Psalmberijmingen

Maanenschijn

Re: Psalmberijmingen

Bericht door Maanenschijn »

Ik vind zo’n beamer helemaal niks. Is ook niet nodig. Gewoon een psalmboek met de juiste berijming en actief opzoeken en meezingen. Dan raak je ook een beetje thuis in je psalmboek.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben wel voor een beamer in de kerk, mits netjes weggewerkt, natuurlijk. Er zijn dan veel meer mogelijkheden om een psalmberijming te proberen. Het nadeel is dat het lastiger wordt om dingen uit het hoofd te zingen, hoewel ik me dat ook afvraag.

Ik hoop in ieder geval dat er snel een vervanger komt voor 1773.

Al zal ik psalm 81 wel missen. Ik heb het altijd heel aardig gevonden dat een aantal dominees in de GG meent dat je Gods beloften wel vrijmoedig mag eisen, maar er niet op mag pleiten.

En ik weet dat de beide woorden min of meer hetzelfde betekenen, maar dat maakt de humor niet minder.
Pjotr92

Bericht door Pjotr92 »

Het Gereformeerd Kerkboek heeft een versie van Psalm 81 die dichtbij de oude berijming blijft:

Open maar uw mond,
bid tot Mij vrijmoedig,
pleit op mijn verbond:
al wat u ontbreekt,
schenk Ik, als u 't smeekt,
mild en overvloedig
DDD

Bericht door DDD »

Dat is een prima berijming inderdaad. Niet heel literair, maar het zou mooi zijn als deze in Weerklank stond.
Pjotr92

Bericht door Pjotr92 »

Het grootste deel van deze berijming staat ook in Weerklank. Heb het even gecheckt, Psalm 81 ook.
Arja

Bericht door Arja »

Pjotr92 schreef: Gisteren, 10:35 Het Gereformeerd Kerkboek heeft een versie van Psalm 81 die dichtbij de oude berijming blijft:

Open maar uw mond,

bid tot Mij vrijmoedig,
pleit op mijn verbond:
al wat u ontbreekt,
schenk Ik, als u 't smeekt,
mild en overvloedig
Ik vind dat best mooi
De eerste regel komt uit Psalm 81 (maak uw mond wijd)
De rest is erbij verzonnen
DDD

Bericht door DDD »

Er staat achteraan: en Ik zal hem vervullen. Dat is dan toch verder prima weergegeven?

Overigens is het in zeker opzicht inderdaad een gezang, want de formulering legt veel uit en is niet zo letterlijk maar dat geldt voor bijna alle populaire coupletten in de oude berijming.
merel

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef: 28 feb 2026, 18:33 Ik vind zo’n beamer helemaal niks. Is ook niet nodig. Gewoon een psalmboek met de juiste berijming en actief opzoeken en meezingen. Dan raak je ook een beetje thuis in je psalmboek.
Dat is de gewoonte waar je aan gewend en gehecht bent. Voor de dienst zelf maakt het geen fluit uit. Van organisten heb ik wel eens gehoord dat het zingen door een beamer veel mooier is geworden.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Wij hebben een eigen liedbundel waarin een aantal gezangen uit Weerklank staan.

Die blijft alleen niet op de kerkbank (open) staan dus je moet 'm altijd vasthouden.
DDD

Bericht door DDD »

merel schreef: Gisteren, 18:47
Maanenschijn schreef: 28 feb 2026, 18:33 Ik vind zo’n beamer helemaal niks. Is ook niet nodig. Gewoon een psalmboek met de juiste berijming en actief opzoeken en meezingen. Dan raak je ook een beetje thuis in je psalmboek.
Dat is de gewoonte waar je aan gewend en gehecht bent. Voor de dienst zelf maakt het geen fluit uit. Van organisten heb ik wel eens gehoord dat het zingen door een beamer veel mooier is geworden.
Dat is interessant. Zou dat liggen aan het beter meezingen of aan het recht vooruit kijken bij het zingen?
merel

Bericht door merel »

Mensen zitten tijdens het zingen meer recht op, waardoor het longvolume vergroot wordt. Daarnaast zingt men naar voren in plaats van (deels) omlaag.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Bourdon16 schreef: Gisteren, 19:02 Wij hebben een eigen liedbundel waarin een aantal gezangen uit Weerklank staan.

Die blijft alleen niet op de kerkbank (open) staan dus je moet 'm altijd vasthouden.
Legaal uit Weerklank overgenomen?
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie