Gereformeerde Gemeenten

Ambtenaar

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: 10 mar 2026, 08:55 Ik heb best veel met predikanten hierover gesproken. Een echt bevindelijk behoudend predikant zei dat bij een beroep voor een behoorlijk deel rationele overwegingen een belangrijke rol spelen maar dat die nooit de doorslag kunnen geven.
Emoties spelen ook een rol in het komen tot overtuiging.
Trouwens ook een nieuwe baan wel of niet aanvaarden doe je toch voor Gods Aangezicht? Ik hoop niet dat jij een biddend leven met vragen welke weg je in mag slaan op welk onderwerp dan ook ‘mystiek’ noemt.
Dat lijkt mij juist bij uitstek wel zo.
Dodo

Bericht door Dodo »

Ambtenaar schreef: Gisteren, 00:57
Dodo schreef: 10 mar 2026, 08:43 Toch is dit echt niet waar. Ik heb van dichtbij meegemaakt dat aantrekkelijke beroepen afgewezen moesten worden, en een helemaal niet aantrekkelijk beroep moest juist wel aangenomen worden. In één geval was er niet eens een pastorie beschikbaar, die is in allerijl gekocht. En dat was een plaats waarvan mijn vader altijd zuchtte "Je zult er toch moeten wonen". En daar hebben we zes jaar gewoond. Ik heb aan het begin drie maanden bij familie ingewoond, om de overgang naar een andere middelbare school wat makkelijker te maken.
Wat is aantrekkelijk of juist andersom? Er zal vast een verklaring zijn los van een mystieke.
Een groot gezin, en dan een beroep krijgen naar een plaats die mooi gelegen is, en zoals mijn moeder later verzuchtte: dat huis had een vaatwasser! Dat was een jaar of vijftig geleden toen vaatwassers nog niet algemeen waren.
En toen mijn vader gezondheidsproblemen kreeg (rond zestig jaar), een parttime beroep naar een plaats aan de kust. We zagen dat als kinderen wel zitten, fijn naar opa en oma en meteen door naar het strand. Maar het was het niet, het werd bedanken. Erg jammer, want het paste precies toen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Dodo schreef: Gisteren, 11:31 Een groot gezin, en dan een beroep krijgen naar een plaats die mooi gelegen is, en zoals mijn moeder later verzuchtte: dat huis had een vaatwasser! Dat was een jaar of vijftig geleden toen vaatwassers nog niet algemeen waren.
En toen mijn vader gezondheidsproblemen kreeg (rond zestig jaar), een parttime beroep naar een plaats aan de kust. We zagen dat als kinderen wel zitten, fijn naar opa en oma en meteen door naar het strand. Maar het was het niet, het werd bedanken. Erg jammer, want het paste precies toen.
Ik ken de context niet. Wellicht was er de overtuiging dat hij nodig was op een bepaalde plaats. Je focust nu enkel op materiële zaken, maar zoals ik eerder al aangaf zijn er rationele en gevoelsmatige argumenten die iemand tot een bepaald besluit laten komen.
Silo

Bericht door Silo »

Heeft iemand het nut en de boodschap van de kanselbrief van de synode vandaag begrepen? Dat de tijd ernstig is hoor ik al zondag aan zondag en in de preek op biddag komt dat altijd al naar voren vanwege boete. Maar het nut van de kansel boodschap ontgaat mij even.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Heb hem nog niet gehoord. Komt bij de tweede dienst en de dominee houdt er speciaal een preek over. Psalm 80:15-20

Overigens horen we nooit elke zondag dat de tijd ernstig is. Hoe komt dat bij jullie elke zondag aan bod dan?

Overigens vind ik dat kanselboodschappen alleen in hele speciale gevallen gehouden kunnen worden, ik zie dat nu niet meer noodzaak voor dan 10 jaar geleden.
GG-er

Bericht door GG-er »

Silo schreef: Gisteren, 14:28 Heeft iemand het nut en de boodschap van de kanselbrief van de synode vandaag begrepen? Dat de tijd ernstig is hoor ik al zondag aan zondag en in de preek op biddag komt dat altijd al naar voren vanwege boete. Maar het nut van de kansel boodschap ontgaat mij even.

Ik denk dat de afgevaardigden op de Generale Synode met elkaar nadachten over de ernst van onze tijd. Ze zagen dat als een ernstige zorg. Daarom wilden ze het graag bij heel de Ger.Gem. onder de aandacht brengen. Uiteraard hopen ze dat dat in elke gemeente steeds aan de orde komt. En dat gebeurt gelukkig ook vaak.
Maar zeg eens eerlijk: houden de genoemde ontwikkelingen ons echt bezig? Ben je er in je persoonlijk geloofs- en gebedsleven echt mee bezig? Merk je dat het je medegemeenteleden bezighoudt? Of zijn we eigenlijk al gewend aan al de ontwikkelingen die in de brief genoemd staan?
Ik denk dat de afgevaardigden constateerden dat velen van ons gewoon verder leven en dat ze weinig merken van oprechte zorg en verdriet. En dat ze daarom het plan bedachten om een kanselbrief op te stellen. Een kanselbrief is iets uitzonderlijks, het komt zelden voor. Hopelijk legt het de nood van de tijd nadrukkelijker aan de harten van de hoorders dan wanneer het 'gewoon' in de preken wordt genoemd.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
Gerardus2

Bericht door Gerardus2 »

GG-er schreef: Gisteren, 15:45
Silo schreef: Gisteren, 14:28 Heeft iemand het nut en de boodschap van de kanselbrief van de synode vandaag begrepen? Dat de tijd ernstig is hoor ik al zondag aan zondag en in de preek op biddag komt dat altijd al naar voren vanwege boete. Maar het nut van de kansel boodschap ontgaat mij even.

