Voldoende betrouwbare bronnen die wijzen op een steun van ongeveer 10-15%merel schreef: ↑Gisteren, 11:57Dat is onjuist. Ook in interviews zie je wisselende beelden.huisman schreef: ↑Gisteren, 10:52De inschatting is dat ongeveer 10/15 % achter dit regime staat. Dit vanwege banden met het de overheid/politie/leger. Als je een beetje het nieuws in januari had gevolgd dan weet je dat minimaal 30.000 demonstranten zijn gedood tijdens vreedzame demonstraties.
Dat de bevolking dit regime in overgrote meerderheid weg wil hebben is overduidelijk. Je bent de eerste die dat betwijfeld.
Situatie Iran
Re: Situatie Iran
zie ook dit:
https://theconversation.com/iran-protes ... ext-273198
Het probleem lijkt niet zozeer dat men graag het huidige regime wil behouden, maar eerder dat men het niet eens is over wat er voor in de plaats moet komen.
https://theconversation.com/iran-protes ... ext-273198
Het probleem lijkt niet zozeer dat men graag het huidige regime wil behouden, maar eerder dat men het niet eens is over wat er voor in de plaats moet komen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel schreef: ↑Gisteren, 11:57Dat is onjuist. Ook in interviews zie je wisselende beelden.huisman schreef: ↑Gisteren, 10:52De inschatting is dat ongeveer 10/15 % achter dit regime staat. Dit vanwege banden met het de overheid/politie/leger. Als je een beetje het nieuws in januari had gevolgd dan weet je dat minimaal 30.000 demonstranten zijn gedood tijdens vreedzame demonstraties.
Dat de bevolking dit regime in overgrote meerderheid weg wil hebben is overduidelijk. Je bent de eerste die dat betwijfeld.
Mijn getallen zijn juist en worden ook in alle betrouwbare bronnen genoemd.
Tip: Volgens Thomas Erdbrink. Kijk ook zijn documentaire reeks van een aantal jaren geleden :' Onze man in Teheran ' .
Hij is getrouwd met een Iraanse en woont al decennia in Iran.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dat programma heb ik gezien. Je hoeft mij niet te overtuigen van de slechtheid van het regime van Iran. Ik betwijfel alleen of zij er bij het vallen van het huidige regime wel op vooruit gaan. De bevolking in veel andere landen is er in ieder geval niet op vooruitgegaan nadat de westerse wereld zich ermee ging bemoeien.huisman schreef: ↑Gisteren, 13:32merel schreef: ↑Gisteren, 11:57Dat is onjuist. Ook in interviews zie je wisselende beelden.huisman schreef: ↑Gisteren, 10:52De inschatting is dat ongeveer 10/15 % achter dit regime staat. Dit vanwege banden met het de overheid/politie/leger. Als je een beetje het nieuws in januari had gevolgd dan weet je dat minimaal 30.000 demonstranten zijn gedood tijdens vreedzame demonstraties.
Tip: Volgens Thomas Erdbrink. Kijk ook zijn documentaire reeks van een aantal jaren geleden :' Onze man in Teheran ' .
Wat moet een wereldbeeld ala @Merel toch heerlijk zijn:
Rgl 1. Trump slecht. Rest goed
Rgl 2. Als rest niet goed, herlees rgl 1.
Rgl 1. Trump slecht. Rest goed
Rgl 2. Als rest niet goed, herlees rgl 1.
Iran, haar bevolking en de wereld is beter af als dit regime wegvalt. Hamas, Hezbollah, Houti's enz. Zijn allemaal gefinancierd en bewapend door Iran. Oekraïne wordt dagelijks aangevallen door Iraanse drones die helaas tegenwoordig ook in Rusland worden geproduceerd.merel schreef: ↑Gisteren, 13:34Dat programma heb ik gezien. Je hoeft mij niet te overtuigen van de slechtheid van het regime van Iran. Ik betwijfel alleen of zij er bij het vallen van het huidige regime wel op vooruit gaan. De bevolking in veel andere landen is er in ieder geval niet op vooruitgegaan nadat de westerse wereld zich ermee ging bemoeien.huisman schreef: ↑Gisteren, 13:32merel schreef: ↑Gisteren, 11:57Dat is onjuist. Ook in interviews zie je wisselende beelden.huisman schreef: ↑Gisteren, 10:52
De inschatting is dat ongeveer 10/15 % achter dit regime staat. Dit vanwege banden met het de overheid/politie/leger. Als je een beetje het nieuws in januari had gevolgd dan weet je dat minimaal 30.000 demonstranten zijn gedood tijdens vreedzame demonstraties.
