@Vrouwke, het spijt mij werkelijk oprecht dat ik hier een spelbreker moet zijn. De toon van het gesprek was waardig. Maar verder vind ik dat er sprake is van een enorm misverstaan van elkaar. De theologische visie van ds. Visscher pendelt heen en weer tussen de Nadere Reformatie en ds. Kersten. Ds. van Vlastuin theologiseert vanuit de Reformatie. En het doopformulier ademt ook de geest van de reformatoren. Een paar voorbeelden die mijn scepsis illustreren: citaat van Guido de Brès: 'Men moet de kleine kinderen noodzakelijkerswijs rangschikken onder het gezelschap van de gelovigen'. Ds. Visscher: 'dat zou ik niet één op één willen toepassen in de gemeente, dan bevorder je oppervlakkigheid'. Voortdurend blijkt dan men in de GG de leer van de Reformatie 'gevaarlijk 'vindt. De leer van de Reformatie heeft bij hen wel heel veel uitleg nodig. Van Vlastuin over een gesprek met een deputaat: is de tekst: Ik ben de HEERE uw God voor de uitverkorenen of voor de gehele gemeente?' Deputaat: 'ik denk de hele gemeente'
Ds. Visscher onmiddelijk: 'Ja maar' enz. Ook hier weer die behoefte aan uitleg, opdat de mensen er niet mee aan de haal zouden kunnen gaan. En dan ds. Visscher over van der Groe over de kinderdoop: 'wat hij schrijft roept spanning op met de visie op de kinderdoop in de GG. Het zal toch niet waar zijn dat de meetlat van de GG gelegd moet worden over de voluit reformatorische theologie van van der Groe?
Vandaar: respect, veel respect voor zowel ds. Visscher als dr. van Vlastuin, maar de laatste heeft het doopformulier begrepen en de eerste wil er niet aan zonder uitvoerige uitleg en het inbouwen van talloze ja-maars om ' oppervlakkigheid' te voorkomen.