Wat jammer dat je niet op de inhoud van mijn reacties ingaat.KDD schreef: ↑23 feb 2026, 13:24Dit zijn mijn gedachten na het lezen van de verschillende recensies. Ik houd het liever bij wat Prof. P.J.M. de Bruin en wat ds. I. Kievit geschreven heeft over deze zaken. Die zijn duidelijk genoeg.Refojongere schreef: ↑21 feb 2026, 23:25Je haalt Ouwerkerk aan die kritiek heeft op wat WvV schrijft op pagina 288. Door Gods Geest voltrekken wij het oordeel over de oude mens. Zie je wel: semi-pelagianisme!
Maar in Rom. 8:13 staat toch echt dat wij zelf door de Geest de werkingen van het vlees doden.
En dan zegt WvV nog erna:
"Wij doen het omdat de Geest ons te sterk is. Hij is sterk genoeg om de kracht van de oude natuur te breken. Dat gebeurt niet buiten onze wil om en zelfs niet tegen onze wil in. (...) Hij doet ons willen wat we niet willen. Gods genade doodt onze oude natuur."
Sterker nog. Ik zou bijna willen zeggen dat Van Vlastuin teveel nog benadrukt wat God doet en te weinig wat wij doen en wat onze verantwoordelijkheid is.
Kortom: weer een valse beschuldiging van Ouwerkerk.
Ik heb het idee dat ik het allemaal voor niks heb opgeschreven.