Ik begrijp werkelijk niets van jouw terughoudendheid. Dit had het westen 20 jaar geleden al moeten doen. Wordt ook onpasselijk van de Europese besluiteloosheid. Europa stelt weer niets voor
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik snap je punt. Er zijn inderdaad voorbeelden waar interventie het niet beter maakte.merel schreef: ↑Gisteren, 13:34Dat programma heb ik gezien. Je hoeft mij niet te overtuigen van de slechtheid van het regime van Iran. Ik betwijfel alleen of zij er bij het vallen van het huidige regime wel op vooruit gaan. De bevolking in veel andere landen is er in ieder geval niet op vooruitgegaan nadat de westerse wereld zich ermee ging bemoeien.huisman schreef: ↑Gisteren, 13:32merel schreef: ↑Gisteren, 11:57Dat is onjuist. Ook in interviews zie je wisselende beelden.huisman schreef: ↑Gisteren, 10:52
De inschatting is dat ongeveer 10/15 % achter dit regime staat. Dit vanwege banden met het de overheid/politie/leger. Als je een beetje het nieuws in januari had gevolgd dan weet je dat minimaal 30.000 demonstranten zijn gedood tijdens vreedzame demonstraties.
Maar betekent dat dat je nooit mag ingrijpen, ook niet als een regime zijn eigen bevolking ernstig onderdrukt?
Ik zou wel willen weten wat de volgende fase is, mocht men het regime wegkrijgen in Iran. De wereld is beter af als a)het regime in Iran wegvalt b) er iets stabiels voor in de plaats komt, wat niet al te beroerd is. Ik ben benieuwd naar het b) gedeelte. Iran heeft de Sjah dynastie, misschien dat daar wat stabiliteit van komt, maar ik heb daar te weinig verstand van. In de link die ik eerder stuurde leek het erop dat er zeker gebieden in Iran zijn waar deze dynastie niet de steun van de meerderheid van de bevolking heeft.Arja schreef: ↑Gisteren, 14:47Ik snap je punt. Er zijn inderdaad voorbeelden waar interventie het niet beter maakte.merel schreef: ↑Gisteren, 13:34Dat programma heb ik gezien. Je hoeft mij niet te overtuigen van de slechtheid van het regime van Iran. Ik betwijfel alleen of zij er bij het vallen van het huidige regime wel op vooruit gaan. De bevolking in veel andere landen is er in ieder geval niet op vooruitgegaan nadat de westerse wereld zich ermee ging bemoeien.
Maar betekent dat dat je nooit mag ingrijpen, ook niet als een regime zijn eigen bevolking ernstig onderdrukt?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
Eens. Het zou alleen wel treurig zijn als dit allemaal overhoop gehaald wordt zonder een goed alternatief op de lange termijn te bieden. Wat dat zal zijn, zal in de komende tijd ongetwijfeld duidelijk worden, maar uiteindelijk heeft de USA in Afghanistan bijvoorbeeld veel geld en manschappen verloren om de Taliban te vervangen met, jawel, de Taliban. Het zou zo'n verschrikkelijk gemiste kans zijn als dit herhaald zou worden in Iran.huisman schreef: ↑Gisteren, 14:32 Iran, haar bevolking en de wereld is beter af als dit regime wegvalt. Hamas, Hezbollah, Houti's enz. Zijn allemaal gefinancierd en bewapend door Iran. Oekraïne wordt dagelijks aangevallen door Iraanse drones die helaas tegenwoordig ook in Rusland worden geproduceerd.
(...)
Laatst gewijzigd door Edelweiss op 02 mar 2026, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
In ieder geval lacht dhr. Putin (weer) in zijn vuistje omdat het ingrijpen door Israël en de VS internationaal hoe het ook gewend of gekeerd wordt een schending is van het volkerenrecht.Arja schreef: ↑Gisteren, 14:47Ik snap je punt. Er zijn inderdaad voorbeelden waar interventie het niet beter maakte.merel schreef: ↑Gisteren, 13:34Dat programma heb ik gezien. Je hoeft mij niet te overtuigen van de slechtheid van het regime van Iran. Ik betwijfel alleen of zij er bij het vallen van het huidige regime wel op vooruit gaan. De bevolking in veel andere landen is er in ieder geval niet op vooruitgegaan nadat de westerse wereld zich ermee ging bemoeien.
Wat Rusland in Oekraïne doet is zo gewaarborgd.
