Waarom? De SV-Jongbloed is toch ook nooit vrijgegeven? Of vergis ik mij daarin? En trouwens, de SV-GBS wel?Groepscirkel schreef: ↑Gisteren, 22:13Plaatselijke GG hebben die vrijheid volgens mij niet. Dan moet eerst SV 2027 door een synode worden vrijgegeven.Dat is best speculatief. Hoezo zouden ze dat doen?<> Maar goed, ik denk dat dit bewust beleid is van een aantal synodeleden om een aantal gemeenten de GG uit te krijgen. <>
Ik kan mij wel voorstellen dat een (on)leesbare Bijbelvertaling voor een substantieel deel van de gemeenten problematisch wordt. De indruk wordt toch gewekt dat het allemaal niet zo homogeen is als het kerkverband graag wil uitstralen.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
-
MGG
Wil het kerkverband dat uitstralen? Door de gesprekken over interne eenheid en avonden die belegd worden, krijg ik niet het idee dat de heren homogeniteit willen uitstralen. Als dat zo zou zijn, dan konden deze punten beter achter gesloten deuren behandeld worden.Groepscirkel schreef: ↑Gisteren, 22:13Plaatselijke GG hebben die vrijheid volgens mij niet. Dan moet eerst SV 2027 door een synode worden vrijgegeven.Dat is best speculatief. Hoezo zouden ze dat doen?<> Maar goed, ik denk dat dit bewust beleid is van een aantal synodeleden om een aantal gemeenten de GG uit te krijgen. <>
Ik kan mij wel voorstellen dat een (on)leesbare Bijbelvertaling voor een substantieel deel van de gemeenten problematisch wordt. De indruk wordt toch gewekt dat het allemaal niet zo homogeen is als het kerkverband graag wil uitstralen.
Ik vind het juist verbazend dat in heel veel GG de kerkdiensten langer duren dan 90 minuten. Ik vind een uur en 20 minuten meer dan lang genoeg, zeker als er ook nog eens nauwelijks gezongen wordt. Mensen praten nu gemiddeld genomen veel sneller en compacter dan vroeger. Hoewel het er op lijkt dat studenten in de GG leren om zo weinig mogelijk in zoveel mogelijk woorden te zeggen, als een soort tegenreactie.MGG schreef: ↑Gisteren, 22:20Samenwerking rond evangelisatie is gelukkig niet iets van de laatste jaren. Samenwerking onder de vlag van de PKN had ik niet eerder gehoord. Sinds corona zijn de diensten in sommige gemeente korter geworden. Voorheen was 90 minuten de norm en in bepaalde gemeentes kon je rekenen op uitloop. Tegenwoordig kan ook 5 kwatier de norm zijn.DDD schreef: ↑Gisteren, 21:57 Ik zie die zaken helemaal niet. Evangelisatie samen met andere kerkelijke gemeenten was er al toen ik een klein jongetje was. Op het Oogstfeest in Moerkapelle waren altijd de gezamenlijke kerken. Ik heb juist het idee dat de evangelisatie van de GG steeds meer geldverspilling is. Het toppunt is wel volwassen mensen een kinderbijbel geven omdat een normale bijbelvertaling in hedendaags Nederlands niet gebruikt zou mogen worden. Niet gek dat zo'n evangelisatiepost vooral mensen trekt die niet al te slim zijn. Ik zou echt beledigd zijn als ik een kinderbijbel kreeg.
Gezangen van buiten de Enige Gezangen zingen voor of na (of zelfs tijdens) de kerkdienst is bij mijn weten uitzonderlijk in de GG, maar dat is mogelijk wel een nieuwere ontwikkeling die aan mij voorbij is gegaan.
Ik zie juist dat veel kerkenraden steeds proberen om krampachtig binnen de lijnen te kleuren.
Ik zie dat in gemeentes steeds meer kan. Vaak zaken waar ik zelf achter sta, dus ik kleur het niet negatief in. Dat sommige kerkenraden een tegenreactie voeren op eerder beleid of vanuit angst voor verschuiving is soms begrijpelijk, maar vaker jammer.
De evangelisatie zal afgezet tegen de besteding niet efficiënt zijn. Toch gebruikt God het om mensen te bekeren dus geldverspilling zou ik het niet durven te noemen.
Voor het overige: kennelijk ontgaan mij allerlei ontwikkelingen. Dat kan. Daarom zit ik op dit forum, dus ik ben benieuwd.
