Gereformeerde Gemeenten
-
De Rijssenaar
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik heb wat geruchten opgevangen dat GG en GGiN meer gaan samenwerken en dat ze hetzelfde denken over het aanbod van genade? Wie kan mij hier wat meer over vertellen? De GG heeft toch geen knieval gedaan voor GGiN? Dat lijkt me niks. Hopelijk is het andersom… Want iemand vertelde mij dat ze in GGiN helemaal niet aan een aanbod doen
-
Groepscirkel
Misschien kan de uitgave Wet en Evangelie van de GGiN je helpen, dat lijkt mij betrouwbaarder dan uit te gaan wat 'iemand' vertelde. Ik vind dat een heel leesbare en heldere uitgave.De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 10:17 Ik heb wat geruchten opgevangen dat GG en GGiN meer gaan samenwerken en dat ze hetzelfde denken over het aanbod van genade? Wie kan mij hier wat meer over vertellen? De GG heeft toch geen knieval gedaan voor GGiN? Dat lijkt me niks. Hopelijk is het andersom… Want iemand vertelde mij dat ze in GGiN helemaal niet aan een aanbod doen.
Laatst gewijzigd door Groepscirkel op 14 feb 2026, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
@Rijssenaar
Daar hadden we het hier gisteren ook over. Het begon hier: viewtopic.php?p=1223740#p1223740
Daar hadden we het hier gisteren ook over. Het begon hier: viewtopic.php?p=1223740#p1223740
-
De Rijssenaar
Is er dan geen samenvatting oid? Of is die ergens in pdf te krijgen. Wil ook wel andere dingen lezen, en heb even geen zin om heel boek hierover te lezen maar wil wel ff weten of het de goeie kant uit gaat met ons kerkverband… Dus als iemand ff een samenvatting of de headlines kan delen zou ik dat wel waarderenGroepscirkel schreef: ↑Vandaag, 10:21Misschien kan de uitgave Wet en Evangelie van de GGiN je helpen, dat lijkt mij betrouwbaarder dan uit te gaan wat 'iemand' vertelde. Ik vind dat een heel leesbare en heldere uitgave.De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 10:17 Ik heb wat geruchten opgevangen dat GG en GGiN meer gaan samenwerken en dat ze hetzelfde denken over het aanbod van genade? Wie kan mij hier wat meer over vertellen? De GG heeft toch geen knieval gedaan voor GGiN? Dat lijkt me niks. Hopelijk is het andersom… Want iemand vertelde mij dat ze in GGiN helemaal niet aan een aanbod doen.
-
Groepscirkel
Ik weet niet van een PDF. Wel is de uitgave in dit topic besproken: viewtopic.php?t=14146De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 10:28Is er dan geen samenvatting oid? Of is die ergens in pdf te krijgen. Wil ook wel andere dingen lezen, en heb even geen zin om heel boek hierover te lezen maar wil wel ff weten of het de goeie kant uit gaat met ons kerkverband… Dus als iemand ff een samenvatting of de headlines kan delen zou ik dat wel waarderenGroepscirkel schreef: ↑Vandaag, 10:21Misschien kan de uitgave Wet en Evangelie van de GGiN je helpen, dat lijkt mij betrouwbaarder dan uit te gaan wat 'iemand' vertelde. Ik vind dat een heel leesbare en heldere uitgave.De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 10:17 Ik heb wat geruchten opgevangen dat GG en GGiN meer gaan samenwerken en dat ze hetzelfde denken over het aanbod van genade? Wie kan mij hier wat meer over vertellen? De GG heeft toch geen knieval gedaan voor GGiN? Dat lijkt me niks. Hopelijk is het andersom… Want iemand vertelde mij dat ze in GGiN helemaal niet aan een aanbod doen.
Ik vind ook dat je dat in zo'n geval wel moet doen als je uit principe een hoed draagt.Zita schreef:Omdat ik mijzelf op inconsequentie hierin betrap: meer dames die wel een hoed dragen als ze een dienst bijwonen, maar er geen dragen als ze via de moderne middelen een dienst meeluisteren?
Het was voor mijn oma een heel ding toen in haar verzorgingshuis in coronatijd de dominee opeens levensgroot geprojecteerd werd, in plaats van dat hij alleen te horen was. Bij het luisteren hoefde ze geen hoed op, vond ze. Maar toen ze hem ook kon zien, werd dat toch een beetje anders voor haar gevoel. Het was toch bet alsof ze echt in de kerk zat. Maar goed, de dames overlegden onderling en trokken enigszins aarzelend de conclusie dat het beeld eenrichtingsverkeer was. De dominee kon hen niet zien, wisten ze bijna zeker. En besloten toen toch maar geen hoed op te zetten.
Wij grijnsden erom, maar het is toch niet helemaal sluitend te krijgen. Maar goed, dat is onze hoofddekselpraktijk niet helemaal. Want waarom wel een hoed bij catechisatie en niet bij de godsdienstlessen op school? Dan ga je een onderscheid maken tussen ambtelijk onderwijs en niet-ambtelijk onderwijs of zoiets. Wat als een ambtsdrager die lessen niet-ambtelijk geeft?
