Dat kan, maar er zijn inmiddels voldoende middelen in het Midden-Oosten samengetrokken om wekenlang oorlog te voeren. Dus het is aan de ene kant een drukmiddel en aan de andere kant is het een heel realistische dreiging met geweld. Volgens bronnen kan mogelijk dit weekend al oorlog uitbreken.
Situatie Iran (Uit: Waar denk je op dit moment aan?)
Re: Situatie Iran (Uit: Waar denk je op dit moment aan?)
De tweede Carrier Strike Group zal, zee en weder diendende, zondag voor de Israelische kust aankomen, dus dat lijkt me niet onrealistisch inderdaad.elbert schreef: ↑Gisteren, 09:08Dat kan, maar er zijn inmiddels voldoende middelen in het Midden-Oosten samengetrokken om wekenlang oorlog te voeren. Dus het is aan de ene kant een drukmiddel en aan de andere kant is het een heel realistische dreiging met geweld. Volgens bronnen kan mogelijk dit weekend al oorlog uitbreken.
Verder heeft Israel het bevel heeft gekregen om zich voor te bereiden op oorlog, d.w.z. ambulancediensten en leger moeten in de hoogste staat van paraatheid worden gebracht (bron: een artikel van de Keshet Media Group). Ook dat lijkt me een belangrijk signaal.
Hier nog een overzicht van alle vliegtuigen die onderweg zijn of al in de regio zijn.
Israël heeft serieuze waarschuwing uit doen gaan in eigen land om in de buurt van schuilkelders te blijven.
Israël verkeert in verhoogde staat van paraatheid en schat in dat een confrontatie met Iran "binnenkort" zou kunnen beginnen, meldde de staatsomroep Kan woensdag op basis van bronnen binnen de Israëlische overheid.
Israël verkeert in verhoogde staat van paraatheid en schat in dat een confrontatie met Iran "binnenkort" zou kunnen beginnen, meldde de staatsomroep Kan woensdag op basis van bronnen binnen de Israëlische overheid.
Tegelijk met jou gepost, Edelweiss
Maar het lijkt inderdaad erg serieus.
Maar het lijkt inderdaad erg serieus.
Ja, ik vind het erg spannend.
Van mij mag het gehele Iraanse regime volledig worden opgeruimd omdat de gehele regio, Iran zelf niet in de laatste plaats, daar zeldzaam van op zal knappen, maar zo gemakkelijk is dat niet en tegen welke prijs zal het geprobeerd worden?
Ja...je weet maar niet hoe en waarmee Iran de strijd aangaat. Het kan wel eens heel heftig worden.Edelweiss schreef:Ja, ik vind het erg spannend.
Van mij mag het gehele Iraanse regime volledig worden opgeruimd omdat de gehele regio, Iran zelf niet in de laatste plaats, daar zeldzaam van op zal knappen, maar zo gemakkelijk is dat niet en tegen welke prijs zal het geprobeerd worden?
Het Iraanse regime opruimen is vrijwel onmogelijk zonder de grootschalige inzet van VS grondtroepen. Het regime zit stevig in het zadel, gesteund door een sterk leger en de IRGC waar ook de BASJI deel van uitmaakt. Er is geen sterke, verenigde, gewapende oppositie.Edelweiss schreef: ↑Gisteren, 10:05Ja, ik vind het erg spannend.
- J.C. Philpot
Dat is precies het punt. Het centrale gezag wegbombarderen is op zichzelf misschien nog te doen. Maar de ervaring met andere landen (Irak, Libië) laat zien dat er dan een grote anarchie met rivaliserende groepen ontstaat, met alle risico's van dien.
Wil je het goed doen heb je een grootschalige invasie met grondmachten nodig, of goed georganiseerde binnenlandse partners die dit (gedeeltelijk) kunnen doen. Anders wordt het de zoveelste failed state na westers ingrijpen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Precies! En ook: de VS en Iran voeren indirecte gesprekken via Oman in Genève. Er is overeenstemming bereikt over “general guiding principles”. En komt waarschijnlijk een nieuwe ronde binnen twee weken toch? Dat maakt een aanval op dit moment minder waarschijnlijk toch? De VS zet militaire druk vóór de volgende gespreksronde. Eerst druk opbouwen... dan praten.Jeremiah schreef: ↑Gisteren, 11:41Het Iraanse regime opruimen is vrijwel onmogelijk zonder de grootschalige inzet van VS grondtroepen. Het regime zit stevig in het zadel, gesteund door een sterk leger en de IRGC waar ook de BASJI deel van uitmaakt. Er is geen sterke, verenigde, gewapende oppositie.Edelweiss schreef: ↑Gisteren, 10:05Ja, ik vind het erg spannend.
Patrick Wintour (diplomatiek redacteur van The Guardian) beschrijft het zo,
Je ziet pas een echte kanteling richting oorlog als:
1. de gesprekken volledig stoppen
2. er een harde deadline wordt gesteld
3. burgers worden geëvacueerd
4. er een officiële “laatste waarschuwing” komt
Er waren eerder wel momenten dat het er gevaarlijk uitzag. Maar het feit dat er nu weer wordt onderhandeld, betekent dat het toen geen oorlogsbesluit was, maar onderhandelingsdruk.
Dat verwart me. Ik denk dat "hij" geen oorlog wil starten , omdat dat economisch en politiek riskant is. Ik las dat bij delen van de bevolking nu het gevoel leeft: "Het gaat Washington niet om ons als volk, maar om machtspolitiek."
Mijn bron: Popular anger burns in Iran after crackdown, as Trump turns up pressure (Washingtonpost)
Exact dit. Dat maakt het ook zo onzeker.Jeremiah schreef: ↑Gisteren, 11:41Het Iraanse regime opruimen is vrijwel onmogelijk zonder de grootschalige inzet van VS grondtroepen. Het regime zit stevig in het zadel, gesteund door een sterk leger en de IRGC waar ook de BASJI deel van uitmaakt. Er is geen sterke, verenigde, gewapende oppositie.Edelweiss schreef: ↑Gisteren, 10:05Ja, ik vind het erg spannend.