Ik denk dat de afgevaardigden op de Generale Synode met elkaar nadachten over de ernst van onze tijd. Ze zagen dat als een ernstige zorg. Daarom wilden ze het graag bij heel de Ger.Gem. onder de aandacht brengen. Uiteraard hopen ze dat dat in elke gemeente steeds aan de orde komt. En dat gebeurt gelukkig ook vaak.
Maar zeg eens eerlijk: houden de genoemde ontwikkelingen ons echt bezig? Ben je er in je persoonlijk geloofs- en gebedsleven echt mee bezig? Merk je dat het je medegemeenteleden bezighoudt? Of zijn we eigenlijk al gewend aan al de ontwikkelingen die in de brief genoemd staan?
Ik denk dat de afgevaardigden constateerden dat velen van ons gewoon verder leven en dat ze weinig merken van oprechte zorg en verdriet. En dat ze daarom het plan bedachten om een kanselbrief op te stellen. Een kanselbrief is iets uitzonderlijks, het komt zelden voor. Hopelijk legt het de nood van de tijd nadrukkelijker aan de harten van de hoorders dan wanneer het 'gewoon' in de preken wordt genoemd.
Ik ken de inhoud van de kanselbrief niet, maar ik betwijfel het nut hiervan. Vaak is het aanhoren en daarna vrij snel weer vergeten. De zorgen van de ernst van de tijd kunnen met regelmaat aan de orde worden gesteld in gebed en als het zo uitkomt in de preek. En dat gebeurt inderdaad vaak.
JanRap

Bericht door JanRap »

@GG-er, Ik blijf erbij dat het Evangelie van Gods genade de allerbeste kanselboodschap is.
MGG

Bericht door MGG »

JanRap schreef: Gisteren, 16:19

@GG-er, Ik blijf erbij dat het Evangelie van Gods genade de allerbeste kanselboodschap is.
Daar zal niemand het mee oneens zijn. Neemt niet weg dat zo'n aanvullende kanselboodschap geen kwaad kan.
FlyingEagle

Ik vond het best een mooi geformuleerde kanselboodschap met een duidelijke oproep om tot de God terug te keren.

Blijft voor mij wel de vraag wat nu de toegevoegde waarde is want dat klinkt zondags altijd in de verkondiging.

De aansluitende preek over Psalm 80:15-20 was ook duidelijk. Van ons hoeven we het niet te verwachten maar onze verwachting is van de HEERE.

“Uw hand zij over den Man Uwer rechterhand, over des mensen Zoon, Dien Gij U gesterkt hebt.”
‭‭Psalm ‭80‬:‭18‬
Job

Bericht door Job »

Het zou ook kunnen zijn - vul ik in - dat het moderamen vreest dat in enkele gemeenten bepaalde geluiden niet of steeds minder gehoord worden. Dit is dan een middel om bepaalde zaken ook daar toch nog onder de aandacht te brengen.

Ik vond het een bondige en in het Woord gegrondde boodschap waar geen woord spaans bij was. Wat niet wegneemt dat ik het middel van kanselboodschappen wel wat ontkracht vindt worden door het toch best wel regelmatige gebruik de laatste jaren. Na de boetedag ben ik er wat huiverig voor geworden. Met organiseren brengen we niets tot stand maar we maken de schuld alleen maar groter wanneer we het naast ons neerleggen. Uiteindelijk kan alleen de Heilige Geest ons overtuigen door Gods Woord.

Wat niet wegneemt dat de intenties goed waren/zijn.
DDD

Bericht door DDD »

Silo schreef:Heeft iemand het nut en de boodschap van de kanselbrief van de synode vandaag begrepen? Dat de tijd ernstig is hoor ik al zondag aan zondag en in de preek op biddag komt dat altijd al naar voren vanwege boete. Maar het nut van de kansel boodschap ontgaat mij even.
Ik heb hem niet gehoord, maar wel gelezen en ik vond er geen touw aan vast te knopen, ook niet na herlezen.
FlyingEagle

DDD schreef:
Silo schreef:Heeft iemand het nut en de boodschap van de kanselbrief van de synode vandaag begrepen? Dat de tijd ernstig is hoor ik al zondag aan zondag en in de preek op biddag komt dat altijd al naar voren vanwege boete. Maar het nut van de kansel boodschap ontgaat mij even.
Ik heb hem niet gehoord, maar wel gelezen en ik vond er geen touw aan vast te knopen, ook niet na herlezen.
Ik had je toch wat slimmer ingeschat.

Waar is het te lezen dan? Staat niet op Gergeminfo
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Waar is die brief te lezen?
Martijn

Bericht door Martijn »

Tiberius schreef: Gisteren, 18:39 Waar is die brief te lezen?
https://gergemsgravenpolder.nl/media/n5 ... g-2026.pdf
Plaats reactie