Volgens mij is er niets meer bekend dan wat hier al gepost is vanaf die link die ik net deelde.De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 10:28Is er dan geen samenvatting oid? Of is die ergens in pdf te krijgen. Wil ook wel andere dingen lezen, en heb even geen zin om heel boek hierover te lezen maar wil wel ff weten of het de goeie kant uit gaat met ons kerkverband… Dus als iemand ff een samenvatting of de headlines kan delen zou ik dat wel waarderenGroepscirkel schreef: ↑Vandaag, 10:21Misschien kan de uitgave Wet en Evangelie van de GGiN je helpen, dat lijkt mij betrouwbaarder dan uit te gaan wat 'iemand' vertelde. Ik vind dat een heel leesbare en heldere uitgave.De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 10:17 Ik heb wat geruchten opgevangen dat GG en GGiN meer gaan samenwerken en dat ze hetzelfde denken over het aanbod van genade? Wie kan mij hier wat meer over vertellen? De GG heeft toch geen knieval gedaan voor GGiN? Dat lijkt me niks. Hopelijk is het andersom… Want iemand vertelde mij dat ze in GGiN helemaal niet aan een aanbod doen.
Maar als je dat terugleest, heb je vast al een beter idee bij wat er gebeurt..
-
De Rijssenaar
Nee, ik wordt er niet echt geruster op.. Mij is altijd geleerd dat er in GG een aanbod is van genade aan allen en dat in GGiN dat niet zo is.. Dat is wel belangrijk en als ik dan lees dat er soort overeenstemming is bereikt, zonder uitleg wordt ik wel beetje ongerust… Wat hebben ze daar precies besloten? En hebben ze water bij de wijn gedaan? Want als dat zo is kan ik echt geen belijdenis doen in GG als ze die kant uit gaan..
Ik begrijp je gedachten. Ik plaatste gisteren zelf een vergelijkbaar berichtje: viewtopic.php?p=1223866#p1223866
Heb ik gisteren ook iets over gezegd, de vet gedrukte tekst vindt ik nogal bijzonder en lijkt mij onderdeel van een compromis: viewtopic.php?p=1223744#p1223744
Het gemelde bericht is verwijderd.
Voor meepraten op dit forum geldt: het is alles of niets. Je mag over alles meepraten (mits je je aan de forumregels houdt, inclusief: niet op de persoon, niet oordelen), tenzij je over niets mag meepraten; maar dat laatste weet je, want dan ben je verbannen.
Dat ligt aan de uitwerking lijkt me.Gerardus2 schreef: ↑12 feb 2026, 11:38Het document, waarmee beide deputaatschappen hebben ingestemd, bevat een uitleg daarvan, afkomstig uit het boek ”Wet en Evangelie” van de GGiN uit 2019. De drie woorden zijn „niet bezwaarlijk”, mits de prediking „onderscheid maakt tussen de hoorders” en niet stelt „dat Christus voor alle hoorders gestorven is”. Ook citeert het document uit de Dordtse Leerregels en uit de leeruitspraken van de GG uit 1931. Verder wordt (opnieuw) gesteld dat het verschil tussen verbondsbeloften en Evangeliebeloften hetzelfde is als dat tussen voorwaardelijke en onvoorwaardelijke beloften.
Dit zinsdeel vind ik nogal verwarrend, of ligt dat aan mij?
Wat het vervolg op de vetgedrukte uitdrukt.
Een belangrijk stuk van het boek ( ”Wet en Evangelie” van de GGiN uit 2019) gaat over een theologisch debat.Vrouwke schreef: ↑Vandaag, 11:27Dat ligt aan de uitwerking lijkt me.Gerardus2 schreef: ↑12 feb 2026, 11:38Het document, waarmee beide deputaatschappen hebben ingestemd, bevat een uitleg daarvan, afkomstig uit het boek ”Wet en Evangelie” van de GGiN uit 2019. De drie woorden zijn „niet bezwaarlijk”, mits de prediking „onderscheid maakt tussen de hoorders” en niet stelt „dat Christus voor alle hoorders gestorven is”. Ook citeert het document uit de Dordtse Leerregels en uit de leeruitspraken van de GG uit 1931. Verder wordt (opnieuw) gesteld dat het verschil tussen verbondsbeloften en Evangeliebeloften hetzelfde is als dat tussen voorwaardelijke en onvoorwaardelijke beloften.
Bestaan er twee soorten beloften van genade?
Sommigen onderscheiden:
Evangeliebeloften <> voor alle hoorders
Verbondsbeloften <> alleen voor ware gelovigen
De GGiN stelt in het boek:
Dat onderscheid wordt afgewezen.
Alle beloften van genade zijn uiteindelijk alleen in Christus vervuld.
Het opdelen in twee soorten beloften ziet men als een nieuwere theologische ontwikkeling die volgens hen niet bij oudere reformatorische schrijvers voorkomt.
..
Het lijken twee op zichzelf staande voorwaarden; anders zou er in één zin twee keer hetzelfde worden bepaald.Vrouwke schreef: ↑Vandaag, 11:27Dat ligt aan de uitwerking lijkt me.Gerardus2 schreef: ↑12 feb 2026, 11:38Het document, waarmee beide deputaatschappen hebben ingestemd, bevat een uitleg daarvan, afkomstig uit het boek ”Wet en Evangelie” van de GGiN uit 2019. De drie woorden zijn „niet bezwaarlijk”, mits de prediking „onderscheid maakt tussen de hoorders” en niet stelt „dat Christus voor alle hoorders gestorven is”. Ook citeert het document uit de Dordtse Leerregels en uit de leeruitspraken van de GG uit 1931. Verder wordt (opnieuw) gesteld dat het verschil tussen verbondsbeloften en Evangeliebeloften hetzelfde is als dat tussen voorwaardelijke en onvoorwaardelijke beloften.
Is de casus Geldermalsen ook besproken op de synode? Zowel ds Brugge als Geldermalsen hadden preekbeurten tot 22 februari afgesproken maar nu worden de weken erna ook door gepland. Er lijkt dus nog geen oplossing gevonden te zijn voor het conflict.