Alleengaand (single) zijn is een keuze?

DDD

Re: Alleengaand (single) zijn is een keuze?

Bericht door DDD »

Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 22:52
DDD schreef: Gisteren, 22:49

Dat is heel persoonlijk. Ik zou dat ook rustig bespreken met zijn drieën.
En al die kinderen erbij?
Jazeker. Pas nog gedaan. Een van de kinderen had er mee te maken dat een lerares vaak weg was omdat zij graag een kind kreeg. Toen hebben we besproken of hij daar al voor gebeden had, in plaats van zich zorgen te maken over zijn cijfers.

Met bijna ieder kind van vijf jaar en ouder kun je daar een gesprek over voeren en misschien jonger ook wel. Zeker als ze poppen hebben, heeft dat de volledige aandacht.
DDD

Bericht door DDD »

De Rijssenaar schreef: Gisteren, 22:53 Het lijkt mij moeilijk als je hiermee zit. Dat gun je niemand.. Ik hoop echt dat je dan toch mensen vind waarin je dit kunt bespreken of meer mee omgaan

Je kunt ook eenzaam zijn als er geen ruimte is om ergens over te praten.. Kun je vrienden enz hebben en toch eenzaam zijn.. of keuzes die je maakt

Lijkt me ook dat je in grote stad eerder eenzaam bent dan in kleine stad of dorp met kerk
Dat geloof ik niet. Een deel van de citaten die ik hier langs hoor komen kun je denk ik alleen maar in een dorp te horen krijgen. In een stad zijn altijd mensen die het leuk vinden dat je op bezoek komt. In de meeste dorpen trouwens ook.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

In een dorp kennen meer mensen elkaar, is vaak in een kleinere kerkelijke gemeente ook,...
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
merel

Bericht door merel »

pierre27 schreef: Gisteren, 22:53
merel schreef: Gisteren, 19:32 Waardoor komt dat?
K denk door het verlies van de laatste jaren van ouders, gezondheidszorgen in familie en mijn burn-out in combi met mentaal helemaal vastgelopen zijn.
Wat naar,sterkte!
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Een kerkelijk gemeente zou bij uitstek de plek kunnen zijn waar aandacht aan eenzame mensen thuis hoort.

Het begint er dan wel wel mee om in die gemeente actief te zijn en daarbij aangesloten te zijn. Ik merk aan mij zelf dat de zondag best een dag is waarin ik het samenzijn met ons gezin waardeer. Het is zomaar mogelijk om elke zondag bezoek te hebben, maar dat is tocht anders dan met het gezin samen zijn. Als een kerkelijke gemeente met elkaar zorgt voor mensen die zich eenzaam voelen, is dat makkelijker als enkele gezinnen.

Ik hoop dan alleenstaanden bovenstaande niet lezen als afwijzing of zich ‘te veel’ voelen, dat is zeker niet wat ik bedoel. Ik bedoel vooral dat ik in ons gezin een evenwicht zoekt tussen zorg voor de naaste en het eigen gezinsleven.

Heb je ‘onderdak’ kunnen vinden bij een bij jou passende kerkelijke gemeente @Johann Gottfried Walther?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
helma

Bericht door helma »

pierre27 schreef:
Bertiel schreef: Gisteren, 21:53 Dat is ook persoonlijk.
Toen ik nog alleen was tot mijn. 37ste vond ik een zondag met enkel twee keer kerkgang prima en verveelde me geen moment en voelde me ook niet alleen.
K heb er lange tijd ook geheel geen last van gehad. Het is iets van de laatste paar jaar.
Pierre voel je welkom om na de dienst eens bij ons een broodje mee te eten/koffie te doen.
DDD

Bericht door DDD »

Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 22:43
DDD schreef: Gisteren, 22:41
Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 22:39
DDD schreef: Gisteren, 22:37

Waarom vind je hen te druk? Of hebben ze het op zondag druk? Ik snap het niet helemaal. Veel mensen die kinderen hebben en op zondag twee keer naar de kerk gaan zijn helemaal niet zo druk op zondag.
IN december gevraagd of een kennis nog eens wilde afspreken, hij werkt nu weinig, heeft wel redelijk groot gezin, en heeft 4 weken geduurd voor hij op bezoek kon komen.
En gebeurd wel vaker, met afspreken bij anderen, ze hebben het snel te druk om met mij af te spreken of ik moet een aantal weken geduld hebben.
Ja, maar dat is ook helemaal niet handig. Waarom ga je niet gewoon daarheen? Dan hoeven ze geen oppas te regelen en jij hoeft geen boodschappen te doen. Als je alleenstaand bent, dan ligt het mijns inziens voor de hand dat je zelf voornamelijk reist.
Langere tijd geleden ben ik daar al een aantal keren naartoe gegaan, nu vond ik het wel prettig dat hij een keer hier naartoe kon komen. Eenzaamheid en alleen zijn juist daardoor goed kunnen bespreken.
Maar in dat geval is het dus niet (of meer precies: niet alleen) de drukte van de ander op zondag die het probleem is, maar (ook) de voorwaarde dat het bezoek bij jou thuis moet plaatsvinden.

