Los van beter of niet beter zingen: ik vind het ook belangrijk dat mensen hun bijbeltje mee nemen, leren zoeken, bladeren daarin. Even een blik op het vers er voor, er na. Het bijbelgedeelte opzoeken.ejvl schreef:Ik ben ook positief over een beamer om deze reden. Als organist merk ik dat het zingen (de klank) veel beter is geworden. Ik denk met het niet meer omlaag kijken maar half omhoog kijken, te maken heeft.DDD schreef: ↑03 mar 2026, 21:54Dat is interessant. Zou dat liggen aan het beter meezingen of aan het recht vooruit kijken bij het zingen?merel schreef: ↑03 mar 2026, 18:47Dat is de gewoonte waar je aan gewend en gehecht bent. Voor de dienst zelf maakt het geen fluit uit. Van organisten heb ik wel eens gehoord dat het zingen door een beamer veel mooier is geworden.Maanenschijn schreef: ↑28 feb 2026, 18:33 Ik vind zo’n beamer helemaal niks. Is ook niet nodig. Gewoon een psalmboek met de juiste berijming en actief opzoeken en meezingen. Dan raak je ook een beetje thuis in je psalmboek.
De laatste psalm gaat staande, dat gaat nog veel beter. Het liefst zou ik alles staande willen zingen maar dat gaat denk ik niet gebeuren.
Een beamer waar dat alles op verschijnt maakt dat men steeds minder thuis is in het bijbeltje. “Waar ligt dat ook al weer….” . Bijbel lezen thuis via de bijbelapp, in de kerk via de beamer…
Misschien ben ik wel hopeloos ouderwets, maar de weg vinden begint al met bladeren. Als je in het verkeer alleen maar google volgt en niet een keer op en kaart kijkt of borden, dan leer je nooit zonder digitale hulpmiddelen de weg te vinden.