-
OnlineGroepscirkel
Ik doel op homogeniteit rond de besluitvorming over Bijbelvertaalwerk, niet over andere punten. De verslaglegging in het RD over het thema Bijbelvertaling geeft mij die homogene indruk wel.MGG schreef: ↑Gisteren, 22:24Wil het kerkverband dat uitstralen? Door de gesprekken over interne eenheid en avonden die belegd worden, krijg ik niet het idee dat de heren homogeniteit willen uitstralen. Als dat zo zou zijn, dan konden deze punten beter achter gesloten deuren behandeld worden.Groepscirkel schreef: ↑Gisteren, 22:13<>
-
OnlineGroepscirkel
Weet ik het? Ik weet dat de SV vrij is gegeven in de GG. De SV 2027 is een herziening, hertaling, hoe je het ook wil noemen. Zou er volgens jou wel ruimte voor kerkelijk gebruik van versie 2027 zijn bij de tot dit ogenblik gedane kerkelijke uitspraken?
Als 'de SV' is vrijgegeven, en je mag de editie GBS gebruiken, dan is er geen reden om de editie van het NBG niet te gebruiken. Want het zijn beide aanpassingen van de editie 1657.Groepscirkel schreef: ↑Gisteren, 22:34Weet ik het? Ik weet dat de SV vrij is gegeven in de GG. De SV 2027 is een herziening, hertaling, hoe je het ook wil noemen. Zou er volgens jou wel ruimte voor kerkelijk gebruik van versie 2027 zijn bij de tot dit ogenblik gedane kerkelijke uitspraken?
Maar ik weet niet precies wat er rondom de editie 1977 besloten is. Want dat heeft ook tot veel ophef geleid destijds, waarin de GG mijns inziens de vergissing hebben begaan om meer bij de GBS aan te sluiten.
-
MGG
Dat God evangelisatie gebruikt, zie ik in de kerk. Een eenvoudig controleerbare bron van elders is dat in Rotterdam mensen die via de evangelisatie bij de GG betrokken raakte belijdenis deden. Het RD heeft hier een artikel over geschreven. Telt ook voor de evangelisatie van de GG/PKN in RotterdamDDD schreef: ↑Gisteren, 22:26Ik vind het juist verbazend dat in heel veel GG de kerkdiensten langer duren dan 90 minuten. Ik vind een uur en 20 minuten meer dan lang genoeg, zeker als er ook nog eens nauwelijks gezongen wordt. Mensen praten nu gemiddeld genomen veel sneller en compacter dan vroeger. Hoewel het er op lijkt dat studenten in de GG leren om zo weinig mogelijk in zoveel mogelijk woorden te zeggen, als een soort tegenreactie.MGG schreef: ↑Gisteren, 22:20Samenwerking rond evangelisatie is gelukkig niet iets van de laatste jaren. Samenwerking onder de vlag van de PKN had ik niet eerder gehoord. Sinds corona zijn de diensten in sommige gemeente korter geworden. Voorheen was 90 minuten de norm en in bepaalde gemeentes kon je rekenen op uitloop. Tegenwoordig kan ook 5 kwatier de norm zijn.DDD schreef: ↑Gisteren, 21:57 Ik zie die zaken helemaal niet. Evangelisatie samen met andere kerkelijke gemeenten was er al toen ik een klein jongetje was. Op het Oogstfeest in Moerkapelle waren altijd de gezamenlijke kerken. Ik heb juist het idee dat de evangelisatie van de GG steeds meer geldverspilling is. Het toppunt is wel volwassen mensen een kinderbijbel geven omdat een normale bijbelvertaling in hedendaags Nederlands niet gebruikt zou mogen worden. Niet gek dat zo'n evangelisatiepost vooral mensen trekt die niet al te slim zijn. Ik zou echt beledigd zijn als ik een kinderbijbel kreeg.
Gezangen van buiten de Enige Gezangen zingen voor of na (of zelfs tijdens) de kerkdienst is bij mijn weten uitzonderlijk in de GG, maar dat is mogelijk wel een nieuwere ontwikkeling die aan mij voorbij is gegaan.
Ik zie juist dat veel kerkenraden steeds proberen om krampachtig binnen de lijnen te kleuren.
Ik zie dat in gemeentes steeds meer kan. Vaak zaken waar ik zelf achter sta, dus ik kleur het niet negatief in. Dat sommige kerkenraden een tegenreactie voeren op eerder beleid of vanuit angst voor verschuiving is soms begrijpelijk, maar vaker jammer.
De evangelisatie zal afgezet tegen de besteding niet efficiënt zijn. Toch gebruikt God het om mensen te bekeren dus geldverspilling zou ik het niet durven te noemen.
Voor het overige: kennelijk ontgaan mij allerlei ontwikkelingen. Dat kan. Daarom zit ik op dit forum, dus ik ben benieuwd.