En daarbij dat over de hele wereld Iraniërs de straat op gingen omdat hun hoogste leider niet meer leeft, net zo als andere leiders is een feit. Nu hunkeren ze naar vrijheid. Wat voor vrijheid? Noem een land uit de lijst waar de VS zijn vingers aan heeft gebrand en waar zou vrijheid zijn: Irak, Syrië, Jemen, Afghanistan, Libië, Haïti, Somalië, Venezuela.
Beginnen is één, afmaken is twee.
Dat Rusland wijst op westerse schendingen om zijn eigen handelen te relativeren, zegt vooral iets over geopolitieke retoriek. Het ene onrecht maakt het andere niet recht. De vraag is: beoordelen we elke situatie op zichzelf, of gebruiken we eerdere fouten als reden om nooit meer in te grijpen?Ooievaar schreef: ↑Gisteren, 15:07In ieder geval lacht dhr. Putin (weer) in zijn vuistje omdat het ingrijpen door Israël en de VS internationaal hoe het ook gewend of gekeerd wordt een schending is van het volkerenrecht.Arja schreef: ↑Gisteren, 14:47Ik snap je punt. Er zijn inderdaad voorbeelden waar interventie het niet beter maakte.merel schreef: ↑Gisteren, 13:34Dat programma heb ik gezien. Je hoeft mij niet te overtuigen van de slechtheid van het regime van Iran. Ik betwijfel alleen of zij er bij het vallen van het huidige regime wel op vooruit gaan. De bevolking in veel andere landen is er in ieder geval niet op vooruitgegaan nadat de westerse wereld zich ermee ging bemoeien.
Wat Rusland in Oekraïne doet is zo gewaarborgd.
En daarbij dat over de hele wereld Iraniërs de straat op gingen omdat hun hoogste leider niet meer leeft, net zo als andere leiders is een feit. Nu hunkeren ze naar vrijheid. Wat voor vrijheid? Noem een land uit de lijst waar de VS zijn vingers aan heeft gebrand en waar zou vrijheid zijn: Irak, Syrië, Jemen, Afghanistan, Libië, Haïti, Somalië, Venezuela.
Beginnen is één, afmaken is twee.
Als ik het wil vergelijken, kijk ik niet alleen naar het gebruik van geweld, maar naar het doel ervan. Poetin probeert Oekraïne structureel onder Russische invloed te brengen en territorium te annexeren. Israël en de VS zeggen dat ze een militaire dreiging willen neutraliseren, niet Iran willen annexeren of bezetten. Dat zijn wel heel verschillende doelen. De vraag is dus: vergelijken we intentie, of alleen het middel?
Ik vind het ingewikkeld.
Poetin lacht niet in zijn vuistje om de volgende redenen:
- hij is zijn bondgenoot Assad in Syrie kwijtgeraakt
- hij is zijn bondgenoot Maduro in Venezuela kwijtgeraakt
- hij is zijn bondgenoot Khamenei in Iran kwijtgeraakt
- de kans is groot dat hij binnenkort zijn bondgenoten in Cuba kwijtraakt.
Zo positief is dit allemaal niet voor de Russen.
Wat het volkerenrecht betreft: dat is alleen in sommige politieke kringen in Europa belangrijk. Daarbuiten heerst het recht van de sterkste, of we dat nu leuk vinden of niet.
En Iran is geen Oekraïne. Iran heeft zelf de internationale rechtsorde telkens geschonden door overal in het Midden Oosten terroristische groeperingen te bewapenen en financieel te steunen. Dit regime heeft geen recht op bescherming van wie dan ook.elbert schreef: ↑Gisteren, 15:44Poetin lacht niet in zijn vuistje om de volgende redenen:
Wat het volkerenrecht betreft: dat is alleen in sommige politieke kringen in Europa belangrijk. Daarbuiten heerst het recht van de sterkste, of we dat nu leuk vinden of niet.
-
Amstelodamense
Eens dat Iran een schurkenstaat is en Khamenei ook een grote schurk. Gevoel bekruipt me echter wel dat "de ene schurk de andere schurk afmaakt". Mijn achterdocht richting Trump is zo groot dat ik niet overtuigd ben van een zuivere agenda.
-
MrNuwenspete
Daarnaast is/was Iran leverancier van bepaald wapentuig wat Rusland in Oekraïne inzet(te). O.a. drones.elbert schreef: ↑Gisteren, 15:44Poetin lacht niet in zijn vuistje om de volgende redenen: