In Christus gedoopt - Dr. W. van Vlastuin

Vrouwke

Re: In Christus gedoopt - Dr. W. van Vlastuin

Bericht door Vrouwke »

Refojongere schreef: Vandaag, 00:33 Mag ik de discussie over een andere boeg gooien, in lijn met het boek en los van of je voor of tegen de kinderdoop bent.

Wat voor kracht of troost ontvang jij van de doop?
De HEERE is trouw. Hij is, was en blijft altijd Dezelfde. Op Hem (en Zijn Woord) kan en mag ik vertrouwen. En Hij zal zorgen, ook in de toekomst.

Loof den HEERE, mijn ziel, en al wat binnen in mij is, Zijn heiligen Naam.
Loof den HEERE, mijn ziel, en vergeet geen van Zijn weldaden;
Die al uw ongerechtigheid vergeeft, die al uw krankheden geneest;
Die uw leven verlost van het verderf, die u kroont met goedertierenheid en barmhartigheden;
Die uw mond verzadigt met het goede, uw jeugd vernieuwt als eens arends.
De HEERE doet gerechtigheid en gerichten al dengenen, die onderdrukt worden.
Hij heeft Mozes Zijn wegen bekend gemaakt, den kinderen Israëls Zijn daden.
Barmhartig en genadig is de HEERE, lankmoedig en groot van goedertierenheid.
Hij zal niet altoos twisten, noch eeuwiglijk den toorn behouden.
Hij doet ons niet naar onze zonden, en vergeldt ons niet naar onze ongerechtigheden.
Want zo hoog de hemel is boven de aarde, is Zijn goedertierenheid geweldig over degenen, die Hem vrezen.
Zo ver het oosten is van het westen, zo ver doet Hij onze overtredingen van ons.
Gelijk zich een vader ontfermt over de kinderen, ontfermt Zich de HEERE over degenen, die Hem vrezen.
Want Hij weet, wat maaksel wij zijn, gedachtig zijnde, dat wij stof zijn.
De dagen des mensen zijn als het gras, gelijk een bloem des velds, alzo bloeit hij.
Als de wind daarover gegaan is, zo is zij niet meer, en haar plaats kent haar niet meer.
Maar de goedertierenheid des HEEREN is van eeuwigheid en tot eeuwigheid over degenen, die Hem vrezen, en Zijn gerechtigheid aan kindskinderen;
Aan degenen, die Zijn verbond houden, en die aan Zijn bevelen denken, om die te doen.

De HEERE heeft Zijn troon in de hemelen bevestigd, en Zijn Koninkrijk heerst over alles.
Looft den HEERE, Zijn engelen! gij krachtige helden, die Zijn woord doet, gehoorzamende de stem Zijns woords.
Looft den HEERE, al Zijn heirscharen! gij Zijn dienaars, die Zijn welbehagen doet!
Looft den HEERE, al Zijn werken! aan alle plaatsen Zijner heerschappij. Loof den HEERE, mijn ziel!

Psalm 103
Laatst gewijzigd door Vrouwke op 06 mar 2026, 10:05, 2 keer totaal gewijzigd.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig of geen troost heb vanuit mijn doop. Wel van Gods Woord, als het kracht mag doen in mijn ziel, of als ik me als een onwaardige in mijzelf aan Gods Woord vast mag klampen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Maar de doop is toch een teken en zegel op Zijn Woord? Hoe komt het dat het Woord je wel tot troost is maar het teken en zegel niet?
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

J.C. Philpot schreef: Vandaag, 09:52 Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig of geen troost heb vanuit mijn doop. Wel van Gods Woord, als het kracht mag doen in mijn ziel, of als ik me als een onwaardige in mijzelf aan Gods Woord vast mag klampen.

Dat had ik ook. Maar sinds dat ik me er in verdiept heb afgelopen jaar heb ik er wel wat aan.. Dat God al vanaf mijn kindsheid mij in zijn genade heeft willen opnemen. En dat hij dat ook heeft laten zien met de doop. Gewassen in het bloed van Jezus. Zorgt er wel voor dat je de genade nog meer ziet ..
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Tis ook logisch dat je niet veel aan hebt als je niet de juiste uitleg bij de doop krijgt. Het water van de doop wijst op het bloed van de Heere Jezus. Dat krijg je dan op je voorhoofd en dat laat dus zien dat je gewassen wordt met het bloed van Jezus. Dat is een heel mooi teken van de genade die God geeft.. Ja, en er zijn mensen die er verkeerd mee omgaan. Ongelovig, die hebben er geen voordeel van.. maar als je gelooft en het aanbod aanneemt (wat dus serieus is want je hebt ook het teken gekregen). Dan ben je zalig. Dus heel mooi!

Maar als je altijd met de doop gehoord hebt dat het niet goed je zit en je wederom geboren moet worden. Alleen dat. Maar niks over wat de doop verder allemaal betekent en zegt.. dan heb je er ook niet veel aan.. Dat is eigenlijk hetzelfde als een polis van de verzekeraar waarin alle risico’s staan en wat uitgesloten is, en waar niks staat over wat wel verzekerd is.. zo’n polis zou je ook in prullenbak gooien
J.C. Philpot

Vrouwke schreef: Vandaag, 09:57 Maar de doop is toch een teken en zegel op Zijn Woord? Hoe komt het dat het Woord je wel tot troost is maar het teken en zegel niet?
Ik denk dat ik het verwarrend blijf vinden, omdat ik in het NT niet zozeer letterlijk lees dat gelovigen op hun doop pleiten. Ik kan er daarom voor mezelf niet goed bij.