Ik ben zelf van mening dat het redelijk is om zolang vrienden kinderen thuis hebben wonen of hun ouders moeten verzorgen als alleenstaande die zulke verplichtingen niet heeft, zelf te reizen. Wat mij betreft, heeft dat niets met gelijkwaardigheid te maken, maar gewoon met praktische omstandigheden.

@Ejvl: je vergeet dat er ook mensen zijn -best veel zelfs- waarvan de kerk het goed vindt dat zij alleen zijn, bijvoorbeeld omdat ze homo of lesbisch zijn. In dat licht is het nogal onnozel dat ook in kerken waarin mensen hechten aan het heteroseksuele huwelijk als de enige samenlevingsvorm juist alleenstaanden zouden worden uitgesloten/onheus bejegend. Dat is tenminste wat ik hierboven soms lees. Maar goed, ik heb daar zelf nooit iets van gemerkt, niet in een gemeente iets rechts van het midden GG en ook niet in een gemeente iets links van het midden GG.
Johann Gottfried Walther

Maanenschijn schreef: Vandaag, 00:09
Heb je ‘onderdak’ kunnen vinden bij een bij jou passende kerkelijke gemeente @Johann Gottfried Walther?
Sja wanneer is een kerkelijke gemeente passend.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
pierre27

Bericht door pierre27 »

merel schreef: Gisteren, 23:05
K denk door het verlies van de laatste jaren van ouders, gezondheidszorgen in familie en mijn burn-out in combi met mentaal helemaal vastgelopen zijn.
Wat naar,sterkte!
Dank je!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
pierre27

Bericht door pierre27 »

helma schreef: Vandaag, 07:08
pierre27 schreef:
Bertiel schreef: Gisteren, 21:53 Dat is ook persoonlijk.
Toen ik nog alleen was tot mijn. 37ste vond ik een zondag met enkel twee keer kerkgang prima en verveelde me geen moment en voelde me ook niet alleen.
K heb er lange tijd ook geheel geen last van gehad. Het is iets van de laatste paar jaar.
Pierre voel je welkom om na de dienst eens bij ons een broodje mee te eten/koffie te doen.
Dank je Helma. Hopelijk gaat het langzaam beter worden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Johann Gottfried Walther

Sterkte, ik ben nu ruim 2,5 jaar niet aan het werk, waarschijnlijk door burn-out.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Johann Gottfried Walther schreef:
Dat is persoonlijk. En 100% passend is misschien niet mogelijk. In het kader van het onderwerp is een kerkelijke gemeente die naar elkaar omziet wel helpend.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Johann Gottfried Walther

Maanenschijn schreef: Vandaag, 14:32
Dat is persoonlijk. En 100% passend is misschien niet mogelijk. In het kader van het onderwerp is een kerkelijke gemeente die naar elkaar omziet wel helpend.
Gebeurd in zekere mate. Is wel iets beter geworden toen ik het expliciet benoemt en toegelicht heb, dat ik mij vaak eenzaam en alleen voel.
Nadeel is onchristelijke omgeving, niet in de plaats van de kerkelijke gemeente wonen.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Voor alleenstaanden is het werk als bron van contact met anderen belangrijker dan voor gehuwden, ondanks dat niet alle onderwerpen (zoals geloofszaken) met collega's besproken kunnen worden.
Als dat wegvalt kan het (veel) stiller worden.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Johann Gottfried Walther schreef: Vandaag, 14:35
Maanenschijn schreef: Vandaag, 14:32
Gebeurd in zekere mate. Is wel iets beter geworden toen ik het expliciet benoemt en toegelicht heb, dat ik mij vaak eenzaam en alleen voel.
Nadeel is onchristelijke omgeving, niet in de plaats van de kerkelijke gemeente wonen.
De vraag is of het hebben van veel contacten/ vrienden het gevoel van eenzaamheid opvangt. Is het niet meer het gemis van intimiteit en een persoon hebben waar je een band mee hebt?
Plaats reactie