Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Terri

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Terri »

merel schreef: 31 jan 2026, 19:06 Klopt, met eten denk ik altijd vooruit. Dat komt ook doordat we beiden werken. Op sommige dagen is het daardoor thuis drukker en is het eten zo snel klaar. Dan ben ik minder geneigd om ongezonder te eten.

Rode kool maak ik op de ouderwetse manier klaar, recept van mijn oma. Langzaam stoven met appel, ui, suiker en kruidnagel. Ik zet de rode kool niet met water op, maar met aanhangende vocht van het wassen en een scheut zonnebloemolie. Mijn man had eergisteren tijdens het thuiswerken hachee gemaakt. Dan eten we rode kool, gekookte aardappelen, hachee en zelfgemaakte appelmoes. Rond de kerst heb ik van 10 kg appels appelmoes gemaakt en die staan in weckpotten in de voorraadkast.
Dit is wat mij betreft de lekkerste maaltijd. :)
Soms maak ik aardappelpuree of aardappelgratin i.p.v. gekookte aardappelen.
merel

Bericht door merel »

Ik vind het ook heerlijk. Net zoals stoofpeertjes. Die heb ik trouwens ook nog in weckpotten staan.
merel

Bericht door merel »

Vraagje: hoe gaan jullie om met mensen die wekelijks mee-eten, maar wat kieskeurig zijn met eten? Wij zijn normaliter gewend om alles te eten en houd ik ook geen rekening met voorkeuren. Vooralsnog pas ik mij nu aan, maar ik vind het best vermoeiend.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Tegen onze jongste zeg ik: gewoon eten en als je het niet lekker vindt knijp je je neus maar dicht..

Dus misschien kan je wat knijpers neerleggen:).

Als je met iedereen rekening moet houden is het eind zoek.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

merel schreef: Vandaag, 17:58 Vraagje: hoe gaan jullie om met mensen die wekelijks mee-eten, maar wat kieskeurig zijn met eten? Wij zijn normaliter gewend om alles te eten en houd ik ook geen rekening met voorkeuren. Vooralsnog pas ik mij nu aan, maar ik vind het best vermoeiend.
Ik kook al een paar jaar wekelijks twee maaltijden voor iemand. Zij mag daarin wel voorkeuren en afkeren doorgeven. Maar goed, eten is voor haar niet het eenvoudigst en wel belangrijk, en ik hoef alleen maar rekening te houden met haar en mezelf. Dat scheelt. En dan is 'geen kaas' en 'geen rauwkost' prima te overzien. En het is vrij simpel om haar af en toe de keuze te geven tussen een paar opties.
Ik vind het ook uitmaken of iemand nog een beetje opgevoed moet worden, of niet. En hoe meegaand iemand zich verder opstelt, en hoe er gecommuniceerd wordt.
merel

Bericht door merel »

Ik vind ‘geen aardappelen’ best ingewikkeld. Meestal werk ik namelijk met een weekmenu en het blijven eten is ook nog wel eens onverwachts. Onverwachte mee-eters vind ik geen punt,maar wel als ik dan wat anders moet halen vanwege de zuurkoolschotel, andijviestamppot of rode kool die op het menu staat.

@bourdon mijn eigen kinderen eten alles,ook waar ze niet van houden. Alleen is dit mijn kind niet.
Arja

Bericht door Arja »

merel schreef: Vandaag, 17:58 Vraagje: hoe gaan jullie om met mensen die wekelijks mee-eten, maar wat kieskeurig zijn met eten? Wij zijn normaliter gewend om alles te eten en houd ik ook geen rekening met voorkeuren. Vooralsnog pas ik mij nu aan, maar ik vind het best vermoeiend.
Ligt eraan hoe oud ze zijn.
En waarom ze kieskeurig zijn.
Allergie ergens voor?
Of gewoon iets niet lekker vinden.
Dat maakt best een verschil

Maar goed, mensen die wekelijks mee-eten mogen blij zijn dat ze mogen mee-eten toch?
Dat ze welkom zijn.
En als ze geen spruiten lusten, zet je een pot appelmoes op tafel :love
Arja

Bericht door Arja »

merel schreef: Vandaag, 20:05 Ik vind ‘geen aardappelen’ best ingewikkeld. Meestal werk ik namelijk met een weekmenu en het blijven eten is ook nog wel eens onverwachts. Onverwachte mee-eters vind ik geen punt,maar wel als ik dan wat anders moet halen vanwege de zuurkoolschotel, andijviestamppot of rode kool die op het menu staat.
Al de dingen die jij opnoemt, daar zou ik letterlijk ziek van worden.
Behalve andijviestampot met een klein beetje andijvie.

Misschien is de beste tip: sla een paar iglo diepvriesmaaltijden in.
Bijvoorbeeld: Iglo Ping & klaar lasagne bolognese of een andere.
Eten is niet voor iedereen makkelijk.
merel

Bericht door merel »

Een magnetronmaaltijd? Dat heb ik nog nooit gekocht. Daarnaast hebben we niet eens een magnetron.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Vandaag alvast klaargemaakt om morgen in de koekenpan te gaan > “Barnevelders” 😋

Halve kipfilet

Beide kanten bestrooien met Verstegen Kipkruiden

Bovenkant streep mosterd erover en verdelen

Inpakken in zo’n 5 á 6 stevige plakjes ontbijtspek (rond > zodat je er lange stroken van kan maken)
Plaats reactie