Daarnaast heb ik er moeite mee als mensen hun zaligheid op hun doop baseren, terwijl er geen droefheid naar God, een onberouwelijke bekering, en een levende geloofsbetrekking op Christus is. Als de kinderdoop mensen van zich afwijst naar Christus en Zijn Woord, en uit de vruchten blijkt dat ze de Heilige Geest ontvangen hebben, dan heb ik hier geen moeite mee, en ben ik dankbaar voor hen.

Voor mijzelf heb ik vooral troost, direct uit Gods onfeilbaar Woord. Daar weet ik van dat ik daar op aan kan, omdat God geen mens is dat Hij liegen zou, en niet van Zijn Woord af kan. Een uitgewerkte verbondstheologie aan de andere kant is wat mij betreft volkomen bijbels, maar ik kan er nog steeds niet goed bij hoe dit in de praktijk van het geloofsleven functioneerd.

Wellicht beantwoord ik je vraag niet volledig, maar dit is wat ik er van kan zeggen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel

Bericht door Bertiel »

J.C. Philpot schreef: Vandaag, 10:50 Daarnaast heb ik er moeite mee als mensen hun zaligheid op hun doop baseren, terwijl er geen droefheid naar God, een onberouwelijke bekering, en een levende geloofsbetrekking op Christus is. Als de kinderdoop mensen van zich afwijst naar Christus en Zijn Woord, en uit de vruchten blijkt dat ze de Heilige Geest ontvangen hebben, dan heb ik hier geen moeite mee, en ben ik dankbaar voor hen.
Kom je dit tegen in de gereformeerde gezindte? Ik niet namelijk, door heel de HHK heen kom ik dit niet tegen in de prediking
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
J.C. Philpot

Bertiel schreef: Vandaag, 10:52
J.C. Philpot schreef: Vandaag, 10:50 Daarnaast heb ik er moeite mee als mensen hun zaligheid op hun doop baseren, terwijl er geen droefheid naar God, een onberouwelijke bekering, en een levende geloofsbetrekking op Christus is. Als de kinderdoop mensen van zich afwijst naar Christus en Zijn Woord, en uit de vruchten blijkt dat ze de Heilige Geest ontvangen hebben, dan heb ik hier geen moeite mee, en ben ik dankbaar voor hen.
Kom je dit tegen in de gereformeerde gezindte? Ik niet namelijk, door heel de HHK heen kom ik dit niet tegen in de prediking
Ik zie die in de prediking van het linkergedeelte van de CGK en GB, en tevens in de NGK en de behoudende opvolgers van de GKV.

In de prediking van de HHK zie ik het nog op diezelfde manier. Tegelijkertijd zie ik wel een ontwikkeling waarbij meer de nadruk gaat liggen op de doop en minder op de waarachtige bekering. Er komt dan een meer vanzelfsprekende link in de praktijk van het kerkelijk leven als het gaat om het gedoopt zijn, doen van belijdenis en het gaan aan het avondmaal.

Ik ben bang dat die ontwikkeling niet zal stoppen waar die nu is. Ik geloof echt dat ds. Van Vlastuin dit niet beoogt, maar ik zie wel risico's in hoe dit verder ontwikkeld.

George Whitefield
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Zoals de Vries al zei, er zijn gevaren ten linkerzijde en ter rechterzijde.
Op dit forum worden die ter linkerzijde altijd belicht, die ter rechterzijde niet
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

J.C. Philpot

Bertiel schreef: Vandaag, 11:55Op dit forum worden die ter linkerzijde altijd belicht, die ter rechterzijde niet
Dat durf ik je niet na te zeggen. De ene persoon is meer gefocust op gevaren ter rechterzeide, en de ander meer op de gevaren ten linker zeide. En de ander maakt het helemaal niets uit. Wat dat betreft is er voldoende variatie op het forum.

Maar je hebt zeker gelijk dat je zowel links als rechts de dijk af kan gaan.

George Whitefield
pierre27

Bericht door pierre27 »

Bertiel schreef: Vandaag, 11:55 Zoals de Vries al zei, er zijn gevaren ten linkerzijde en ter rechterzijde.
Op dit forum worden die ter linkerzijde altijd belicht, die ter rechterzijde niet
Meen je dit? Ik vind het juist van wel. Rechts krijgt genoeg klop alhier.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

over het verbond en de doop?
Nee dat is juist in dit topic wel duidelijk geworden

Arja

Bericht door Arja »

Refojongere schreef: Vandaag, 00:33 Mag ik de discussie over een andere boeg gooien, in lijn met het boek en los van of je voor of tegen de kinderdoop bent.

Wat voor kracht of troost ontvang jij van de doop?
Ik ben heel benieuwd. Vind het ook mooi en bemoedigend om te lezen. Bijvoorbeeld dat Vrouwke psalm 103 deelde.
Nog meer kracht of troost uit je (de) doop?
pierre27

Bericht door pierre27 »

Bertiel schreef: Vandaag, 12:25 over het verbond en de doop?
Nee dat is juist in dit topic wel duidelijk geworden
Nou ik ervaar dat ook wat deze onderwerpen betreft.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

J.C. Philpot schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig of geen troost heb vanuit mijn doop. Wel van Gods Woord, als het kracht mag doen in mijn ziel, of als ik me als een onwaardige in mijzelf aan Gods Woord vast mag klampen.
Ik vind het hoofdstuk wat over de doop gaat in de Redelijke Godsdienst van Brakel hier erg verhelderend en leerzaam in. Als je gelegenheid hebt is het mijn aanbeveling dat eens te lezen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie