen hoelang een predikant mag blijven.
Dus als vader ook na een jaar of vijf opstappen uit je gezin?Ambtenaar schreef: ↑Vandaag, 19:53Je moet dat nuanceren. Wel roeping tot het ambt, maar niet roeping tot een bepaalde gemeente. Hoeveel misstanden in de afgelopen jaren moet ik noemen?Johann Gottfried Walther schreef: ↑Vandaag, 18:01 Hier zie je het resultaat van niet geloven dat God predikanten roept en leidt, dan ga Ambtenaar bepalen hoelang een predikant mag blijven.
En ook over ongezonde machtsverhoudingen is voldoende onderzocht en geschreven. En ongezonde machtsverhoudingen ontstaan als mensen lang op eenzelfde plek zitten.
Op dergelijke ridicule opmerkingen ga ik niet eens in.
In de PKN zijn er nog veel meer conflicten alleen komt niet alles naar buiten.Ambtenaar schreef: ↑Vandaag, 20:59Op dergelijke ridicule opmerkingen ga ik niet eens in.
Heb het zoals je wilt, naar stop met klagen. Dus geen opmerkingen over conflicten rondom predikanten zoals Bredeweg, Brugge, Van Voorden, of kerkenraden zoals in Geldermalsen of gemeente brede conflicten zoals in de HHK in Elspeet. Allemaal koek en ei. Zoutend zout. Totaal geen sprake van onevenwichtige machtsverhoudingen en mensen gaan echt met elkaar om zoals Jezus de wet samenvatte.
Dat predikanten vroeger lang in één gemeente stonden betekent niet dat alles toen vredig was. Ook toen waren er spanningen en tegenstand. Denk aan Theodorus van der Groe en de weerstand die ook Bernardus Smytegelt kende. Het verleden is minder idyllisch dan we denken. Koelman werd bijvoorbeeld verbannen omdat hij zich verzette tegen kerkelijke gebruiken zoals de feestdagen.Johann Gottfried Walther schreef: ↑Gisteren, 18:00 Ds. A.P. A. Du Cloux zei dat het een zegen is, als predikanten lang in een gemeente staan.
In vroegere tijden, de 17de, 18de en 19de eeuw gebeurde het veelvuldig dat predikanten lange tijd, regelmatig zelfs tientallen jaren
in dezelfde gemeente stonden.
Het was de gewoonte dat de predikant vrijwel alle diensten voorging.
Tegenwoordig, hoor je vooral negatieve geluiden over predikanten die ergens lang staan, in de PKN is er zelfs een regeling om na 12 jaar van je predikant af te kunnen.
Wat was het geheim van vroegere predikanten? Of waren hun gemeenten/gemeenteleden anders?
Zou kunnen maar als je ziet hoeveel kerken/gemeenten en predikanten er vroeger waren. Dan zijn het meer sporadische incidenten.Arja schreef: ↑Vandaag, 21:21Dat predikanten vroeger lang in één gemeente stonden betekent niet dat alles toen vredig was. Ook toen waren er spanningen en tegenstand. Denk aan Theodorus van der Groe en de weerstand die ook Bernardus Smytegelt kende. Het verleden is minder idyllisch dan we denken. Koelman werd bijvoorbeeld verbannen omdat hij zich verzette tegen kerkelijke gebruiken zoals de feestdagen.Johann Gottfried Walther schreef: ↑Gisteren, 18:00 Ds. A.P. A. Du Cloux zei dat het een zegen is, als predikanten lang in een gemeente staan.
In vroegere tijden, de 17de, 18de en 19de eeuw gebeurde het veelvuldig dat predikanten lange tijd, regelmatig zelfs tientallen jaren
in dezelfde gemeente stonden.
Het was de gewoonte dat de predikant vrijwel alle diensten voorging.
Tegenwoordig, hoor je vooral negatieve geluiden over predikanten die ergens lang staan, in de PKN is er zelfs een regeling om na 12 jaar van je predikant af te kunnen.
Wat was het geheim van vroegere predikanten? Of waren hun gemeenten/gemeenteleden anders?